|KUMPULAN BLOG MFR
|RANGKAIAN MFR
|MISI MFR
|KOLEKSI TULISAN TOKOH
(kata ganti diri aku digunakan mulai artikel ini)

Apakah Pemikiran Politik aku?

Ketika tempoh menunggu SPM, aku benar-benar berada dalam tahap tegang dengan pemikiran,idealisme, cita-cita, emosi, dan peribadi telah berkecamuk di tahap paling serius. Aku tahu, tempoh itu akhirnya akan menjelma tatkala 3 tahun sebelum itu Dr Asmadi telah mengingatkan cabaran di dunia pelajar belum cukup menduga, cabaran selepas dunia pelajar adalah cabaran yang lebih hebat perlu ditempuh.

Walaupun hakikatnya, aku masih berada dalam dunia pelajar selepas SPM, namun aku perlu sedar, dunia selepas SPM adalah cermin dunia yang sebenar yang aku perlu tempuh dalam alam dewasa kelak. Jika aku terus hidup atas idealisme tanpa perancangan konkrit yang nyata dan praktikal, maka aku akhirnya akan mengikut jejak para mahasiswa mahasiswi malaysia yang lain, iaitu kelompok yang hanya meneruskan tradisi kalut politik di malaysia.

Aku sedar, dalam negara malaysia ini ada ramai pelapis-pelapis muda yang punya pemikiran genius, otak pintar, malah boleh merencanakan strategi terbaik untuk kemajuan ummah. Aku sedar aku bukan golongan itu, namun jika aku mahu merealisasikan idealisme yang aku bina selama ini, golongan itu aku perlu kumpul. Aku teringatkan adik-adik di SERATAS yang sering menyokong perjuangan dakwah di seratas, lalu aku merasakan apa salah jika aku cuba untuk melihat sokongan adik-adik di seratas dahulu sebagai percubaan aku untuk mengumpul penggerak idealisme politik islam sebenar yang tidak lagi menumpang ideologi pemikiran barat.

aku pos kan sebuah risalah komik yang aku hasilkan dengan kelengkapan yang terhad, dan pengetahuan IT yang cetek, ke Seratas. Dan seterusnya aku menunggu perancangan aku untuk lari jauh dari belenggu di negara Malaysia, dengan memohon untuk ke Jepun dalam Rancangan Persediaan Khas Jepun (RPKJ).Dalam tempoh menunggu itu, maka orang-orang keluarga aku mula memperkatakan betapa retoriknya aku. Mereka mendakwa aku tak punya upaya untuk mendapat keputusan yang baik dengan mereka menilai aku sebagai seorang yang hanya menghabiskan masa dengan perjuangan idealisme yang entah ke mana.

Benar, itu bukan pandangan keluarga aku sahaja. Malah turut sama menyuarakan pendapat yang sama adalah sejak aku di seratas lagi oleh kawan-kawan dan para guru. Kawan-kawan memperkecilkan idea aku, dengan mengatakan aku sedap bercakap sahaja, atau sering bercerita kartun semata-mata. Idea aku dianggap kartun. Guru-guru juga melihat prestasi akademik aku tak ke mana, aku diramal bakal kecundang.

Ya, akhirnya semua harapan,ramalan dan ejekan mereka semua tak menjadi. Perancangan aku dimakbulkan Allah, dan aku diterima menyertai RPKJ.

Di sini, aku menaip kembali idea-idea yang pernah aku sampaikan pada kawan-kawan dan ahli keluarga aku dulu. Aku menaip dari bumi Jepun. Ya, aku bukan pelajar pintar di sini, namun hanya meilhat prestasi akademik sebagai penilaian sebuah idea adalah suatu kezaliman. Berapa ramai anak-anak muda yang aku temui punya rencana dan idea yang bernas, akhirnya dimati dan dibunuh oleh sang-sang pengretorik seterusnya anak-anak muda itu meberontak dan menyertai pelbagai budaya underground. Hari ini, mereka menjadi para hackers menggodam semua idea-idea orang tua yang pernah membunuh idea mereka dulu.Isu ini akan aku ulas kemudian.

1)POLITIK AKHLAK

Antara Umno, Pkr mahupun Pas, semuanya mendakwa mereka sebagai pejuang-pejuang berakhlak. Umno yang diketuai oleh Mahathir dahulu pernah memecat Anwar Ibrahim atas alasan mahu menjaga imej Umno supaya tidak dicemari oleh pelaku-pelaku maksiat dan pencabul akhlak . Pkr juga mendakwa mereka pejuang-pejuang akhlak, dengan perjuangan membasmi rasuah, mereka mengambil tanggungjawab menghapuskan pemimpin korup yang didakwa ada dalam umno dan bn dan tentunya korupsi adalah elemen keji akhlak. Begitu juga dengan Pas yang sudah terlebih awal mendakwa diri mereka sebagai parti berkepemimpinan berakhlak.

Soalnya, berapa ramai ahli politik umno,pkr dan pas yang memahami apa itu akhlak? Aku pernah menemui para pemimpin umno yang tidak berakhlak, mempersendakan para ulama, beraksi bagai seorang tentera hedonis dan bukannya pejuang akhlak. Atau pemimpin PKR yang mengapi-apikan amarah dalam demonstrasi reformasi 1998, yang pada awalnya menuntut demokrasi dan keadilan, namun apakah hak demokrasi suara terbanyak menghalalkan kelakuan demonstrasi diadakan dan suatu keadilan menggunakan tanah-tanah awam untuk tujuan politik kepartian? Begitu juga jika disebut para penceramah pas, yang masing-masing ada jawatan pemimpin dalam pas, juga tak malu jika kuliah-kuliah agama lebih banyak dijadikan medan mempersenda-sendakan individu atau majlis takfir atas fakta bersangka-sangka semata-mata.

Retorikkah aku atau pemain-pemain politik yang lebih retorik? Adakah perjuangan Rasulullah dalam 'politik' seperti yang diperjuangkan ahli-ahli politik kepartian sekarang ini? Perjuangan akhlak Rasulullah telah jelas bertentangan dengan prinsip perjuangan akhlak ahli-ahli politik islam umno,pkr mahupun pas hari ini.(walaupun bukan semua-ini bukan pukui ghater).

Perjuangan politik yang kini aku gunakan takrifan politik sebuah kepemimpinan, yang apabila disebut politik akhlak ertinya kepemimpinan berakhlak. Kepemimpinan bukan sekadar sebuah pimpinan atau memimpin orang semata-mata, akan tetapi sifat pemimpin yakni memimpin sama diri sendiri untuk dijadikan tauladan.

Kepemimpinan Akhlak (politik akhlak) mestilah ada dua konsep utama iaitu mentarbiyah orang yang dipimpin untuk menjadi berakhlak supaya masyarakat luar dapat gambaran sebenar akhlak yang ingin diperjuangkan, dan juga pemimpin sendiri banyak beramal soleh dan berakhlak dalam memberikan kepimpinan.

Apakah yang akan berlaku jika pemimpin itu didakwa tidak berakhlak? Maka kembalilah dalam konsep mengingat-ingat akan kebenaran dan mengingat-ingat akan kesabaran. Pemimpin yang didakwa tidak berakhlak, mestilah dilindungi aib mereka dan dijalankan usaha membaiki pemimpin itu. Siapa pula yang perlu membaiki pemimpin itu? itulah tanggungjawab jamaah perjuangan politik akhlak tersebut.Bukankah mereka sebagai jamaah memperjuangkan politik akhlak, maka meng elok kan sebarang kecacatan jamaah adalah tanggungjawab jamaah.

Konsep jamaah seperti ini telah dicerminkan dalam seruan solat berjemaah. Bagaimana makmum menegur imam yang tersilap bacaan atau perbuatan dengan kalimah "subhanallah" atau mengajar imam bacaan yang tepat. Konsep subhanallah iaitu maha suci Allah, memberi erti bahawa setiap manusia pasti ada ketidaksempurnaan atau kesalahan, kerana yang sempurna dan suci dari sebarang kesilapan dan keburukan itu hanya Allah s.w.t. Oleh itu, para pemimpin tak perlu malu untuk bermuhasabah kembali kesilapan dan membetulkannya. Ahli jamaah juga tidak mengejek atau ketawa-ketawa gelihati kerana masing-masing faham konsep "subhanallah" itu.

Lalu diajar imam itu bacaan yang tepat, maka di sini, ada konsep mengajar imam. Konsep ini sudah lama diamalkan oleh para sultan di negeri melayu dengan meminta nasihat agama dari para ulama dan mengajarkan akan hukum hakam yang patut dijalankan. Mengajar pemimpin bukan haram. Tetapi yang haramnya adalah mengkritik tanpa kita sendiri ada idea atau tahu apa yang sepatut atau tepat dilakukan. Bayangkan seorang imam membaca salah surah alfatihah, lalu makmum cuba ingin 'mengajar' imam dengan berkata,"lemah betullah imam ni, alfatihah pun tak betul, tak layak jadi imam",maka terbatallah solat si makmum.

Nak mengajar atau memberi tunjuk ajar, perlulah yang mengajar itu sudah benar-benar yakin dan tahu apa penyelesaian yang lebih betul atau tepat. Itu barulah berakhlak namanya.

Selepas mengingat-ingat akan kebenaran dengan konsep "subhanallah" dan mengajar imam dengan jalan akhlak, mengingat-ingatkan kesabaran juga perlu diadakan. Manusia secara normalnya benci akan ketidaksempurnaan. Benci akan keburukan. Dan benci akan kesilapan atau kesalahan. Apabila manusia membangkit rasa benci, maka marah akan datang. Apabila marah sudah datang, maki hamun akan tiba, lalu jatuhlah akhlak manusia itu. Lihat, bagaimana islam berjuang pada akhlak, bukan saja kita nak orang atau pemimpin yang tersilap kembali menjadi betul dalam akhlak, kita sendiri berwaspada akan diri kita supaya sabar untuk terus menjaga akhlak walaupun benci dan marah timbul. Kelemahan untuk mengawal diri boleh dimaafkan, namun yang tak boleh dimaafkan, apabila seseorang yang sudah jatuh akhlaknya dan mula memakihamun dan mencarut-carut telah disorak oleh jamaah yang lain kerana mendakwa makihamun dan carut-carut adalah halal untuk dilempar pada musuh perjuangan.

Adakah itu yang dilakukan oleh rasulullah dan pejuang-pejuang islam lain seperti salahuddin al ayyubi? Adakah rasulullah menjaja keburukan abu jahal, dan memaki-hamun abu jahal kerana zalim kepada umat islam?Lalu disorak oleh umat islam dalam sorak gempita ketawa hilai riang ria ceria meraikan keburukan akhlak? Adakah salahuddin al ayyubi mencemuh pemimpin tentera salib dengan intonasi mempersenda-sendakan, lalu apa logik salahuddin al ayyubi mengupah doktor untuk musuh?

Maki hamun, carut-carut dan ketawa mempersenda tak ada dalam akhlak islam. Janganlah ditambah semua itu dan didakwa ini adalah akhlak islam. Apabila semua itu dihalalkan, maka apakah lagi boleh didakwa tuan-tuan hamba sekalian ahli-ahli politik kepartian adalah golongan pejuang politik akhlak (kepemimpinan berakhlak)?

Celaru memang celaru. Hal ini bukan saja berlaku kepada pertembungan politik kepartian, namun terjadi juga kepada pejuang-pejuang sunnah sendiri. Di pihak salafi, mereka tidak menegur pejuang semanhaj mereka sehingga ada pejuang semanhaj mereka itu memaki atau mempersendakan pemimpin mereka (tok sheikh mereka),mempersenda tok sheikh yang tak semanhaj tidak mengapa. Begitu juga di pihak ahli tasawwuf atau anti wahabi yang mula terikut-ikut dengan corak akhlak sebegini, sehingga apabila terjadi pertembungan ahli salafi, ahli tasawwuf mula ketawa mempersenda. Ini bukan perjuangan akhlak.

Keburukan akhlak mana-mana pejuang perlu ditegur walaupun dia adalah ahli jamaah kita. Teguran perlu sama dalam akhlak kita antara saudara islam jamaah lain, mahupun jamaah kita sendiri. Apakah nilai akhlak kita, apabila kita menegur pemimpin orang lain dengan bahasa yang mengejek-ejek, namun apabila tiba batang hidung kita, kita mula berdakwah dengan lembut dan insaf. Apa jenis akhlak sebegitu? Padahal jamaah yang berbeza itu sebenarnya bukan antara islam-kafir, tetapi antara umat islam sendiri yang akhirnya bertemu dalam saff yang sama di dalam masjid hari jumaah menunaikan fardu jumaah secara berjamaah.

0 komentar: