|KUMPULAN BLOG MFR
|RANGKAIAN MFR
|MISI MFR
|KOLEKSI TULISAN TOKOH


Dahulu saya pernah menulis tentang:
SURUHAN MEMBUKA AURAT: LEBIH KUFFAR DARI KAFIR

KAFIR

Saya tidak menjatuhkan hukum mana-mana orang Islam sebagai kafir (baca entri saya menjawab komen entri di atas), malah di saat para salafi di alam maya sibuk mengkafirkan syiah- saya tetap mempertahankan kita tidak boleh mengatakan Syiah kafir (klik) dan itu juga adalah pendapat Dr Asri Zainul Abidin dalam sebuah ceramah beliau, "Adakah dia (Syiah) kafir? kita kata, kita tidak mengkafirkan- sesat berbeza dengan kafir" katanya.[klik]

Namun, siapa yang boleh menafikan, tindakan menyuruh orang lain melanggar perintah Allah adalah suatu tindakan yang kufur? Kufur berpaling dari kebenaran, malah menghalang orang lain dari menjalankan ketaatan pada Allah. Kita memahami bahawa orang kafir ada dua jenis, yang disebut sebagai musuh Islam itu kafir Harbi, dan yang tunduk pada naungan Islam itu kafir zimmi. Lihat, siapa saja yang tidak memperakui kebenaran Islam tetap dipanggil kafir, ini juga pernah disebut oleh Dr Asri Zainul Abidin.[klik].

Begitu juga persoalan kufur, pernah disebut oleh Imam Nawawi berkenaan dengan orang yang meninggalkan solat dengan sengaja, "Meninggalkan solat dengan ingkar kewajipannya maka ia adalah kafir dengan ijmak muslimin dan mengeluarkannya daripada agama Islam kecuali orang yang baru memeluk Islam.Sekiranya meninggalkannya kerana malas di samping tetap beriktiqad akan kewajipannya sebagaimana hal kebanyakan orang maka ulamak berbeza pendapat".

SURUHAN MENINGGAL SURUHAN

Sebab itu saya tidak berbicara soal kufur orang yang meninggalkan kewajipan menutup aurat, contohnya para artis yang tidak berhijab kerana mungkin mereka mengakui kewajipannya tetapi meninggalkannya kerana menurut hawa nafsu malas dan lemah iman. Namun, menyuruh orang lain meninggalkan kewajipan untuk memenuhi cita-cita kita tentu sekalilah suruhan itu kufur, malah saya letakkan lebih kuffar dari kafir. Hanya kaum syaitan sahaja yang mengerjakan perbuatan menyuruh orang meninggalkan kewajipan.

Mungkin sahaja orang itu jahil atau fasik, tetapi suruhannya tetap biadab dan tetap sangat memusuhi perintah Allah , lebih kuffar dari kafir. Apabila kita mengeji "tindakan menyuruh membuka aurat" itu sebagai "lebih kuffar dari kafir", bermakna janganlah adanya kiranya orang Islam yang mahu terus bersama Islam melakukan perbuatan itu dalam hidupnya khususnya kerjayanya sebagai pembikin drama atau filem. Jika sudah pernah melakukannya, jangan diulang lagi kerana peringatan akan kejinya perbuatan itu sudah sampai padamu.

Orang pernah bertanya pada saya, "betulkah ada pembikin drama atau filem yang menyuruh orang membuka aurat? Atau itu adalah kemahuan pelakon sendiri?"

Saya menjawab, "Pelakon sama sekali tidak berlakon menurut kemahuan sendiri. Jika mereka berlakon menurut kemahuan sendiri, maka mereka juga semestinya adalah penerbit, atau penulis skrip, atau pengarah dengan kata yang lebih mudah -mereka tentulah pembikin drama atau filem itu"

Jelas memang pelakon berlakon menurut kemahuan penerbit, pengarah dan berdasarkan apa yang ditulis dalam skrip, mungkin saja pelakon itu memang bukan orang yang menutup aurat, tetapi pembikin yang meletakkan diri pelakon itu supaya terus membuka aurat dalam filem atau drama merupakan tindakan "menyuruh membuka aurat". Jika benar "tiada suruhan membuka aurat" , adakah dibenarkan si pelakon untuk berhijab dalam wataknya yang ditetapkan sebagai watak perempuan membuka aurat misalnya? Tidak akan dibenarkan. Mereka memang mahu pelakon itu menunjukkan auratnya, maka mereka membikinnya, maka itulah suruhan yang saya protes selama ini.

ANNE NGASRI

Kes Anne Ngasri yang sudah berhijab, berlakon membuka aurat dalam drama Mayang Mengurai baru-baru ini adalah bukti memang gerakan "menyuruh muslimat membuka aurat" di dalam dunia lakonan oleh orang-orang Islam sangat membimbangkan. Adakah anda boleh berasa selesa dengan situasi yang melanda Anne Ngasri ini? Adakah anda tidak sedar apa yang sedang berkembang dalam masyarakat kita?

Dalam berita Utusan melaporkan,
Anne yang ditemui ketika penggambaran drama Mayang Mengurai di Carlton Holiday, Shah Alam, Selangor baru-baru ini mengakui, dia memang membuka tudung ketika berlakon baru-baru ini demi memenuhi kehendak produksi itu.

Ujar ibu anak dua ini, niatnya hanyalah untuk mencari rezeki kerana punca rezekinya dari dunia lakonan.

"Saya bukan sesuka hati pakai dan buka tudung saya. Di luar, saya sebagai Anne Ngasri memang sudah bertudung.

"Tetapi apabila berlakon, ada sesetengah drama memerlukan watak saya untuk tidak bertudung, jadi saya akan buka tudung ketika pengambaran.

"Namun ia masih ada batasnya kerana saya tak akan sesekali berpakaian seksi atau 'buka' sana sini malah dari dulu lagi saya bukanlah seorang yang seksi.

"Saya tahu ia merupakan isu sensitif dan banyak pendapat dalam Islam mengenai hal ini tetapi selagi saya tahu apa yang saya buat ini benda yang betul, saya rasa okey," ujar isteri kepada Abdul Wafi Hassan ini lagi. [klik sumber]
Banyak pendapat dalam Islam? Pendapat siapa yang membenarkan wanita membuka aurat? Siapa yang berpendapat "halal membuka aurat jika berniat mencari rezeki"? Apatah lagi hujah mengatakan "rezeki saya dalam dunia lakonan", padahal rezeki Allah ada di mana-mana. Dan semua rezeki yang diberkati dari usaha yang tidak melanggar perintah Allah termasuk membuka aurat.

Malah perenggan ini bukti yang lebih jelas,
Bahkan Anne tidak menolak kemungkinan apabila sampai masanya kelak, dia tidak akan berkompromi lagi dengan mana-mana penerbit atau pengarah yang mahukan dia menanggalkan tudungnya semata-mata untuk memenuhi tuntutan karakter.

Adakah masih ada yang tidak sedar memang ADA pihak yang "menyuruh membuka aurat" dengan alasan "memenuhi tuntutan karakter" di kalangan penerbit dan pengarah? Bukan itu saja, malah ada yang mengulas mengenai drama dakwah yang menampilkan muslimah membuka aurat juga berkata,

"kalau tgk filem ‘Dua Marhalah’ sekalipun, heroin dia tunjukkan zaman silamnya sebagai pelacur. Masa tu dia kena dressing as it is. Takkan jd pelacur, dressing pakai tudung kot." -ummu****

REVOLUSI

Jangan bersegan-segan dalam berjuang. Kalau kita boleh berjuang untuk menutup aurat para pelajar kedoktoran atau kejururawatan, mari kita berjuang juga menutup aurat para pelakon yang kita kasih lagi sayangi ini. Mereka juga saudara-saudara Islam kita yang wajar kita selamatkan. Adakah ada yang berfikir "doktor dan jururawat" muslimah sahaja patut dikasihani dengan diperjuangkan aurat mereka yang mesti dilindungi, tetapi "pelakon" muslimah kita tidak setaraf pula? Mereka bukan anak patung, jangan mainkan mereka dengan membuka dan menutup aurat mereka sesuka hati apatah lagi dengan alasan "untuk memenuhi karakter", lebih dahsyat lagi memberi alasan "untuk mesej dakwah berkesan". Gila.

Ini bahaya yang melanda dunia kita. Bolehkah kita meredhai hal ini? Atau kita cuba menyelamatkan umat dari kesusahan dan belenggu yang mereka sedang hadapi ini? Revolusi. Kita perlu sebuah revolusi karya yang menggegarkan hingga mereka ini boleh terbuka mata, boleh tahu dan sedar, kita bukan darurat, kita adalah orang yang tak bersyukur menggunakan nikmat di jalan yang halal. Shame on us a thousand times! (kalau tak faham Bahasa Melayu)




0 komentar: