|KUMPULAN BLOG MFR
|RANGKAIAN MFR
|MISI MFR
|KOLEKSI TULISAN TOKOH
Alhamdulillah, saya telah menghantar e-mel kepada felo fatwa Jakim berkaitan komik dan animasi. Ini merupakan langkah susulan dan terakhir bagi mendapatkan garis panduan syar'ie kepada semua generasi muda dalam berkarya. Saya harap akan terima jawapan kepada semua soalan yang ditanya.

from: mfr studio
to: felofatwa@gmail.com
date: Mon, Oct 13, 2014 at 11:59 AM
subject: Garis Panduan Buat Pengkarya Komik dan Animator
mailed-by: gmail.com


Assalamualaikum.

Tuan,

Dengan segala hormatnya saya merujuk kepada perkara di atas.

2. Adakah harus bagi seorang pengkarya komik dan animator melukis makhluk bernyawa dalam karya mereka bagi menyampaikan mesej-mesej dakwah islam sedangkan terdapat hadis-hadis larangan dan prinsip dakwah tidak disampaikan dengan cara yang haram?

3. Sekiranya harus, bolehkah dalam menyampaikan mesej-mesej dakwah islam, karya tersebut diselit watak-watak yang tidak syar'ie seperti watak tidak menutup aurat, watak haiwan boleh bercakap, watak makhluk fantasi berbentuk ganjil dan pelik yang tidak wujud di dunia nyata, watak-watak manusia yang mempunyai kuasa ajaib yang bertentangan dengan sunnatullah, dan cerita-cerita rekaan yang mengandungi unsur tahyul dan khurafat seperti kisah hantu, jin dan syaitan berteraskan imaginasi pengkarya semata-mata?

4. Apakah hukum rezeki yang diperolehi dari penjualan karya komik dan animasi yang bukan saja tidak mengandungi dakwah islam malah mengandungi watak dan cerita yang tidak syar'ie seperti di atas?

Jawapan-jawapan pihak tuan dalam permasalahan ini moga-moga dapat menjadi garis panduan kepada semua pengkarya komik dan animator muslim di Malaysia yang sekarang sedang giat membangunkan industri kreatif tanah air.

Sekian, terima kasih.

Muhammad Fakhrul Razi
mfr studio

0 komentar: