|KUMPULAN BLOG MFR
|RANGKAIAN MFR
|MISI MFR
|KOLEKSI TULISAN TOKOH




Encik Habuk berkata,

"Orang tak faham kenapa ada banyak siri komentar hal saifulislam dalam blog saya?"

sebenarnya begini...

"Orang tak faham kenapa ada banyak siri komentar hal saifulislam SAHAJA dalam blog saya?"

kenapa tak ada komentar saudara tentang blog lain selain saifulislam? kenapa seolah-olah saifulislam sahaja mangsa sasaran saudara?

sekadar mengingatkan.

"tidak akan ke syurga hamba-Nya yang ada walau sebesar biji sawi rasa riak dalam hatinya"

salam ziarah dari habuk@iluvislam


Kasihan saya melihat kaum-kaum dan puak-puak ini, saya tolonglah buat analisis sedikit mengenai blog saya sehingga hari ini (19 Ogos 2009)

Komentar saya atas blog saifulislam.com yang bukan merujuk abusaif semata-mata (isi entri abusaif dan isi komentar pengikutnya) adalah seperti berikut:

Orang Tak Faham Kenapa Ada Banyak Siri Komentar Hal Saifulislam Dalam Blog Saya

Politik Bukan Dakwah

Johan Perangai Terpelik [Ketawa+ Soalan]

Bodohnya Kamu

Common Sense Yang Tak Common

Kebodohan Kempen Yang Tak Dipedulikan

Pilihanraya dan Kemusykilan Tua Muda

Kebanyakan tulisan saya yang menyentuh isi saifulislam.com adalah atas kerana tulisan saya tak dipublish di web beliau (saya dibanned), malah abusaif sendiri memang suka jika idea-idea saya tak disumbat dalam ruang komen beliau kerana beliau mengharapkan orang komen atas idea beliau disebabkan beliau menulis entri dengan susah payahnya. Beliau tidak mahu ruang komennya dijadikan pentas untuk membincang idea orang lain dan idea dan entrinya terabai tanpa dipandang.Dan kebetulan ramai pengomen jika nampak komen saya akan bertungkus lumus membalasnya, dan saya sukacita membalas lagi.Oleh itu, abusaif sangat berharap saya menggunakan blog sendiri untuk persembahkan idea, hal ini disokong sambil disindir oleh pengikutnya ketika itu dengan berkata lebih kurang, "pergilah buat blog sendiri, apa sibuk dekat blog orang".


Saya juga ada komentar blog orang lain juga. Orang yang tak reti membaca mereka tak tahu 'rahsia' ini. Mereka ingat blog alhikmah-diari ini komen blog saifulislam.com saja. kasihan.

Komentar atas blog orang lain adalah seperti berikut:

Blog Ustaz Zabidi Mohamad:
Sebenarnya Wujudkah Pejuang Islam Sebenar Dalam Industri Hiburan

Blog Hamka Kereta Mayat:
Muhasabah Dakwah
Sumbang Idea Yang Tidak Sumbang

Blog 1jja1912:
3 Jenis Jodoh Dari Filem Syurga Cinta

Blog Tawel Sensei:
Kasih Haiwan Membawa ke Syurga

Blog Iynas Omar & Miminapis:
Mahasiswa di Luar Negara dan Haq-Bathil

kadang-kadang adalah terselit saifulislam dalam entri di atas, tapi beliau bukan subjek utama. Komentar utama saya pada nama yang saya tulis di atas.

Sebenarnya, kebanyakan komentar saya hanya untuk menaikkan idea saya sendiri tentang isu yang dikemukakan oleh blogger tersebut.



Saya juga ada komentar idea public figure bukan atas blog mereka:

Dr Asri Zainul Abidin:
Bidaah Hasanah Dari Tajdid Dr Asri
Tegur Pemikiran & Sebarkan Akhlak

Dr Syed Ali Tawfik al Attas:
Bila Manhaj Akliah Mencelah Antara Salafiyah dan Asyairah

Dan komentar atau ulasan lain-lain:

Forum Negarakuku di Youtube:
Demokrasi Juga Sekularisme

Buku Abuya Pemuda Bani Tamim oleh Nizamuddin:
Mereka Belum Diam

Filem KAMI:
Dunia Hedonisme Yang Jarang DiPantau

Ceramah Anwar: "Saya Tidak Menyokong Apa-apa Tuntutan Negara Islam":
Perlu Ada Parti Islam Yang Benar-benar Islam

Forum al-ahkam: Syiah Kafir
Apa Itu Misi Damai MFR

Sudut Pandang Astro Awani: Palestin
Benarkah Wujud Negara Palestin?

Saya tak boleh menafikan kebanyakan cetusan dalam blog ini adalah terinspirasi dari tulisan seseorang, berita, fenomena yang diperhatikan, kehidupan dan pengalaman dan sebagainya. Saya beranggapan ramai orang juga menulis dan mengulas di blog mereka atas apa yang mereka baca, lihat, tonton, dengar, alami, hadapi dan sebagainya.

Anda boleh baca sendirilah blog saya ini. Susah sangat nak diajar satu persatu. Macam tak biasa baca blog pula. Naif sungguh.

Apa-apa pun suatu ketika dulu, orang tahu saya rajin beri komen dari tulis entri di blog. Blog yang saya suka beri komen suatu ketika dulu, boleh anda lihat di rangkaian MFR bahagian 'menarik singgah'.

Fakta tambahan: sehingga hari ini (19 Ogos 2009) ada 135 entri dalam blog ini sedangkan link-link di atas hanya 22 entri. Ini bermakna 113 entri saya bukanlah komentar langsung malah idea saya juga adanya. Siapa tak reti mengira, abaikan info ini. wassalam.

0 komentar: