|KUMPULAN BLOG MFR
|RANGKAIAN MFR
|MISI MFR
|KOLEKSI TULISAN TOKOH

1. Di Malaysia, garis panduan hukum dan fatwa berkaitan mengucap selamat pada perayaan bukan Islam sudah ada tahun 2007. Garis panduan hukum dan fatwa berkaitan menghadiri jemputan makan makanan halal pada perayaan bukan Islam juga sudah ada tahun 2005. Semua pihak tidak ada masalah dengan hukum dan fatwa ini untuk amalan orang awam Malaysia. Orang awam yang lemah dalam mendalami ilmu, kerana tidak ada masa atau tidak ada keinginan membaca kitab-kitab fiqh atau duduk bertalaqi di depan para alim, boleh mengikut hukum dan fatwa yang dikeluarkan oleh Jawatankuasa Fatwa Malaysia ini:

http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-kebangsaan/hukum-orang-islam-mengucapkan-tahniah-dan-ucapan-selamat-bersempena-perayaan-agama
http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-kebangsaan/garis-panduan-orang-islam-turut-merayakan-hari-kebesaran-agama-orang-bukan-islam

2. Di Malaysia ini, ada umat Islam yang tak mahu baca garis panduan dan fatwa ini kerana pelbagai sebab, itu tak jadi masalah ASALKAN MEREKA IKUT SYARAT-SYARAT YANG DIKEMUKAKAN OLEH ULAMA FIQH YANG MUKTABAR AHLUS SUNNAH WAL JAMAAH. Ringkasnya, berkaitan ucapan selamat pada perayaan bukan Islam itu ijmak sepakat semua ucapan yang bercanggah dengan akidah, memuliakan syiar agama bukan Islam, bertentangan dengan konsep wala' dan bara' itu semuanya haram dan dilarang.

3. Cuma di situ ada khilaf dalam memenuhi tuntutan berbuat baik sesama manusia seperti yang terakam dalam surah al mumtahanah ayat 8 dan an nisa ayat 86, sebahagian ulama membenarkan ucapan selamat diucapkan dengan ayat-ayat umum seperti "selamat hari raya", "selamat bergembira" dengan menjuruskan ucapan itu sebagai DOA UMUM AGAR PADA HARI PERAYAAN ITU TIDAK BERLAKU MALAPETAKA DAN BENCANA ATAS KEMURKAAN ALLAH KEPADA ORANG-ORANG YANG MENSYIRIKKANNYA. Sebahagian ulama melarang juga ucapan seperti itu kerana BIMBANG umat Islam awam yang mengucapkannya bukan menjurus kepada doa yang umum seperti itu, tetapi mereka BENAR-BENAR MELANGGAR WALA' DAN BARA' dan BENAR-BENAR RASA MAHU MERAIKAN PERAYAAN ITU DAN MAHU BERGEMBIRA BERSAMA-SAMA DENGAN BUKAN ISLAM PADA HARI BERKENAAN, TANPA KISAH SEDIKIT PUN PADA KEMURKAAN-KEMURKAAN ALLAH KE ATAS ORANG-ORANG YANG BERGEMBIRA KUFUR KEPADA ALLAH.

4. Nah, sekarang hal itu sudah pun berlaku. Umat Islam di Malaysia sudah ada yang mengikut faham HARUS MERAYAKAN KRISMAS MALAH MAHU MENGANJURKAN SAMBUTAN KRISMAS seperti apa yang sudah melanda umat Islam Indonesia dan beberapa negara Islam yang lain. Padahal khilaf pendapat ulama hanya sekitar mengucapkan selamat pada perayaan bukan Islam untuk berbuat baik sesama manusia, TAPI ULAMA TIADA KHILAF MALAH SEPAKAT TUNTAS HARAM MERAYAKAN MALAH MENGANJURKAN SAMBUTAN KRISMAS!

5. Sekarang, persoalannya umat Islam Malaysia yang tak mahu ikut garis panduan dan fatwa yang dikeluarkan jawatankuasa fatwa Malaysia ini, mereka juga tak mahu ikut hukum dan fatwa ulama fiqh muktabar ahlus sunnah wal jamaah, MEREKA INI IKUT AJARAN ALQURAN DAN AS SUNNAH ATAU TIDAK? Tuntaslah jawapannya, MEREKA TAK IKUT DAN TAK NAK IKUT.

6. Bukan isu ini saja kita lihat ada umat Islam yang tak nak ikut ajaran alQuran dan assunnah, banyak dah isu macam inilah juga jadinya, kita dah sampaikan, TAPI MEREKA TAK IKUT. Kita kata solat jangan tinggal, TAPI MEREKA TAK IKUT. Kita kata puasa wajib jangan tinggal, TAPI MEREKA TAK IKUT. Kita kata jangan buka aurat, kalau dah pakai tudung, jaga aurat seluruhnya bukan kepala saja, TAPI MEREKA TAK IKUT. Kita kata jangan keluar dating berdua lelaki perempuan, jangan dekati zina, TAPI MEREKA TAK IKUT. Kita kata jangan mencarut kata kotor rosak akhlak, TAPI MEREKA TAK IKUT. Kita kata penuhkan parlimen dengan Undi Muslim Berwibawa supaya usul undang-undang Hudud dan pindaan perlembagaan kepada Pro-Syariat dapat diluluskan, TAPI MEREKA TAK IKUT. Kita kata drama filem dakwah oleh Muslim jangan masukkan aksi jahil buka aurat sentuh peluk gomol tahyul khurafat, TAPI MEREKA TAK IKUT. Kita kata komik yang harus dilukis Muslim wajib berteraskan alQuran dan asSunnah dan tak langgar sunnatullah dalil aqli atau naqli, TAPI MEREKA TAK IKUT. Kita kata belajar akidah, fahamkan wala' dan bara', nak jadi Muslim bukan hanya tahu mengucap dan IC ada status Islam semata-mata, wajib belajar dan dalami ilmu Islam hingga amalan kita benar-benar amalan yang diredhai Allah, TAPI MEREKA TAK IKUT. Banyak dah kita kata, sampaikan, seru mereka, TAPI MEREKA TAK IKUT.

7. Makanya kita kena faham MENGAPA MEREKA TAK IKUT. Mungkin kita SEBENARNYA YANG SALAH. Kita seru mereka guna status fesbuk, emel, surat, mesej, tapi kita tak pergi bertemu mereka dan sentuh hati mereka untuk mereka dengar butir demi butir apa yang diperintahkan oleh Allah dan Rasul. Mungkin kita yang tak pandai terangkan, hingga mereka rasa apa yang kita cakap tak masuk dek akal. Mungkin kita ini yang buruk amal dan akhlak, hingga mereka rasa jijik dengan apa yang kita katakan. MAKA LEPAS KITA DAH USAHA SAMPAIKAN, KITA MUHASABAH DIRI, MOHON AMPUN DARI ALLAH, MENANGIS TAUBAT, DAN KITA PERBAIKI LAGI AMAL, AKHLAK DAN ILMU KITA.

8. Kalau kita dah buat macam-macam pun, apa yang kita sampaikan masih lagi MEREKA TAK IKUT. Kita kena baca semulalah firman Allah:

Katakanlah: Timur dan barat adalah kepunyaan Allah; Allah yang memberikan hidayah-Nya kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya ke jalan yang lurus.(al baqarah:142)
Sesungguhnya engkau tidak berkuasa memberi hidayah kepada sesiapa yang engkau kasihi tetapi Allah jualah yang berkuasa memberi hidayah kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya; dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mahu menerima hidayah. (al Qasas:56)

Dan katakanlah: “Kebenaran itu ialah yang datang dari Tuhan kamu, maka sesiapa yang mahu beriman, hendaklah dia beriman dan sesiapa yang mahu kufur ingkar, biarlah dia mengingkarinya.” (al Kahf:29)

Dan orang-orang yang berusaha dengan bersungguh-sungguh kerana memenuhi kehendak agama Kami, sesungguhnya Kami akan memberi hidayah ke jalan-jalan Kami dan sesungguhnya (pertolongan dan bantuan) Allah adalah berserta orang-orang yang berusaha membaiki amalannya. (al ankabut:69)

Katakanlah: Taatilah Allah dan Rasul-Nya. Jika kamu berpaling, maka sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang kafir. (Ali ‘Imran: 32)

Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu (wahai Muhammad) Kitab Suci Al-Quran yang menyatakan segala kebenaran (untuk menjadi panduan hidup) kepada umat manusia seluruhnya. Oleh itu sesiapa yang mendapat hidayah petunjuk (beramal menurutnya), maka faedahnya terpulang kepada dirinya sendiri; dan sesiapa yang sesat (tidak berpandu kepadanya), maka bahaya kesesatannya itu tertimpa ke atas dirinya sendiri; dan engkau (wahai Muhammad – hanyalah penyampai) bukanlah menjadi wakil yang menguasai (keadaan dan bawaan) mereka. (az zumar:41)

Sesungguhnya orang-orang kafir, sama saja bagi mereka, kamu beri peringatan atau tidak kamu beri peringatan, mereka tidak juga akan beriman. Allah telah mengunci-mati hati dan pendengaran mereka, dan penglihatan mereka ditutup. Dan bagi mereka siksa yang amat berat. (al baqarah: 6-7)

Dan (bukanlah tanggungjawabmu wahai Muhammad menjadikan seluruh umat manusia beriman), jika Tuhanmu menghendaki nescaya berimanlah sekalian manusia yang ada di bumi. (Janganlah engkau bersedih hati tentang kedegilan orang-orang yang ingkar itu; kalau Tuhan tidak menghendaki) maka patutkah engkau pula hendak memaksa manusia supaya mereka menjadi orang-orang yang beriman?
Dan tiadalah sebarang kuasa bagi seseorang untuk beriman melainkan dengan izin Allah (melalui undang-undang dan peraturanNya) dan Allah menimpakan azab atas orang-orang yang tidak mahu memahami (perintah-perintahNya). (Yunus:99-100)

"Dan jika ada segolongan dari kamu beriman kepada wahyu (perintah-perintah Allah) yang aku telah diutuskan untuk menyampaikannya, dan segolongan lagi tidak beriman, maka sabarlah sehingga Allah menjalankan hukumNya di antara kita semua, dan Dia lah jua sebaik-baik hakim".(al a'raf: 87)

Tuntas.

mfr

0 komentar: