|KUMPULAN BLOG MFR
|RANGKAIAN MFR
|MISI MFR
|KOLEKSI TULISAN TOKOH

Rejab antara remaja yang sering dipuji oleh pejuang-pejuang tua perkampungan wira atas sebab ketelitian sikapnya dalam menganalisis maklumat. Seorang pejuang tua pernah mengajarnya bahawa dalam dunia sebaran maklumat canggih ini,kita akan dihidangkan dengan pelbagai maklumat.Untuk memahami sesuatu isu dan permaslahan kita perlu punya banyak pengetahuan akan isu dan permaslahan yang berkaitan. Dan maklumat yang kita perolehi mestilah mempunyai sumber-sumber yang luas.Oleh sebab itu sikap seorang remaja gagah mestilah bijak mengkaji dan menganalisis,menggunakan segala macam capaian maklumat dengan pemikiran analitikal.sila klik

Golongan muzikal underground tidak seperti golongan muzikal popular yang menghebohkan aktiviti mereka pada khalayak umum. Maka maklumat tentang sikap dan pemikiran mereka mestilah dikaji sedalam-dalamnya kerana sumber-sumber tentang mereka amat terhad dan tertutup.

Mr Copypaste bercerita perihal PUNK-SKINHEAD

Punk merupakan sub-budaya yang tercetus di London,Inggeris. Pada awalnya, kelompok punk selalu bersengketa dengan golongan skinhead. Namun, sejak tahun 1980-an, saat punk bermaharajalela di Amerika, golongan punk dan skinhead seolah-olah bersatu, karena mempunyai semangat yang sama. Punk bukan sahaja dapat diertikan sebagai genre muzik yang wujud pada awal 1970-an,akan tetapi turut mencakupi sebuah ideologi hidup yang menyentuh soal aspek sosial dan politik.

Gerakan anak muda yang dimulakan oleh anak-anak kelas pekerja ini dengan segera berkembang dikala Amerika yang mengalami masalah ekonomi dan kewangan yang diteraju oleh kemerosotan moral para tokoh politik,menyebabkan peningkatan pengangguran dan kriminalitas yang tinggi. Punk berusaha menyindir para penguasa dengan caranya sendiri, melalui lagu-lagu dengan muzik dan lirik yang sederhana namun terkadang kasar, beat yang cepat dan menghentak.

Ramai yang beranggapan bahawa punk sebagai glue sniffer dan perusuh karena di Inggeris pernah terjadi fenomena penggunaan lem yang berbau tajam untuk mengganti beer yang tak terbeli oleh mereka. Citra punk bertambah rosak apabila banyak dari mereka yang berkeliaran di jalanan dan melakukan berbagai tindak kriminal.

Punk lebih terkenal dari hal fesyen yang dipakai mereka dan tingkah laku yang mereka perlihatkan, seperti potongan rambut mohawk ala suku indian, atau dipotong ala feathercut dan diwarnai dengan warna-warna yang terang, sepatu boots, rantai dan spike, jaket kulit, celana jeans ketat dan baju yang lusuh, anti kemapanan, anti sosial, kaum perusuh dan kriminal dari kelas rendah, pemabuk berbahaya sehingga banyak yang beranggapan bahwa orang yang mempunyai penampilan seperti itu sudah layak untuk disebut sebagai punker.

Punk juga merupakan sebuah gerakan idealisme anak muda yang berlandaskan dari keyakinan we can do it ourselves. Penilaian punk dalam melihat suatu masalah dapat dilihat melalui lirik-lirik lagunya yang bercerita tentang masalah politik,sosial, lingkungan hidup, ekonomi, ideologi,bahkan menyentuh masalah agama.

Skinhead juga suatu sub-budaya yang wujud di Inggeris sekitar tahun 1960-an,dan mula dilihat berkembang pada tahun 1964 di Bandar Chelsea. Nama Skinhead merujuk kepada para pengikut budaya ini yang rambutnya dipangkas botak.

Meskipun Skinhead banyak digolongkan dengan kelompok orang-orang yang rasis dan Neo-Nazi, namun Skinhead yang sebenarnya bukanlah Neo-Nazi, karena pada awalnya Skinhead adalah kaum tertindas dari kelas pekerja (terutamanya buruh pelabuhan) di Inggeris. Skinhead juga merujuk kepada kepada kelompok remaja yang merupakan fans muzik Oi!/streetpunk dan juga punk.

Sejak tahun 1990 lagi budaya Skinheads telah dibawa masuk ke Malaysia. Namun pada masa itu golongan Skinheads adalah terlalu kecil. Pada tahun 1992 budaya Skinheads telah berkembang, ini kerana Singapura merupakan sumber maklumat tentang budaya Skinheads.

Skinheads di Malaysia sering berulang alik dari Singapura ke Malaysia untuk mendapatkan maklumat tentang Skinheads. Pada mulanya golongan Punk Rock di Malaysia yg berperanan memperkembangkan budaya Skinheads. Ini adalah kerana pada masa itu masyarakat memandang serong tentang budaya Punk Rock. Cara Punk Rock berpakaian dan ada yang berambut Trojen itulah menjadi isu. Hasil dari tanggapan masyarakat tentang budaya Punk Rock, golongan Punk Rock telah mengubah cara hidup mereka dan cara berpakaian mereka lebih kemas. Mereka telah memilih cara hidup Skinheads kerana cara Skinheads berpakaian kemas dan muzik Oi!, Ska dapat diterima oleh golongan Punk Rock. Dengan membawa masuk kaset dari barat serta cara pakaian ala Skinheads, dan ini membuka mata golongan anak muda meniru budaya ini.

Kemudian muncul beberapa band muzik yang memainkan muzik Oi!, Street Rock, Ska, Rocksteady, para peminat muzik Skinheads ini muncul dengan banyaknya. Pengaruh muzik yang dimainkan oleh The Business, The 4 Skins, CockSparer, Oi Polloi, Last Resort, The Skatalites, The Special, The Selecter telah menjadi ikutan band-band Skinheads di Malaysia. Skinheads di Malaysia tidak dilabelkan undergrounds, sebaliknya mereka hanya menyokong band-band undergrounds. Skinheads merupakan satu budaya, tentang D.I.Y atau Major Label, itu terpulang kepada mereka sendiri samada menerimanya sebagai attitude atau tidak. Skinheads di Malaysia juga terbahagi kepada pecahan-pecahan Skinheads seperti Skinheads Trads, Sharp, Nazi.

Beberapa maklumat tambahan Skinhead

Skinheads ada dua cabang iatu New Traditional dan Traditional.

Traditional Skinheads punya peringkat:
Football
Hardworking
Sex & Violence
Drunk Together
Riot & Chaos

Skinheads menggemari Hang Out atau melepak di Snooker dan juga Pub.

Boot juga dianggap sebagai senjata utama bagi Skinheads.

Sham 69 ialah band pertama yang memainkan muzik Punk Oi! yang diketuai oleh Earry Bushers.

Fighting 84 ialah pergaduhan terbesar antara Punk dan Skinheads di England pada tahun 1984 yang melibatkan 5000 orang Punk dan Skinheads.

Pada tahun 1971 Skinheads telah dilihat oleh khalayak ramai iatu seramai 300 orang di bandar Chelsea.

S.H.A.R.P ialah perkataan yang telah diberi oleh Jimpesy iatu orang kuat Punk Oi!

Pada tahun 1971, Jimpesy telah menubuhkan Football Team.

Skinheads hendaklah menghentakkan kaki mereka sebelum masuk ke padang sebagai memperingati jasa yang dicurahkan oleh Jimpesy untuk Skinheads Football.

Football Hooligans = Penonton Skinheads yang suka membuat huru-hara di stadium bola sepak.

Hooligans = Kuasa besar.

Hooo! Budak Skinheads yang pergi menonton perlawanan bola sepak pada tahun 1968.

Pengasas Oi! ialah wartawan dari akhbar The Sun yang bernama Garry Bushell.

Riot membawa maksud rusuhan dan sewaktu rusuhan ini berlaku, Skinheads yang memakai braces hendaklah melepaskan braces mereka sewaktu merusuh.

Fesyen rambut botak telah dimajukan oleh Skinheads pada tahun 1964 .

Skinheads telah menamakan fesyen rambut Suede Head.

Suede Head sesuai dengan Skinheads yang working class.

Hippy ialah potongan rambut yang sederhana.

Skinheads tidak menyukai rambut Hippy dan menukar pada rambut botak pada tahun 1964.

Fresh Cut = Potongan ini sesuai untuk ahli Skinheads yang baru ataupun New Comers dalam scane Skinheads.

Sham 69 tidak menyukai Skinheads, kerana Skinheads membuat huru-hara di gig Punk di London.

Salah seorang Skinheads hendaklah menyebut Vehaviour sebelum memulakan Riot.

Skin dan Tren :
Gemar mengubah tekanan.
Gemar mengkaji.
Gemar menyembahkan sytle mereka

Uniform juga boleh dikenali sebagai Edwardian.

New Look seluar ketat yang dipakai oleh Skinheads di bandar New Look.

Braces dibahagikan kepada banyak warna dan berbagai maksud :
Kuning = Bunuh Polis
Merah = Kejam / Nazi
Putih = Nazi
Hitam = Traditional

Tali kasut juga diabahagikan kepada banyak warna dan berbagai maksud :
Hitam = Traditional, SHARP
Merah = Nazi, National Front, Kumunis
Putih = White Power
Pink = Gayskin
Biru = Penyokong Chelsea, Fuck Polis

Hammerskin merupakan Skinheads di England yang menamakan diri mereka sebagai menonton “Up Againt The Wall”.

Nutty Skinheads dikenali sebagai Skinheads yang berfikir gila-gila.

Rudeboy adalah gelaran bagi budak nakal, budak jalanan, dan kurang ajar yang berkulit hitam.

Harps = Hawahansian Againts Racial Prejudice.

SCAR = Skinheads Culture Anti Racist.

A.P.I = Skinheads Jamaica telah menubuhkan satu parti iatu Anti Paki League.

B.N.P = British Nazi Parti

Swastika = Nazi

Niggies = Kerajaan

Old Biddies = Polis

bersambung episod 4...


1 komentar:

Ummu Yazid said...

subhanallah..
mana dapat fakta semua ni?