|KUMPULAN BLOG MFR
|RANGKAIAN MFR
|MISI MFR
|KOLEKSI TULISAN TOKOH
Tuan Saiful Nang menulis:

KRISTIAN DAN ISLAM : LIHAT CONTOH BORNEO BETUL-BETUL NANTI PM PUN JALAN TUNDUK TUTUP MUKA KERANA 1MALAYSIA DAH LAMA ADA DI SANA.
Tindakan PERKASA yang merentap ucapan krismas di hadapan pejabat DAP dan juga kenyataan dalam laman HT yang minta umat Islam berwaspada kerana perayaan krismas itu dikatakan bertujuan untuk mengkristiankan orang Islam.
Tindakan pertama itu wajar diberi pelempang ramai-ramai. Tindakan kedua yang mengatakan ia satu usaha penyebaran agama Kristian di kalangan orang Islam sangat lari dari kenyataan.
Hari ini, kita banyak sangat salahkan agama lain yang menjalankan rutin dan ritual harian atau mingguan mereka. Kita mahu orang hormat Islam, biarlah orang hormat Islam kerana kita juga hormat orang lain. Biarlah Islam itu menjadi tinggi berbanding yang lain kerana ia memang tinggi bukannya jadi tinggi dengan menjatuh atau memburukkan yang lain.
Di Sabah dan Sarawak, bila krismas sahaja orang Islam juga beraya sama. Semasa Aidilfitri, orang kristian juga rayakan bersama walaupun sebelum laungan SATU MALAYSIAA!! (sambil acungkan jari telunjuk ke langit). Itu baru namanya perpaduan dan toleransi beragama.
Ibu-ibu dan bapa-bapa, terapkan aqidah dalam diri anak-anak kita sehingga berakar dan bertunjang. Kemudian jangan risau kalau ada ribut ataupun angin. Ini kerana kita tak didik anak-anak kita dengan kuat pegangan kepada Islam sehingga berakar umbi, kita nak salahkan orang buat krismas, orang buat ucapan krismas, orang edar air minuman dari gereja, takutkan orang gereja hantar bantuan banjir, takut dengan orang kristian beri bantuan orang gelandangan dan banyak lagi.
Jika hanya dengan masuk ke dalam gereja dan boleh buatkan orang Islam jadi Kristian, itu bukan salah Kristian...tapi salah didikan dan aqidah yang ditanam oleh ibu bapa yang tidak berakar dan tidak kuat. Tak payah ribut, tapi angin sepoi-sepoi bahasa pun boleh tumbang.
Jangan risau sangat anak jadi Kristian lepas hari Krismas, sebalinya takutlah anak-anak kita yang Islam itu dah pakai baju mengalahkan Lady Gaga, Rihana atau Maria Ozawa. Langsuir pun pandai pakai baju longgar walaupun hantu. Takutlah lebih kepada anasir yang masuk ke dalam handphone anak-anak kita yang tak boleh dikawal sehingga dalam kajian rambang di sebuah sekolah di Selangor oleh seorang guru kaunselling mendapati 7 dari 10 orang anak-anak gadis Melayu tingkatan 1 dan 2 telah merasai seks .
Yang itu dulu patut kita takut. Tukar agama secara rasmi itu sekadar penamat seperti satu perlumbaan marathon dan tukar agama itu cuma PENAMAT kerana sebelum tukar agama mereka telah TUKAR GAYA HIDUP mereka dahulu. Hari ini, bapa-bapa yang garang dengan anak pun tak berani nak cakap banyak bila anak gadisnya keluar dengan baju ketat walaupun bertudung. Siap bagi bajet lagi untuk anak-anak shopping sendiri baju ketat dan baju dalam yang fancy dengan lace ropol-ropol untuk tatapan teman lelaki yang sering projek di hotel 2 jam.
Jangan selalu sangat tuding jari ke orang lain. Orang Hindu sambut Diwali dan Orang Cina sambut CNY bakar mercun semalaman kita tension dan shout marah-marah dalam Facebook tanpa kita sedar sepanjang bulan puasa dan raya kita bakar mercun tak berhenti-henti. Kita hidup 1 negara kongsi-kongsi, pandai-pandailah bertoleransi.
Kristian ialah agama dan ada penganutnya. Mereka hormati kita dan kita juga wajarnya hormati mereka. Jika ada sebahagian penganut agama lain yang biadab tidak bermakna kesemuanya biadab juga. Tak semua orang macam Alvin the Porn Blogger.

SAIFUL NANG
Tuan menyebut: "Di Sabah dan Sarawak, bila krismas sahaja orang Islam juga beraya sama. Semasa Aidilfitri, orang kristian juga rayakan bersama walaupun sebelum laungan SATU MALAYSIAA!! (sambil acungkan jari telunjuk ke langit). Itu baru namanya perpaduan dan toleransi beragama."

Rujuk: https://www.facebook.com/snfanclub/posts/10152655443060958

Saya ingin bertanya, bolehkah saya tahu, adakah tuan redha, suka dan gembira dengan situasi Muslim di Sabah dan Sarawak merayakan krismas? Jika tuan redha, suka dan gembira dengan situasi itu, dari fatwa manakah tuan rujuk harusnya Muslim merayakan perayaan Non Muslim?

Fatwa paling lunak yang saya dapat jejak pun datang dari Dr MAZA dan Majlis Fatwa Eropah yang mengharuskan ucapan tahniah dan selamat sempena perayaan Non Muslim DENGAN SYARAT-SYARAT TERTENTU. Tapi mereka juga mengharamkan perayaan agama Non Muslim.

Dr MAZA menulis: "Sementara Majlis Fatwa Eropah (The European Council For Fatwa and Research) yang dianggotai oleh ramai sarjana muslim membolehkan muslim memberikan ucapan tahniah atau selamat sempena perayaan mereka (Congratulating Non-Muslims on Their Festive Occasions). Ini lebih dituntut apabila mereka terlebih dahulu mengucapkannya semasa perayaan Islam. Ini berteras ayat dalam Surah al-Nisa, ayat 86 yang kita sebutkan tadi. Pun begitu, MEREKA TETAP MENGHARAMKAN MUSLIM MENYERTAI PERAYAAN AGAMA LAIN. Hanya sekadar ucapan sempena perayaan."

"Dengan ini saya berpendapat, boleh mengucapkan selamat hariraya kepada penganut agama lain sempena perayaan mereka dengan syarat ucapan tersebut tidak mengandungi ungkapan yang syirik atau kufur seperti menyebut ‘anak Allah’ atau tuhan selain Allah. Maka, memadai sekadar ‘selamat hariraya’ atau ‘selamat bergembira’ atau seumpamanya. Hal ini lebih dituntut jika semasa hariraya Islam mereka mengucapkannya."

"Namun, seorang muslim TIDAK BOLEH TURUT MERAYAKAN HARI RAYA AGAMA LAIN. sebabnya, perayaan agama merupakan upacara agama. Bukan muslim pun tidak patut disuruh merayakan hariraya kita. Perpaduan antara kita sesama rakyat muslim dan bukan muslim bukan dengan berkongsi hariraya, tetapi dengan keadilan, berbuat baik dan tidak menzalimi antara satu sama lain."

Rujuk: http://drmaza.com/home/?p=1277

Jadi, fatwa ulama yang manakah yang mengharuskan Muslim merayakan Krismas?

Saya tunggu jawapan tuan.

KOMEN-KOMEN YANG MENJAWAB

Bismillah.

1. Saya telah baca semua reply atas komen saya kepada Tuan Saiful Nang di page beliau. Walaupun saya hanya menunggu reply dari Tuan Saiful Nang, namun semua reply tersebut saya ambil berat dan pandang serius untuk diteliti.

2. Saya tidak nampak mana-mana reply yang membantu persoalan saya kepada Tuan Saiful Nang, iaitu:
i. adakah tuan (saiful nang) redha, suka dan gembira dengan situasi Muslim di Sabah dan Sarawak merayakan krismas?
ii. fatwa ulama yang manakah yang mengharuskan Muslim merayakan Krismas?

3. Reply yang hampir menjawab, saya kira datang dari Tuan Tarudi Juha. Malangnya beliau lampirkan suatu yang saya sudah sedia maklumkan dalam komen di atas, iaitu pandangan atau fatwa lunak ulama yang mengharuskan ucapan tahniah dan selamat pada perayaan non muslim DENGAN SYARAT-SYARAT TERTENTU. Walaupun begitu, saranan beliau untuk rujuk e-fatwa memang tepat, iaitu seperti berikut:
http://www.e-fatwa.gov.my/.../garis-panduan-orang-islam...

4. Sekiranya diteliti garis panduan e-fatwa, keharusan Muslim menghadiri perayaan bukan Islam hanyalah menghadiri jemputan MAKAN MAKANAN HALAL DENGAN SYARAT TIADA LANGSUNG UNSUR ATAU SIMBOL KEAGAMAAN BUKAN ISLAM PADA MAJLIS TERSEBUT. Antara unsur keagamaan yang perlu diberi perhatian berkaitan dengan Krismas dalam garis panduan tersebut adalah:
i. tidak menyertakan simbol-simbol agama seperti salib, memasang lampu, lilin, pokok krismas dan sebagainya.
ii. Tidak mengadakan bunyi-bunyian atau hiasan seperti loceng gereja, pokok krismas, kuil atau memecah kelapa;
iii. Tiada percampuran bebas tanpa batas dan adab sopan;
iv. Tiada ucapan-ucapan atau nyanyian berbentuk dakyah keagamaan bukan Islam

5. Melihat kepada perkara-perkara yang perlu diberi perhatian itu, jamuan makan di DALAM RUMAH rakan atau saudara keluarga Kristian yang biasa ada SALIB dan POKOK KRISMAS adalah HARAM UNTUK DIHADIRI. Apa lagi majlis yang memasang lagu-lagu chrismas yang sememangnya nyanyian dakyah keagamaan.

6. Secara tuntasnya, e-fatwa membataskan Muslim hanya harus menghadiri jamuan makan makanan halal yang dijemput oleh rakan atau saudara keluarga Kristian dan bukannya PERAYAAN KRISMAS.

7. Jika maksud Tuan Saiful Nang pada ayatnya "Di Sabah dan Sarawak, bila krismas sahaja orang Islam juga beraya sama" hanya menggambarkan "beraya" itu adalah menghadirkan diri atas jemputan jamuan makan makanan halal semata-mata dengan mengambil kira garis panduan e-fatwa, perkara itu bukan saja berlaku di Sabah dan Sarawak tapi seluruh negeri di Malaysia sama ada pada rumah terbuka besar-besaran atau sekecil-kecil jamuan makan sesama rakan sekerja. Rezeki jangan ditolak, musuh jangan dicari, orang offer makan, kita sambut dengan syukur rezeki dari Allah.

8. Jika maksud Tuan Saiful Nang pada ayatnya "Di Sabah dan Sarawak, bila krismas sahaja orang Islam juga beraya sama" hanya menggambarkan "beraya" itu adalah berasa gembira bercuti bersama keluarga dan membeli belah, maka itu juga berlaku di seluruh negeri di Malaysia tidak kira cuti perayaan, cuti peristiwa, cuti umum, cuti rehat dan sebagainya.

9. Tapi tuan puan harus memandang ayat Tuan Saiful Nang secara keseluruhan iaitu:
i. Tajuknya adalah: KRISTIAN DAN ISLAM : LIHAT CONTOH BORNEO BETUL-BETUL NANTI PM PUN JALAN TUNDUK TUTUP MUKA KERANA 1MALAYSIA DAH LAMA ADA DI SANA. Tuan Saiful Nang jelas mahu memfokuskan pada keadaan "1Malaysia" yang ada di Sabah dan Sarawak tapi TIADA DI NEGERI LAIN DI MALAYSIA. Jadi, ini bukan soal beraya bercuti bersama keluarga atau membeli belah sempena cuti Krismas.
ii. Ayat "Di Sabah dan Sarawak, bila krismas sahaja orang Islam juga beraya sama", itu disambung dengan ayat, " Semasa Aidilfitri, orang kristian juga rayakan bersama walaupun sebelum laungan SATU MALAYSIAA!! (sambil acungkan jari telunjuk ke langit). Itu baru namanya perpaduan dan toleransi beragama." Jelas menunjukkan "1Malaysia" yang Tuan Saiful Nang mahu highlight adalah "berkongsi raya" dengan menganggap itu sebahagian "perpaduan dan toleransi beragama".

10. Ini mampu memberi makna pada ayat Tuan Saiful Nang bukan memaksudkan beraya dengan hanya hadir jamuan makan makanan halal, tapi HADIR DALAM SUASANA PERAYAAN AGAMA SEDANG DIRAYAKAN. Melihatkan Tuan Saiful Nang tidak meletakkan batas dan garis panduan, tentunya majlis yang dibayangkannya dalam memperkatakan "bila krismas sahaja orang Islam juga beraya sama" merujuk kepada perayaan dengan SUASANA KRISMAS dengan tanda salib, pokok krismas, lagu-lagu krismas dipasang dalam majlis itu.

11. Apa-apa pun sekiranya dua persoalan saya kepada Tuan Saiful Nang mampu dijawab, maka kepastian pada IKTIKAD maksud ayat Tuan Saiful Nang dapat dileraikan. Oleh itu, Tuan Saiful Nang perlu segera memberikan jawapan pada dua persoalan tersebut:
i. adakah tuan (saiful nang) redha, suka dan gembira dengan situasi Muslim di Sabah dan Sarawak merayakan krismas?
ii. fatwa ulama yang manakah yang mengharuskan Muslim merayakan Krismas?

Tuntas.

mfr


0 komentar: