|KUMPULAN BLOG MFR
|RANGKAIAN MFR
|MISI MFR
|KOLEKSI TULISAN TOKOH
Bismillah.

YB Rafizi yang menjadi harapan untuk memberikan idea dan ulasan cemerlang mengenai GST akhirnya telah mengeluarkan video-video penjelasan dari dirinya.

Ini video pertama:

https://www.facebook.com/rafiziramli.keadilan/videos/955475367820304

Ini ulasan saya:

1. YB Rafizi kata semua barang dikenakan GST. Apa yang disembunyikan oleh YB Rafizi? ADA BERATUS BARANG DIKECUALIKAN GST TAK DISEBUT OLEH YB RAFIZI. Mengapa?

2. YB Rafizi memberi contoh Pekedai menjual RM180 + RM10.80 (gst) dan Pengguna kena bayar RM190.80 harga lebih mahal dari SST. Apa yang YB Rafizi sembunyikan? HANYA JIKA RANTAIAN ITU BERAKHIR DENGAN PEKEDAI BESAR YANG PUNYA JUALAN TAHUNAN RM500K YANG BERDAFTAR DENGAN KASTAM SAJA BOLEH CAJ GST PADA PENGGUNA, TAPI JIKA PEKEDAI ITU TAK ADA JUALAN TAHUNAN RM500K DAN TAK BERDAFTAR, MAKA TIADA CAJ GST DAN HARGA BARANG YANG DIBELI PENGGUNA ADALAH RM187.80 (kerana Pekedai tak dapat claim GST 6%) DAN TETAP LEBIH MURAH DARI SST! DAN YB RAFIZI JUGA TELAH MEMBUKTIKAN PADA SETIAP PERINGKAT APABILA CLAIM GST BOLEH DIBUAT, KOS BARANG BOLEH TURUN!!

3.YB Rafizi menetapkan Pemborong mendapat untung RM30 untuk setiap jam yang dijualnya baik sebelum SST mahupun GST. Dan YB Rafizi juga menetapkan Pekedai mendapat untung RM50 untuk setiap jam yang dijualnya. Ini kiraan untung YANG SALAH!

Untung adalah peratusan lebihan hasil jualan dari kos yang dikeluarkan. Jika sebelum ini Pemborong ambil RM30 dari kos RM110, maka peratus keuntungannya adalah 27.3%. Maka untuk mengekalkan keuntungan 27.3% dari jualan, maka sepatutnya untung yang diraih Pemborong dari kos lepas GST, hanya RM27.30 sudah cukup mengekalkan peratus keuntungan dari modal yang dikeluarkan RM100, bukannya RM30. Dan Pekedai pula sebelumnya mengambil untung RM50 dari modal RM140 menjadikan peratus keuntungannya 35.7%. Maka Pekedai sepatutnya mengekalkan peratus keuntungan 35.7% itu dari kos RM127.30, cukup dengan keuntungan RM45.45 bukan RM50!!

Apa yang YB Rafizi sembunyikan? YB Rafizi buat BUKAN mengekalkan peratus keuntungan dari modal yang dikeluarkan tapi MENINGKATKAN peratus keuntungan selepas GST!! Contoh Pemborong dan Pekedai yang digunakan YB Rafizi jenis peniaga TAMAK kerana meningkatkan peratus keuntungan selepas pelaksanaan GST!!

MAKA JIKA SAYA PERBETULKAN CONTOH YB RAFIZI:

Pengilang menjual RM106 kepada Pemborong. RM100 adalah kos Pemborong dan RM6 GST yang boleh tuntut semula. Pemborong menjual dengan keuntungan 27.3% maka harga jualan menjadi RM127.30+ RM7.64(GST). Maka kos Pekedai adalah RM127.30. Keuntungan jualan Pekedai adalah 35.7%, maka harga jualan menjadi RM172.75 + RM10.40 (GST). Maka Pembeli membeli dengan jumlah RM183.15, tetap lebih murah dari SST!!

ATAU UNTUK LEBIH JELAS:

Pemborong

Semasa SST
Kos: RM110 , Untung: RM30 , Harga jam: RM140, Peratusan untung: 27.3%
Semasa GST kiraan YB Rafizi
Kos: RM100, Untung: RM30, Harga jam: RM130, Peratusan untung: 30%

Sepatutnya Semasa GST dikekalkan peratusan keuntungan semasa SST
Kos: RM100, Untung: RM27.30, Harga jam: RM127.30, Peratusan untung: 27.3%

Jika Pemborong ada modal RM1000,
semasa SST dia boleh beli 9.1 jam berharga RM110, dia jana untung (RM30x9.1)=RM273

semasa GST dengan kiraan YB Rafizi, dengan modal RM1000 dia boleh beli 10 jam berharga RM100, dia jana untung (RM30x10)=RM300 (untung dia lebih dari semasa SST maka nanti akan hasilkan harga jualan lagi tinggi pada Pekedai)

sepatutnya semasa GST ambil untung RM27.30 saja supaya kekalkan peratus untung 27.3%

maka, dengan modal RM1000 dia beli 10 jam berharga RM100, dia jana untung (RM27.30x10)=RM273 (dengan ini untungnya hampir sama dan tak berkurang pun dengan semasa SST dan bolehlah harga dijual pada Pekedai menjadi lebih murah)

Pekedai

Semasa SST
Kos: RM140 , Untung: RM50 , Harga jam: RM190, Peratusan untung: 35.7%
Semasa GST kiraan YB Rafizi
Kos: RM130, Untung: RM50, Harga jam: RM180+RM10.80: RM190.80, Peratusan untung: 38.5%

Sepatutnya Semasa GST dikekalkan peratusan keuntungan semasa SST
Kos: RM127.30, Untung: RM45.45, Harga jam: RM172.75+RM10.40: RM183.15, Peratusan untung: 35.7%
Harga Pembeli bayar: RM183.15 (murah RM6.85 dari harga SST RM90)RM90)

Jika Pekedai ada modal RM1000,
semasa SST dia boleh beli 7.1 jam berharga RM140, dia jana untung (RM50x7.1)=RM355

semasa GST dengan kiraan YB Rafizi, dengan modal RM1000 dia boleh beli 7.7 jam berharga RM130, dia jana untung (RM50x7.7)=RM385 (untung dia lebih dari semasa SST maka nanti akan hasilkan harga jualan lagi tinggi pada Pengguna)

sepatutnya semasa GST ambil untung RM45.45 saja supaya kekalkan peratus untung 35.7%

maka, dengan modal RM1000 dia beli 7.9 jam berharga RM127.30 dari pemborong, dia jana untung (RM45.45x7.9)=RM359 (dengan ini untungnya hampir sama dan tak berkurang pun dengan semasa SST dan bolehlah harga dijual pada Pengguna menjadi lebih murah, dan dia tak kurang untung pun)

Ini membuktikan YB Rafizi mendapat harga jualan yang lebih tinggi dari semasa SST dalam kiraannya kerana beliau telah menaikkan peratus keuntungan kedua-dua pemborong dan pekedai dalam contohnya itu dan bukan kerana caj GST, oleh itu video ini GAGAL mencapai motifnya.

Soalan saya kepada YB Rafizi:

1. Mengapa YB Rafizi tak nyatakan bahawa ada beratus barang dikecualikan GST?

2. Mengapa YB Rafizi tak nyatakan result harga jika Pekedai adalah tak berdaftar GST, buktinya harga lebih rendah dari SST.

3. Mengapa YB Rafizi menggunakan contoh Pemborong dan Pekedai yang tamak yang menaikkan peratus keuntungan selepas pelaksanaan GST, padahal jika YB kekalkan peratus keuntungannya, result harga akan lebih rendah dari SST.
3 soalan untuk YB jawab dengan jujur dalam video pertama. Saya tunggu video seterusnya, harap lebih kukuh hujahnya tanpa penyembunyian fakta.

Selamat maju jaya YB, jadilah jujur, jgn cuba mainkan intelektual rakyat marhaen!
--------TAMAT KOMEN FOKUS VIDEO---------

***Nota untuk pembaca selain YB Rafizi:*****

Saya ulas video di atas yang berhujah guna teori matematik, dan saya buktikan kiraan sebenar tak menaikkan harga. YB Rafizi wajar faham jika teori matematik tak mampu menegakkan hujah realiti harga barang naik, maka jangan berhujah guna teori matematik. Jangan berhujah menyembunyikan fakta.

Kalau mahu memaparkan realiti, tunjukkan realiti interview bersama peniaga-peniaga yang ada di realiti. Biar mereka tunjukkan akaun mereka pada rakyat. Biar mereka jelaskan kos dan untung yang mereka jalankan. Kita akan nilai benarkah GST yang menyebabkan mereka naikkan harga atau mereka sendiri tamak untuk naikkan harga.

Saya tak pernah kata realiti harga barang turun. Harga barang memang banyak naik sebab saya sendiri tahu realitinya dunia perniagaan Malaysia dikuasai oleh kapitalis-kapitalis yang langsung tak ada kesedaran sosial, mereka tamakkan keuntungan, langsung tak fikir dosa pahala dalam timbangan barang dan menjual, langsung tak kisah pasal hukum gharar dan sebagainya. Mereka ini memulakan domino effect pada harga pasaran. Hanya segelintir peniaga yang beriman dan faham hukum, tahu tanggungjawab sosial ke atas permainan harga. Kita support peniaga baik, kita bankrapkan peniaga jahat. Gunakan kuasa pengguna sebelum PRU, masa PRU gunalah sepuas hati kuasa pengundi pula. Apa nak jadi pada Malaysia ini bergantung pada kebijaksanaan kita rakyat marhaen.

Bab kiraan matematik YB Rafizi dalam video salah tetap salah. Beliau nak buktikan harga barang naik kerana GST tapi semasa mengira matematik naikkan margin keuntungan peniaga, dah sah harga naik. Nak adil mengira, kekalkan peratus keuntungan, lepas tu baru tengok result kiraan GST akan naikkan harga barang atau tidak. Saya fokus pada video, saya bukan fokus pada situasi permasalahan realiti. Saya ada pendirian tersendiri mengenai permasalahan cukai. Saya harap Malaysia hapuskan semua cukai (total free tax bussiness) dan qanaah serta infak dijadikan cara hidup pemimpin hingga rakyat bagi memenuhkan perbendaharaan negara. Tapi nak berbicara idea baru sebegini, mungkin di lain pentas. Di sini saya harap kita bangunkan hujah yang betul-betul konkrit dalam mencari root cause masalah harga barang naik. Guna teori kiraan matematik seperti YB Rafizi jelas tak membantu menegakkan hujah bahawa caj GST semata-mata menaikkan harga jualan barangan.

----TAMBAHAN: komen mengenai realiti pula----
Saya sedar orang akan tanya jadi kenapa harga barang naik secara realiti jika caj GST ke atas produk sepatutnya tak menaikkan harga jualan? Ini menunjukkan caj GST SEMATA-MATA ke atas produk tidak menaikkan harga jualan produk itu TETAPI, YB Rafizi sendiri membuktikan bahawa harga jualan HANYA boleh jadi tinggi dalam contohnya JIKA PERATUS KEUNTUNGAN DINAIKKAN.

Saya sedar, akan ada nanti orang tanya, bagaimana dengan peniaga yang terpaksa menaikkan peratus keuntungan untuk menampung kos-kos lain seperti bil, pekerja, mesin sistem GST dalam pelaksanaan GST dan lain-lain supaya setelah tolak kos tersebut mereka boleh dapat untung yang sama dengan semasa SST? Maka penyataan ini sudah membuktikan,PERATUS KEUNTUNGAN DARI JUALAN YANG TERPAKSA DINAIKKAN OLEH PENIAGA TERSEBUT, BAGI MENAMPUNG KOS-KOS TAMBAHAN PELAKSANAAN GST YANG MENYEBABKAN HARGA BARANG NAIK.

Ya, kalau kerajaan tak wartakan GST semua ini takkan terjadi. Saya secara peribadi setuju bukan saja GST wajar dimansuhkan malah semua cukai wajar dimansuhkan supaya ekonomi benar-benar berjalan secara bebas dengan teori penawaran dan permintaanlah akan tentukan harga pasaran.

TETAPI untuk bergerak ke arah pemansuhan, perlu tunggu majoriti ahli parlimen baru yang menyetujui untuk mansuhkan semua cukai itu dilantik dahulu. Mereka hanya akan dilantik jika majoriti rakyat pilih mereka semasa PRU.

Maka, bagaimana nak mengekang harga barang naik SEBELUM PRU (kerana kerajaan takkan mansuhkan GST sehingga kerajaan lain ambil alih)?

PENIAGA boleh membantu dengan cara mereka TIDAK MENAIKKAN HARGA BARANG WALAU DENGAN APA CARA SEKALIPUN. Antara caranya adalah dengan mengecilkan margin keuntungan dan berusaha mengoptimum kapasiti sedia ada supaya kos-kos tambahan dapat ditampung tanpa perlu menaikkan harga barang. KENAPA PENTING PENIAGA BERSIKAP BEGINI? supaya, domino effect tak terjadi yang menyebabkan jika dia menaikkan harga barang, maka barang-barang berkaitannya juga akan TERPAKSA DINAIKKAN, yang akhirnya peniaga itu sendiri susah untuk beli barang keperluan kerana semua terkesan.

Saya sedar, 99.9% PENIAGA tak kan setuju dengan perkara ini. Maka, harga barang naik akan berlaku. DAN SAYA AMAT SEDAR 99.9% dari peniaga yang menaikkan harga barang AKAN MENGAMBIL KESEMPATAN UNTUK MENAMBAH UNTUNG LEBIH DARI SEMASA SST dengan cara antara lainnya campur terus harga semasa SST dengan GST hingga harga barang NAIK BERKALI GANDA. INILAH YANG SAYA SEBUT KAPITALIS TAMAK DI MALAYSIA. Mereka ini menguasai dan mendominasi perniagaan di Malaysia. Mereka ini yang memburukkan lagi keadaan.

Maka, yang tinggal adalah KUASA PENGGUNA SAJA. Jika peniaga tak nak berkorban sikit dalam menstabilkan pasaran, dan ditambah buruk dengan kehadiran peniaga kapitalis tamak yang mendominasi perniagaan Malaysia, maka PENGGUNA TERPAKSA BERUSAHA MELAHIRKAN PENIAGA-PENIAGA BAIK YANG SANGGUP BERSUSAH PAYAH BERSAMA PENGGUNA DENGAN BOIKOT PENIAGA JAHAT, KAYAKAN PENIAGA BAIK.

Teruskan hal ini sehingga akhirnya perniagaan di Malaysia dipenuhi peniaga-peniaga baik dan semua kapitalis tamak menjadi bankrap.

SEHINGGA PRU TIBA, lantiklah pemimpin yang bawa aspirasi rakyat. Jika saya, saya akan undi pemimpin yang akan berjuang menghapuskan cukai di Malaysia dan akan berusaha adakan program hingga rakyat dan seluruh pemimpin hidup secara qanaah dan berinfak harta pada perbendaharaan negara untuk membangunkan Malaysia.

Saya yakin jika kita mencapai kehidupan qanaah yang diredhai Allah, infak-infak kita akan diberkati dan Allah pelihara kita dengan memandu pemimpin-pemimpin qanaah yang kita lantik untuk urus harta negara ke arah paling bersih, optimum dan bebas rasuah.

Dengan ini moga Allah kurniakan ketaqwaan pada seluruh rakyat, dan kita yakin rezeki orang-orang bertaqwa akan dipelihara Allah. Biar qanaah, biar sikit, inshaAllah cukup dan diberkati. Dan dapatlah kita dihisab dengan mudah di akhirat kelak.

Tulusly,
muhammad fakhrul razi
(grad jepun yang tak ada CGPA)

1 komentar:

Anonymous said...

Hmmm.. dah ramai rakyat malaysia kat malaysia ni dah jadi zombie PR.. senang2 dibodohkan oleh video rafizi. Kalo PR amek alih negara kompem kelautla Malaysia