|KUMPULAN BLOG MFR
|RANGKAIAN MFR
|MISI MFR
|KOLEKSI TULISAN TOKOH
Bismillah.

Ok lah tu orang tak faham kenapa saya deactivate akaun facebook. Tak ada masalah besar. Biasalah kadang-kadang orang tak faham apa sebab suatu tindakan yang kita ambil. Tak faham orang, tak ada masalah. Memahami orang, satu kurnia dan anugerah istimewa. Tak semua kita dapat kurnia dan anugerah itu.

Banyak sahaja tindakan orang yang buat saya berasa hairan, tak faham, termangu-mangu, terpinga-pinga semua. Admin Comichat kata "boleh lukis free hair, tapi tak digalakkan", itu memang saya langsung tak faham! Tapi saya dah berlepas diri. Jadi tak ada keperluan saya nak memahami lagi. Tapi bagaimana dengan anak muda dan anak tua Muslim yang lain? Mereka juga pernah kata, "biarlah kami free hair, asalkan kami tak ganggu orang". Biarkan? Saya langsung tak faham!

Secara prinsipnya, memahami kenapa orang itu membuat suatu tindakan tertentu, adalah suatu kurnia dari Allah kerana tak semua orang dapat kurnia itu. Tapi tak ada masalah pun jika kita tak memahami manusia. Yang jadi masalah besar dalam dunia ini adalah KITA TAK MEMAHAMI AGAMA KITA ISLAM DAN KITA TAK MEMAHAMI DIRI KITA YANG SANGAT MEMERLUKAN KEFAHAMAN ISLAM YANG JITU. Fahamkah? Kalau tak faham prinsip ini, kita bermasalah.

JADI KENAPA SAYA DEACTIVATE FACEBOOK SAYA YANG TAK ADA FRIEND DAN HANYA LONGGOK KOMIK SAYA LUKIS ITU?

Sebab ringkasnya, saya nak menyelamatkan umat dari kemudaratan diri saya. Kita tak tahu adakah diri kita ini memberi manfaat atau mudarat pada orang. Saya sangat tegas dalam hal ini, kerana Islam bertegas dalam hal ini. Dalam Islam, semua Muslim WAJIB berusaha bawa manfaat pada umat dan seluruh manusia. Jika ada kemudaratan yang datang dari diri Muslim itu, maka WAJIB ia dicegah dari terus menular.

Pernah baca kisah Abu Dzi'b yang dipindahkan oleh Saidina Umar ke Basrah?

Kisah ini diceritakan oleh Ibnu Saad dalam kitabnya Al Tabaqat Al Kubro.

Dari Abdulah bin Buraidah al Aslami, beliau bercerita, “Suatu malam Umar bin al Khattab keluar dari rumahnya. Di jalan beliau menjumpai beberapa wanita yang sedang bersembang. Ternyata beberapa diantara mereka ada yang bertanya, ‘Siapakah penduduk Madinah yang paling tampan?”. Salah seorang wanita diantara mereka mengatakan, “Abu Dzi’b-lah orangnya”.
Ketika pagi tiba Umar bertanya-tanya tentang siapakah gerangan lelaki yang bernama Abu Dzi’b, ternyata dia adalah seorang lelaki dari Bani Sulaim. Ketika Khalifah Umar melihat rupanya ternyata dia adalah lelaki yang sangat tampan. Umar pun berkata kepadanya, “Demi Allah, kamulah yang menggoda mereka para perempuan”. Demikian beliau katakan dua atau tiga kali. Lantas beliau mengatakan, “Demi Allah, zat yang jiwaku ada di tangan-Nya aku tidak mahu satu daerah dengan orang tersebut”.
Orang tersebut mengatakan kepada Khalifah Umar, “Jika engkau hendak membuangku maka buanglah aku ke tempat engkau membuang anak saudaraku yaitu Nasr bin Hajaj al Sulami”. Khalifah Umar lantas memerintahkannya agar memperbaiki diri lalu membuangnya ke Basrah”.

Jadi pengajaran yang saya dapat dari kisah ini, jika kita mempunyai kemudaratan pada umat, wajiblah kita menghindari umat dan memperbaiki diri kita hingga hilang semua kemudaratan itu. Begini tegasnya akhlak seorang Muslim bagi memastikan di dunia ini hanya bertebaran manfaat pada umat semata-mata dan menghindarkan segala kemudaratan dan kemungkaran.

Berbalik kepada soalan kenapa deactivate facebook tadi, lama sebelum deactivate, saya telah berusaha memaparkan pesanan merayu dan memohon agar sesiapa yang merasakan komik saya ada mudarat supaya maklumkan di ruang komen dan jika berpeluang untuk report pada Mark Zuckerberg sangat dialu-alukan. Saya minta orang tinggalkan saya, unfollow, unlike, unshare, block akaun saya. Saya jadikan ia sebagai satu wasiat di bawah description pada cover photo. Pada cover photo sendiri, saya dah paparkan permohonan maaf jika mereka terklik akaun itu.

Bulan demi bulan, hari demi hari, saya tak menerima apa-apa respon yang mengatakan komik saya memudaratkan umat. Di waktu dulu, adalah orang komen komik saya panjang sangat dialog, dan ada juga yang komen saya kurang bagus meletakkan dialog-dialog logik hanya suka memaparkan ayat Quran dan hadis kerana kata mereka tidak berkesan pada non muslim yang membaca. Bagi saya komen seperti ini hanya berkisar tentang mutu dan kualiti, iaitu jika saya menurut komen-komen mereka itu, maka komik saya menjadi lebih berkualiti dari yang ada sekarang. Tapi saya sudah pernah jelaskan, saya lukis komik itu paling habis kualiti terbaik yang saya dapat fikirkan.

Bila sudah siap dan publish, maka komik itu tak berapa bagus pada pandangan mereka. Saya kata, susah saya nak perbetulkan, karang saya perbetul ikut kehendak mereka, ada pula yang lain pula berkehendak yang lain pula. Jenuhlah aihh nak perbetul komik je setiap hari bagi memenuhi kehendak manusiawi yang membaca. Maka lebih baik saya fokus pada memenuhi redha Allah. Adakah komik saya itu selari dengan redha Allah dalam Quran dan Hadis, atau hanya menjemput kemurkaan Allah. Maka dengan cara itu, saya boleh terus lukis komik yang baru dan baru.

Namun, baru-baru ini saya mendapat respon bahawa komik saya ini langsung tak ada nilai positif untuk umat dan hanya memperbodohkan pembaca, dan hanya memaparkan kesombongan! Maka ini adalah respon yang perlu diambil berat. Langsung tak ada nilai positif bermakna komik saya sangat negatif. Komik yang bernilai negatif sangat membahayakan umat! Pembaca merasakan bodoh bila baca komik saya, sangat memudaratkan. Kita mahu pembaca bertambah ilmu dan kefahaman, bukan menjadikan pembaca kita rasa bodoh. Komik saya memaparkan kesombongan? Itu sangat bahaya, kerana Allah sangat murka akan orang-orang yang sombong. Apa saya akan jawab depan Allah jika betul komik saya sebegitu? Tentunya saya menjadi sangat takut jika Allah murka pada saya kerana membiarkan komik yang memudaratkan umat terus dibaca.

Makanya, setelah duduk bertenang, bertafakur, dan istikharah, saya tekad dengan satu keputusan. Saya perlu deactivate facebook, hide semua foto komik di G+ dan privatekan blog komik saya. Jadi, objektif menghindar komik saya dari umat telah selesai. Maka bagaimana dengan orang yang merasakan manfaat dari komik saya? Ya, sebagai Muslim yang berprinsip saya mesti meneruskan apa saja manfaat pada umat. Jadi langkahnya mudah, siapa saja yang rasa manfaat, boleh lihat di katalog komik di: http://contengmfr.blogspot.com/p/katalog-komik-di-g.html, dan boleh terus memanfaatkan komik saya 200% gratis.

Persoalannya, bagaimana jika mereka juga termudarat dengan komik saya? Mudah, mereka maklumkan kemudaratan itu, saya akan perbaiki diri dari makluman itu.

Persoalan seterusnya, bagaimana jika mereka yang rasa manfaat itu menyebarkan komik saya pada umat yang lain, tidakkah itu akan membawa mudarat kembali pada umat? Tidak. Kerana jika mereka yang telah bermanfaat dengan komik saya itu sudah terbukti rasa manfaat, maka mengapa tidak umat yang lain juga rasa manfaat? Tentunya ada lagi umat yang lain yang boleh rasa manfaat. Tapi kalau ada yang bermanfaat, ada pula yang bermudarat, di situ kita akan timbang, berapa ramai yang rasa manfaat dan berapa ramai pula yang rasa mudarat. Di situ baru kita boleh timbang dengan adil, komik saya banyak manfaat atau banyak mudarat.

Dengan kaedah ini, analisa lebih mudah dibuat. Berbanding cara dulu, saya hanya tayangkan komik tanpa ketahui betulkah ada yang rasa manfaat dan betulkah ada yang rasa mudarat.

Kesimpulannya, saya deactivate facebook, hide foto G+ dan private blog komik untuk mengelakkan mudarat dan menganalisa dengan lebih baik manfaatnya. Itu yang saya fikir terbaik setakat ini.

BAGAIMANA PULA YANG MENDAKWA SAYA MERAJUK, SAYA PUTUS ASA, SAYA SANGAT MUDAH BERHENTI BERBANDING BERHADAPAN KRITIKAN DENGAN SABAR, SAYA LOSER, SAYA TERUK, SAYA HINA, SAYA PENGECUT, SAYA TERASA, SAYA TAK WAJAR DIHORMATI DLL?

Pulak dah. Setelah berikan penjelasan, tapi ada yang mendakwa di sebalik penjelasan itu, maka lantaklah. Kita tak pernah bermasalah dengan apa yang orang kata tentang kita di dunia ini. Tapi kita akan bermasalah dengan apa yang Allah akan katakan pada kita di akhirat kelak.

Saya wajib bertindak setelah mendapat maklum respon bahawa komik saya memudaratkan umat, lantaklah orang nak cakap apa, tapi saya bertindak sebab saya sangat takut dengan kemurkaan Allah jika saya tak buat apa-apa dari respon yang saya dapat itu.

Jadi semua orang bebas mendakwa apa-apa, nak fitnah ke, nak mengumpat ke, nak cakap belakang ke, dipersilakan dengan tanggungjawab sendiri. Saya hanya fikir tanggungjawab saya bila berhadapan dengan Allah nanti. Saya sangat takut saya tak mampu jawab depan Allah atas apa yang saya buat. InshaAllah setalah berusaha dan bertindak dengan penuh teliti, saya harap saya boleh jawab segala hal ini telah diusahakan bersungguh-sungguh, moga Allah ampuni saya jika saya lemah dan salah, moga Allah redha saya walaupun saya sedar tak banyak usaha yang boleh menjemput redha Allah atas buruknya diri saya ini yang penuh dosa.

Sekian.

mfr



2 komentar:

Anonymous said...

r u ok? sy pulak deactive sbb xnk tmbh penyakit mata dan hati

mfrstudio said...

weareslave,

saya ok saja.

tulisan di atas adalah ketetapan saya pada tahun 2014.

selepas saya mendapat maklum balas bahawa orang yang komen komik saya dengan komen "langsung tak ada positif" itu ada memuji salah satu karya saya,maka saya rasakan dia bukan orang yang adil yang boleh diambil berat kesaksiannya. Maka tahun 2015, saya activate semula akaun FB tersebut sehingga Oktober 2015, akaun itu telah diblock kerana ada report sebagai fake account.

FB suggest saya tukar akaun itu jadi page, maka saya pun akur dan page tersebut beroperasi sehingga kini tahun 2018.

Sekian.

mfr