|KUMPULAN BLOG MFR
|RANGKAIAN MFR
|MISI MFR
|KOLEKSI TULISAN TOKOH

Jika hari ini Syiah yang mendakwa sebagai pembela kekhilafahan Islam yang tulen dengan beriktikad kepada 12 Imam (Pemimpin) lantikan Allah dari susur galur saidina Ali hingga imam ke 12 yang dipercayai Imam Mahdi yang ghaib merupakan salah satu firqah terasing dari majoriti umat Islam yang sunni yang kekal wujud zaman berzaman hingga beroleh sebuah republik Iran yang dianggap kuat hidup berdikari,maka kisah yang sama berlaku pada Asaari Muhammad Pemimpin Al arqam ini.

Sama ada disebut kini sebagai CEO Syarikat Rufaqa, atau dikenali sebagai bekas pemimpin mursyid Al Arqam, semua itu tidak penting kerana yang dipropaganda oleh jemaah tareqat bersosio-ekonomi ini adalah jemaah mereka jemaah Aurad Muhammadiah, Guru Mursyid mereka, Asaari Muhammad adalah Pemuda Bani Tamim (kini dipanggil Putera bani Tamim pula), orang kanan Imam Mahdi di akhir zaman ini.

Setelah bangkit menubuhkan syarikat Rufaqa dengan permohonan mahu mencari rezeki setelah hilang semua harta dan aset akibat penahanan Asaari di bawah ISA dan pengharaman Darul Arqam sejak 1994/1995 , mereka tidak diam walaupun pernah mengajak semua pengikut Arqam bertaubat pada ketika pengharaman arqam, mereka masih mahu mengotakan janji Asaari pada pengikutnya bahawa kelak Asaari akan diangkat menjadi pemimpin di Malaysia seterusnya menyediakan pemerintahan Imam Mahdi.

Walaupun janji Asaari dalam sajaknya sebelum pengharaman arqam berkenaan jadual Allah di bumi Malaysia yang kononnya Allahyarham Ghafar Baba akan menjadi Perdana Menteri Malaysia setelah kejatuhan Mahathir Mohamad secara hina sebelum menyerahkan kuasa pada Asaari tidak mengena, pengikut Asaari setia taat percaya dan iktikad kebenaran kata-kata Asaari yang kini mentakwilkan sajaknya sendiri bahawa Ghafar baba dikebumikan di makam pahlawan dan diziarahi ramai orang sebagai simbolik Ghafar Baba diangkat menjadi Perdana menteri.Dan Mahathir yang kini sudah hilang kuasa sebagai perdana menteri sebagai bukti Mahathir telah jatuh terhina.

Apa yang membezakan Asaari dengan Syiah dalam persoalan Imam Mahdi adalah siapakah Imam Mahdi itu.Syiah percaya imam ke 12 bernama Muhammad bin Hassan al Asykari yang dikatakan ghaib adalah Imam Mahdi. Manakala Asaari percaya Sheikh Shuhaimi atau Muhammad bin Abdullah as suhaimi iaitu guru mursyid Aurad Muhammadiah adalah Imam Mahdi.Sheikh Shuhaimi walaupun telah diakui oleh saudara maranya bahawa telah meninggal dunia dan dikebumikan, Asaari mendoktrinasikan Sheikh Shuhaimi mati dalam bentuk lahir, tapi hidup dalam keadaan ghaib dan akan kembali turun setelah Asaari mendapatkan daulah.

Asaari secara terang-terangan mendakwa bahawa jemaahnya yakni rufaqa (kononnya hasil tapisan alarqam) merupakan jemaah siddiqin Pemuda Bani Tamim yang memegang panji-panji Imam Mahdi wajib dibaiah walaupun merangkak di atas salji. Kononnya Asaari telah diakui oleh tujuh wazir di seluruh dunia yang semuanya akan diangkat menjadi pemimpin kanan Imam Mahdi dengan Asaari akan menjadi ketua wazir. Asaari mendakwa daulah semakin hampir, walaupun ayat yang sama digunakan semasa kemelut meruncing di akhir riwayat Darul Arqam.

Produk terhebat Darul Arqam selain kaset dan buku ceramah dan kuliah Asaari ialah produk nasyid mereka. The Zikr dan Nada Murni yang akhirnya membentuk Hijjaz, Rabbani dan Raihan pada hari ini mengungguli industri nasyid Malaysia, hingga walaupun wujud kumpulan-kumpulan nasyid muda saban tahun,tiga kumpulan nasyid bekas Arqam itu terus duduk di atas satu tingkat yang sukar digugat identiti dan karismatik mereka. Hijjaz yang telah berkembang bukan sekadar penaung kumpulan-kumpulan nasyid muda malah turut berjaya memperluas perniagaan dalam bidang makanan dan kesihatan, dianggap Rufaqa sebagai pencuri banyak karya Asaari.

Sebelum Asaari bebas dari ISA lagi, Asaari dengan kekuatan ahli keluarganya yang ramai telah mengorak langkah untuk menghidupkan kembali benih-benih kekuatan Darul Arqam yang dulu, salah satunya tentu sekali produk nasyid. Qatrunnada antara yang awal ditubuhkan bagi menghebahkan sajak-sajak Asaari yang diubah dalam bentuk nasyid untuk dihebahkan kepada umum secara tersirat. Akhirnya kumpulan ini tenggelam, walaupun mereka cuba menunjukkan imej era Arqam yang disegani iaitu berserban dan berjubah tetapi tak mendapat sambutan yang diharapkan. Berbeza dengan produk nasyid Rufaqa seterusnya iaitu Mawaddah. Walaupun Mawaddah adalah satu kelompok besar menghimpun anak-anak muda ahli rufaqa dan simpatis, Mawaddah yang diterajui anak-anak gadis lebih diberi sambutan malah orang awam dan korporat sampai tidak menyedari bahawa Mawaddah mengalunkan sajak-sajak Asaari seorang yang masih kental merasakan dirinya pilihan Tuhan untuk menjadi pemimpin di Malaysia.

Kehebatan gerakan sulit yang bergerak atas kesempatan melalui emosi dan perasaan manusia berjaya diaplikasi dan dimanipulasi oleh Asaari atau lebih tepat lagi digerakkan oleh orang-orang kanan Asaari termasuk isteri, anak dan menantunya. Benar, Mawaddah berjaya memasuki era perdana apabila sering dijemput dalam program kerajaan Malaysia sendiri. Samada kerajaan sedar atau tidak, Asaari dan Rufaqa sudah lama menggunakan kaedah berlembut untuk naik popular terutamanya mampopularkan imej Asaari sebagai pemimpin agung abad ini hingga dianggap mujaddid akhir zaman.Tidak hairanlah ketika Perdana Menteri Abdullah Ahmad Badawi sibuk mempopularkan Islam Hadhari ketika Pilihanraya Umum yang lalu, Rufaqa menumpang sekaki menyokong malah dengan tak segan silu memperincikan sendiri Islam Hadhari seolah-olah, Islam Hadhari lah konsep perjuangan Asaari sejak Darul Arqam lagi, hingga Astora Jabat sendiri mengakui Asaari mengangkat Islam Hadhari versi Rufaqa.

Ketika PAS menghentam Islam Hadhari Pak lah, Rufaqa mengambil peluang untuk melawan tohmahan PAS dengan cuba menerangkan apakah istilah Islam Hadhari suatu yang salah dengan Hadharah Islamiyah. Yang akhirnya Asaari muncul dengan buku Islam Hadharinya yang kemudiannya diharamkan oleh kerajaan.Walaupun diakui, perjuangan Darul Arqam banyak memperli gerakan PAS sejak dahulu lagi , majoriti orang PAS tidak langsung tahu atau setidak-tidaknya ambil peduli akan perihal hujah Darul Arqam. Dalam banyak buku-buku Asaari, Asaari sering mengingatkan perjuangan menegakkan daulah bukan perihal mengangkat Hudud dalam Politik semata-mata, akan tetapi berkonsepkan mengubah manusia untuk kenal Tuhan yang akhirnya manusia itu sendiri akan mengangkat pemimpin paling bertaqwa (merujuk dirinya sendiri) untuk dijadikan pemimpin atau perdana menteri.

Prinsip perjuangan Asaari bukan asing dalam gerakan Islam terutama di kalangan Ikhwanul Muslimin. Contohnya gerakan dakwah di Malaysia sendiri yang menjadi pendokong Ikhwan seperti ABIM, JIM dan ISMA mengangkat perjuangan dakwah mengislah masyarakat dan wujud sebagai non-partisan yang membolehkan gerakan dakwah muncul samada di tengah-tengah program kerajaan mahupun pembangkang. Namun, rata-rata pejuang gerakan dakwah sendiri sudah ada yang mengambil jalan menjadi politikal samada kemunculan mereka sebagai ahli UMNO mahupun PAS, seperti yang telah dilakukan sendiri lebih awal dari itu oleh Ikhwanul Muslimin di mesir dengan menyertai pilihanraya Mesir, dan HAMAS di Palestin, atau Anwar Ibrahim sendiri seorang tokoh gerakan ABIM menyertai UMNO dan menubuhkan Parti Keadilan.

Asaari dilihat konsisten dengan gaya elitnya sebagai non partisan , walaupun terang-terang bertaqiyah dengan mengaku secara terang-terangan pada tahun 1995 bahawa ajarannya songsang dari kehendak Islam sebenar yang dipancarkan menerusi temubual MHI di TV3 mahupun dialog bersama Pusat Islam yang dirakam dan dibukukan. Asaari sekali lagi dibawa oleh Pusat Islam sendiri ke majlis-majlis pemulihan bekas arqam dengan Asaari mengajak semua pengikutnya bertaubat dari ajaran songsangnya itu, namun kini Rufaqa berpendirian semua itu dilakukan oleh Asaari secara paksarela malah didakwa Asaari diberi dadah untuk buat pengakuan.

Daulah Asaari didakwa semakin hampir walaupun kini Rufaqa sudah berhadapan nasib yang sama seperti Darul Arqam dengan telah sekali lagi difatwakan haram, terutama operasi mereka di Rawang telah diserbu oleh JAIS di bawah usaha YB Rahman Palil. Rahman Palil terus konsisten menghambat kumpulan-kumpulan ajaran sesat lain selain Rufaqa yang begitu banyak beroperasi di Selangor, dan usaha Rufaqa untuk mempropagandakan buku Pemuda Bani Tamim berjaya dikesan oleh Rahman palil dan telah dilapor pada polis dan diberitakan oleh TV3. Hakikatnya propaganda itu jika pada awalnya dikeluarkan dalam bentuk buku yang dicetak terhad secara percuma, kini sudah sampai menghebah pada umum tanpa takut lagi dengan penulisan blog pula. Iklan laman blog yang berisi buku pemuda Bani tamim itu diiklankan di blog-blog pro sufi termasuklah blog saya ini Alhikmah Diari (saya telah padam laman blog itu dari shoutbox).

Bagi semua yang sudah kenal siapa Asaari tentu jelik dengan sikap Rufaqa ini, yang masih tak jemu mengangkat Asaari sebagai Orang Tuhan, sepertimana kita berasa jelik terhadap Syiah yang tak habis-habis nak bantah kekhilafahan Abu Bakar, Umar, dan Uthman yang sudah maklum diketahui sahabat agung Rasulullah s.a.w, dan betapa mereka memuja 12 Imam lebih hebat dari mereka pandang tinggi pada kerasulan Nabi Muhammad s.a.w atau nabi-nabi yang sebelumnya, yang semua itu dikisahkan dalam kalamAllah dalam alQuran. Umat Islam yang sebenar lebih suka mengagungkan alQuran dan tentulah mengagungkan kisah-kisah para nabi dari kisah-kisah manusia lain.

Adapun, mengapa kebobrokan asaari dan Rufaqa tidak dipandang berat oleh sesetengah orang, adalah kerana orang tidak memahami dengan mendalam apa yang tersirat dalam perjuangan Asaari sepertimana kebobrokan Syiah tidak dipandangberat kerana kita tidak ambil kisah perjuangan tersirat Syiah. Maka, kita akan dapat lihat kadangkala suara-suara pembangkang Malaysia melindungi Rufaqa ketika Rufaqa diambil tindakan oleh Jais, sepertimana dakyah yang begitu popular mengenai pengharaman Arqam yang didakwa dibuat oleh kerajaan kerana dengki kepada kehebatan Arqam. Ini tentulah lawak bagi bekas-bekas ahli Arqam yang tahu kisah Arqam, kerana kesemua pembangkang yang melindungi dan menyokong Arqam atau Rufaqa tidak menyedari mereka semua dianggap bobrok oleh jemaah Arqam sejak dahulu lagi kerana tidak mementingkan asas perjuangan menegakkan negara adalah dengan mengubah manusia bukan mengubah kerajaan. Bukan sekadar pembangkang Malaysia tidak kenal siapa Asaari dan isi perjuangannya mahu berlagak hero kononnya Arqam dan Rufaqa adalah satu kumpulan 'innocent', malah mereka tidak tahu Asaari dan Rufaqa sudah semakin haus dan dahaga untuk dapatkan daulah yang sudah hampir menjangkau 3 dekad perjuangan hingga doktrin-doktrin mengenai Asaari kini boleh diakses dengan cepat dan doktrinnya lebih terang-terang ekstrem.

Buku isteri asaari Khatijam Aam dan buku terbaru anak Asaari Nizamuddin, jelas terpampang doktrin yang sudah keterlaluan dan terdesak yang sangat-sangat mahu Asaari dikotakan seperti janji Asaari dalam sajak bertajuk 'jadual Tuhan' untuk diangkat menjadi perdana Menteri Malaysia yang baru. Saya faham mengapa keperluan buku Pemuda Bani Tamim ini disebarkan secepat mungkin kini, selain PRU semakin hampir adalah berikutan pertembungan UMNO-PAS-PKR , tiga parti Melayu itu masing-masing punya kelemahan dan bobrok yang jelas dari kacamata Rufaqa.Ketiga-tiganya dilihat gagal mentarbiyah manusia sebagaimana sepatutnya pemimpin mentarbiyah manusia dengan baik sepertimana rasulullah berjaya mentarbiyah manusia. Ini dapat dilihat apabila kelompok penyokong pembangkang Pas dan PKR jenis tidak tahan provokasi akan bertindak ganas, suatu imej jiwa yang tak terdidik, begitujuga penyokong Umno yang jenis mengejek dan tidak berakhlak terutama dilihat dengan jelas dalam pilihanraya kecil, merupakan situasi paling cemerlang untuk Rufaqa mendabik dada, merekalah jemaah paling unggul dengan pemimpin mereka paling berkarisma kerana berjaya mendidik ahli rufaqa jenis beradab walaupun dihambat oleh Jais atas perniagaan mereka dan difatwakan haram oleh jabatan mufti.

0 komentar: