|KUMPULAN BLOG MFR
|RANGKAIAN MFR
|MISI MFR
|KOLEKSI TULISAN TOKOH

POLITIK Adalah KEPEMIMPINAN

Dunia telah menyaksikan pelbagai pertembungan fikrah,manhaj, ideologi ciptaan manusia dari situasi mendesak akan menjuruskan kepada peperangan. Peperangan tidak hanya akan tercetus apabila manusia terbelenggu olah masalah ekonomi mahupun krisis sosial. Namun dua faktor itu jika sudah capai tahap mendesak pemain-pemain politik untuk cuba membaiki segala-galanya dengan alat KUASA,maka persengketaan, perselisihan, konfrantasi mahupun peperangan akan mengambil tempat.

Perang dunia kedua dapat menyaksikan bagaimana akhirnya nasionalisme yang radikal membuahkan faham fasisme untuk cuba membawa ekonomi dan sosial di tahap yang lebih baik dengan menunjukkan kuasa politik melampau. Situasi yang sama telah pun berlaku berkurun sebelum itu, di zaman panji-panji imperialisme eropah cuba mengaut hasil bumi tanah bangsa lain, dan melakukan pembunuhan, juga pecah sosial yang dahsyat, juga adalah hasil dari matlamat menjaga kedaulatan dan survival bangsa eropah dan memperalatkan kuasa politik mereka sebagai negara yang lebih kuat menindas negara yang lemah.

Hampir berabad lamanya manusia bergelumang dengan faham politik yang mengertikan politik adalah kuasa memerintah,kuasa menjadi kerajaan untuk menguasai sesebuah negara. Demi matlamat kuasa itu, pelbagai pakej ideologi ditawar kepada pemain politik untuk diperjuangkan mereka bagi meraih kuasa politik itu.

Di satu sudut, demokrasi,liberalisme,kapitalisme duduk dalam satu ruang lingkup untuk menghapuskan segala faktor-faktor menyekat kemaraan kemahuan manusia yang akhirnya disenaraikan sebagai perjuangan menuntut kebebasan dan hak asasi manusia. Di satu sudut yang lain, komunisme,sosialisme dan radikalisme cuba mengatur sistem modal manusia mereka ke arah satu barisan sahaja. Pejuang-pejuang islam cuba menawarkan islam sebagai sebuah ideologi yang membawa jalan pertengahan dari dua kelompok ideologi yang bertembung itu. Namun, malangnya, pejuang-pejuang islam yang berkecimpung dalam perjuangan politik juga akhirnya memandang politik merupakan kekuasaan.

Tidak hairan akhirnya pemain-pemain politik islam ada yang mengambil ideologi-ideologi kanan dengan mengangkat diri mereka sebagai pejuang demokrasi, pejuang liberal, pejuang sistem kapitalis, dan mendakwa fahaman politik islam mereka adalah islam yang progresif.

Manakala ada juga mengambil jalan kiri dengan menjadi pejuang-pejuang komunis, sosialis, dan puak radikal,dan akhirnya mereka dicop sebagai pejuang-pejuang islam konservatif.

Ini suatu kezaliman kepada umat islam setelah muncul pejuang-pejuang islam dalam medan politik akhirnya bertembung sesama mereka sendiri iaitu pertembungan progresif dan konservatif dalam mengejar kuasa yang mereka fikir matlamat politik islam. Hasilnya, pertembungan mereka sebagai pejuang-pejuang yang semuanya bersekongkol dengan ideologi asing, telah membawa diri mereka diperalatkan oleh puak-puak asing yang rata-rata adalah pencipta teknologi dan penyumbang persenjataan dunia.Di sudut rakyat biasa muslim pula dihambat dengan islamphobia dan diskriminasi serta penindasan bangsa dan agama.

Islam boleh berdiri sendiri dalam meberikan erti nilai kepada takrif politik sebenar. Politik wajar diertikan sebagai kepemimpinan. Mengejar kuasa politik seumpama mengejar sebuah amanah kepemimpinan. Adakah umat Islam yang diangkat sebagai khalifah di muka bumi ini, akhirnya menjadi kuda tunggangan dan proksi-proksi ideologi asing dan mempergunakan politik sebagai kekuasaan dan mengabai prinsip kepemimpinan islam.

Perjuangan politik di malaysia tidak boleh lari dari pengaruh suasana alam dunia luar yang bergelora itu. Di dalam jalinan sejarah malaysia juga pernah menyaksikan betapa puak pejuang politik islam pernah bersekongkol dengan ideologi komunis, sosialis untuk kononnya membawa kepemimpinan islam. Juga dewasa ini puak-puak pejuang islam langsung tidak belajar secara mendalam apakah perjuangan politik islam sebenarnya, hingga mereka menjadi pejuang-pejuang demokrasi dan liberalisasi menjadi alat penyebar agenda zionis itu. Buktinya, mereka sudah hilang dasar-dasar kepemimpinan islam iaitu dakwah,ukhuwwah,akhlak dan rahmah dalam memperjuangkan politik.

Mereka langsung tak mahu berfikir walau sejenak strategi yang lebih baik untuk kemajuan ummah, yang telah dipaksa ke atas kita satu sistem pemilihan teraju politik negara iaitu pemilihan demokrasi , pilihanraya kepartian itu.Bersekongkol dengan unit-unit parti yang menjadi pejuang demokrasi dan liberalisasi, mereka juga kini sudah bersuara untuk memperjuangkan 'freedom of speech' ,'freedom of religion', yang semua tahu itu adalah elemen asas pengembangan sekularisme dan hedonisme.

Bukan senang untuk kita naikkan satu dasar 'keimanan kepada Tuhan' mahupun 'keimanan dan ketaqwaan kepada Ilahi' di tengah-tengah propaganda demokrasi dan liberalisasi sedang berlangsung. Namun, peluang tercipta beberapa kali namun kesempatan boleh terus dijual kerana kita sudah membelenggu pemikiran kita untuk memikirkan politik itu adalah kekuasaan, maka beberapa elemen kepemimpinan iaitu dakwah,ukhuwwah,akhlak dan rahmah boleh terus kita persetankan.

Politik malaysia perlu dibawa kepada takrif politik sebagai kepemimpinan semula. Mesti ada pejuang-pejuang yang menawarkan politik akhlak, politik penyatuan (ukhuwwah), politik dakwah, dan politik rahmah dalam kancah kekalutan dunia politik malaysia sekarang yang kalut dengan pemain-pemain politik islam baik dalam umno,pas mahupun pkr,yang tidak cekap dalam meletakkan dasar perjuangan meraih redha Allah.

Kempen politik kepartian yang berlangsung kini, perlu juga menjemput khemah-khemah rakyat untuk berkempen kepada parti-parti yang bertanding. Di samping semua pemain-pemain politik berkempen , berceramah mengajak rakyat keluar mengundi parti mereka, SPR perlu membenarkan juga rakyat jelata berkempen dan berceramah kepada semua parti-parti politik untuk bermuhasabah diri menanamkan konsep kepemimpinan dalam perjuangan mereka. RAKYAT JELATA PERLU MENAWARKAN POLITIK AKHLAK, POLITIK UKHUWWAH, POLITIK DAKWAH DAN POLITIK RAHMAH KEPADA SEMUA PARTI-PARTI POLITIK NEGARA MENJELANG PILIHANRAYA, supaya para pemain politik akhirnya akan menjadi ahli-ahli politik yang tawaduk serta insaf serta menjadi golongan-golongan yang bertaubat, InsyaAllah.

baca juga:
Antara maqasid al-Syariah dan demokrasi Barat oleh DR SYED ALI TAWFIK ALATTAS


.

0 komentar: