|KUMPULAN BLOG MFR
|RANGKAIAN MFR
|MISI MFR
|KOLEKSI TULISAN TOKOH

"aku sedih melihat anak syed naquib al attas iaitu dr syed ali tawfik alattas mencelah antara pertembungan dr uthman el muhammady yang cuba melindungi ustaz harussani dari diserang kelompok angkatan dr mohd asri zainul abidin. mesej utama dr uthman jelas, tapi mungkinkah dr syed ali diapi-apikan oleh md asham dari ikim. padahal patutnya ikim dan istac dapat menemui jalan temu apabila ikim diterajui dr syed ali anak kepada tokoh istac syed naquib alattas. dr uthman el muhammady kini adalah felo kehormat istac bekas institusi yang menjadi medan ayah dr syed ali sendiri. kelompok salafiyyah yang mendabik dada sebagai pemegang kesarjanaan keilmuanlah yang dilihat jelas mempertembungkan dr syed ali dan dr uthman, padahal dr uthman telah diakui tokoh ilmu gemilang negara. sedih sangat pertembungan ini."
(ulasan awal mfr)

Hari ini saya mula lakukan 'search archieve' di utusan untuk menyemak kembali tulisan Dr Syed Ali yang bertajuk 'Tegur Pemikiran Bukan Peribadi' namun tidak menjumpainya. Kemungkinan besar telah dipadamkan oleh warga utusan online atas sebab tidak mahu dihebahkan dan dibahaskan secara panas di laman maya. Saya mula lakukan search di google pula pada tajuk artikel tersebut, ternyata artikel itu hanya terpampang dari blog yang saya bina untuk kumpul makalah Dr Syed Ali di blogspot dan yang ditempel di alahkam.net seperti biasa apabila ada sokongan pada mufti perlis mahupun bantahan pada dr Uthman el Muhammady. Kita abaikan kisah alahkam yang cukup jelas anti dengan ustaz uthman dari awal ustaz uthman mendedahkan wahabi menular di malaysia beberapa tahun lepas. Saya ingin membongkar sedikit tulisan Dr Syed Ali yang pada tajuknya saja sudah membantai Dr Syed Ali sendiri.

Samada tajuk itu pilihan Dr Syed Ali sendiri atau pihak utusan, ternyata hal yang disebutkan Dr Syed Ali bertentangan dengan apa yang beliau sendiri sedang lakukan dalam kenyataan artikel tersebut. Dari 9/22 perenggan yang ditulis pada awalnya dr Syed Ali cuba menjelaskan dan membangkitkan betapa penting manhaj qiyas atau akliah sebagai manhaj keilmuan dan inilah yang ingin beliau semaikan atau tegurkan pada golongan ulama merujuk pada makalah yang pernah ditulisnya bertajuk 'Mengubah Minda Melayu'.Beliau tulis,

"Nampaknya teguran-teguran yang terkandung dalam makalah itu dianggap serangan peribadi bukannya teguran membina. Ia juga dianggap terlalu umum kerana tidak dinyatakan secara jelas siapa orang yang dimaksudkan. Bolehlah dianggap sesetengah orang berasa marah terhadap kandungan makalah saya dan perasaan tidak puas hati itu akhirnya sampai ke telinga Perdana Menteri."

"Berikutan penyiaran makalah berkenaan, saya terus-terusan mendakwa bahawa dunia Islam pada umumnya, khususnya mereka yang datang daripada kalangan yang digelar ataupun menobatkan diri mereka sebagai ‘ulama’, yang mendakwa diri mereka pewaris keilmuwan dan kewibawaan, telah memusnahkan epistemologi kaum Muslimin seterusnya bertanggungjawab terhadap kepapaan keilmuwan dan kemunduran akal yang begitu berleluasa hari ini."


Secara ringkasnya Dr Syed Ali mahu mengangkat budaya keilmuan supaya dijunjung oleh institusi ulama dan betapa apa yang beliau lakukan dalam banyak tulisannya adalah teguran membina dan bukan serangan peribadi.

Malangnya, Dr Syed Ali dalam 13 perenggan berikutnya telah mula menyerang peribadi dan bukan teguran membina lagi. Beliau menulis,

"Contohnya baru-baru ini, dalam satu temu ramah yang disiarkan di sebuah akhbar, seorang yang mendakwa sebagai pemilik sah ijazah kedoktoran dianggap pemegang kewibawaan aliran arus akliah Islam dan mendakwa dirinya benteng institusi mufti."

"Inilah rupa sebenar manusia yang mendakwa memahami pemikiran al-Ghazali tetapi dalam perenggan berikutnya bercakap tentang keperluan untuk “kembali kepada paradigma intellectual arus perdana Islam”.

"Jelasnya beliau tidak memahami pemikiran modenis. Tambahan pula beliau mencadangkan pengembalian kepada pemikiran Islam arus perdana. Kembali dari mana? Mungkinkah dari pemikiran modenis semasa tanpa menyedari bahawa beliaulah sebenarnya pencacai pemikiran itu tanpa memahaminya dan dengan tidak mentakrifkan aliran arus akliah yang datang sebelumnya."


Dan tulisan di atas jelas cuba merendahkan peribadi ustaz Uthman yang jika saya orang awam membaca pun sudah dapat menangkap maksud tersiratnya apatah lagi jika Ustaz Uthman membacanya sendiri. Saya benar-benar berdoa agar Ustaz Uthman diberikan kekuatan dan kesabaran yang tinggi untuk terus berpegang pada prinsip ustaz uthman yang ustaz uthman sebutkan dalam wawancara yang dirujuk sendiri oleh dr Syed Ali, ustaz uthman menyebut

"Kita perlu berhenti mengeluarkan komen negatif sesama kita. Jika ada perkara sensitif, bincang secara tertutup. Selepas itu, keputusan yang membantu kita dihebahkan. Perkara negatif, sensitif dan tidak membantu ke arah penyelesaian tidak dihebahkan kerana al-Quran melarang perbuatan itu. Allah tidak suka keburukan dibicarakan secara terang-terangan di depan orang ramai kecuali orang dizalimi. Itu pun jika nak suarakan, dengan cara yang boleh menyelesaikan masalah dan hanya kepada pihak berkenaan."

Saya percaya Dr Syed Ali bukan seorang yang begitu jahil dan sempit tanpa boleh menangkap keseluruhan mesej ustaz Uthman dalam wawancara yang sudah dibantah dan disokong bantahan oleh 3 individu termasuk dr Syed Ali selepas Md Asham dan dr asri.

Pertamanya, Ustaz Uthman tidak menulis artikel atau makalah, akan tetapi telah diwawancara. Oleh itu serangan peribadi tidak boleh ditafsir kepada jawapan Ustaz Uthman yang hanya menjawab soalan wartawan yang sudah pun berbentuk menjurus kepada serangan peribadi , contohnya,

Apakah seorang mufti tidak boleh menzahirkan pandangan berbeza dengan mufti lain.

Kita mesti menghormati mufti lain, terutama mufti yang lebih tua. Bagaimanapun, keadaan sekarang tidak begitu. Kebiadapan mula menonjol. Ada mufti suka mengeluarkan pendapat peribadi dan tidak mahu mengikut arus perdana yang mementingkan musyawarah.

Tertib seorang mufti mesti membuat keputusan berdasarkan kaedah dan prosedur arus perdana. Di Malaysia, kaedah yang berlaku adalah arus perdana. Saya menghadiri banyak persidangan serantau mengenai fatwa dan jelas apa yang berlaku adalah arus perdana.

Bagaimanapun, ada orang yang mahu menunjukkan identiti berbeza. Sebabnya Wallahualam. Adakah berdasarkan alasan intelektual yang hebat atau mengikut agenda pihak lain yang ada kepentingan. Saya bimbang jika membabitkan pihak lain yang memang suka melihat kita berpecah.


lihat kesimpulan yang dibuat oleh Ustaz uthman, beliau tidak menjuruskan kepada kesimpulan atau serangan kepada peribadi sesiapa walaupun difahami Ustaz Uthman merujuk mufti perlis dalam kes tersebut,atas sebab soalan wartawan dari awal sudah dilihat jelas mahu merujuk pada kes tingkah laku mufti perlis. Namun, Ustaz Uthman mengajak dan menasihat kepada akhlak, adab dan tertib, lalu menyatakan kebimbangan beliau akan perpecahan 'kita' yang jelas bukan sekadar merujuk kepada umat islam yang awam malah, dalam golongan ulama dan institusi mufti sendiri. Ini dapat difahami apabila Ustaz Uthman mengajak kepada mematuhi prosedur dan musyawarah. Untuk apa ilmu dan sarjana jika tiada tertib dan adab. Jelas mesej ustaz Uthman bukan serangan peribadi, malah saranan Ustaz Uthmanlah teguran membina!

Berbeza dengan tulisan Dr Syed Ali yang pada awalnya lagi sudah bersiap untuk menghentam kembali orang yang buat beliau ditegur oleh PM. Namun kes Dr Syed Ali itu sendiri tidak kemas, apabila di awal perenggan sudah membuktikan beliau turut dipengaruhi dari sentimen hasutan dan cakap-cakap orang sekeliling yang sampai dari orang ketiga mahupun keempat. Apa salah Dr Syed Ali sendiri menemui Ustaz Uthman secara peribadi jika benar Ustaz Uthman yang mengadu kepada PM. Mengapa harus memakai kata-kata orang ketiga keempat yang membawa cerita. Mengadu kepada PM itu belum tentu bentuknya mengadudomba, kerana sudah kita maklum PM adalah penguasa tertinggi kerajaan dalam perhimpunan agung UMNO sendiri sudah berjanji ingin memelihara islam dari diserang, oleh itu kebimbangan Ustaz Uthman ada kewajaran jika diadukan kepada PM hal yang dibimbangkan itu. Mufti Perak sendiri selalu menggunakan pendekatan bertemu sendiri dengan Sultan mahupun PM, jika ada kebimbangan akan hal-hal umat Islam. Ini memang kaedah beradab dalam mengajukan laporan dan teguran dari ulama. Sudah lazim ulama menemui penguasa sepertimana Nabi Musa juga menghadap firaun dalam menyampaikan teguran dan bukan mengadakan demonstrasi jalanan mahupun perli-perli dalam artikel ilmiah!

Apa yang ustaz Uthman maksudkan akan arus perdana umat islam adalah kaedah atau manhaj yang disepakati majoriti ulama sedunia dan majoriti umat islam, tentunya dari epistemologi ahlus sunnah wal jamaah sendiri. Dalam wawancara ustaz uthman, bukan kes salafiyyah yang diperjuangkan oleh mufti perlis yang cuba menongkah arus perdana ahlus sunnah sahaja dirujuk, malah disebut degan jelas oleh ustaz uthman akan nama-nama intelektual seperti Prof Nasr Hamid Abu Zayd ,Farid Esack,Amina Wadud,Ignac Goldziher,Joseph Schacht dan Mohammed Arkoun yang sebenarnya antara intelektual yang dijulang oleh kelompok islam liberal di malaysia mahupun Indonesia. Memang diakui ada segelintir pihak IKIM yang cenderung kepada fahaman ini, namun tentunya Dr Syed Ali Tawfik Alattas bukan golongan sebegitu! semoga dr Syed Ali bukan golongan itu hendaknya.

Saya percaya Dr Syed Ali memperjuangkan keilmuan bapanya sendiri Dr Syed Naquib Alattas yang bukan saja tercatat sebagai lagenda cendikiawan ulung malaysia, malah dunia menghormati hasil kajiannya. Dari segi banyak tulisan Dr Syed Ali sendiri sering mengangkat "faham yang bermakna" dilihat sebagai penerus usaha ayahnya dalam mengambangkan "faham Islam" suatu ketika dahulu. Contohnya tulisan beliau betapa 'demokrasi' tidak wajar diperjuangkan melebihi 'maqasid syariah' yang patutnya diangkat sebagai perjuangan utama politik syumul umat Islam. Ini beriringan dengan usaha ayahnya yang menjadi rujukan utama pejuang politik Islam dalam menumbangkan faham sekular dalam karya bertajuk 'Islam and secularism' yang mengangkat Islam mampu menjadi ideologi penggerak tamadun.

Syed Naquib bukan saja menjadi teras kepada kebangkitan mahasiswa untuk memperjuangkan Islam sebagai cara hidup dan pencorak tamadun di Malaysia yang memberi inspirasi kepada PKPIM seterusnya ABIM di bawah pimpinan Anwar Ibrahim, malah turut mengangkat asimilasi budaya nusantara kemelayuan yang patut dipertahankan dan sudah maklum betapa Syed Naquib cenderung mengangkat kesufian sebagai salah satu unsur terhadap perjuangan islam dengan beliau mengangkat tokoh ulama nusantara Hamzah Fansuri.

Dan kita tahu keilmuan Syed Naquib yang dicurahkan ke ISTAC terus diperjuangkan oleh tokoh-tokoh intelektual ISTAC termasuklah Ustaz Uthman elMuhammady yang turut menulis kertas kerja mengenai Hamzah Fansuri dan sudah umum memaklumi Ustaz Uthman juga pejuang kental dalam mempertahan dan memperjuangkan tradisional nusantara yang berpaksikan kepada faham ahlus sunnah untuk mengangkat ketamadunan di Malaysia.

Sepatutnya ketika Dr Syed Ali duduk bersama-sama Ustaz Uthman dalam barisan pemikir Islam Hadhari yang benar-benar sudah mengangkat maqasid syariah dalam intipati dasarnya bergandingbahu bersatupadu dalam perjuangan ini yang sudah lama diidamkan oleh kebanyakan gerakan dakwah Islam di malaysia yang merupakan penerus legasi Dr Syed Naquib bapanya sendiri. IKIM dan ISTAC sudah nampak mampu menemui titik temu walaupun ramai maklum tokoh politik disebalik penubuhan mereka seperti dr Mahathir di sebalik IKIM dan Anwar Ibrahim di sebalik ISTAC adalah individu yang tidak bersetuju dengan jalan Islam Hadhari.

Gagasan Islam Hadhari itu juga disokong oleh dua mufti yang nampak berlaga (dari kacamata penyorak-penyorak tak bertamadun) iaitu Ustaz Harussani dan Dr Asri sendiri yang sudah nampak kemantapan political will golongan ulama dan cendikiawan untuk mendasari kepimpinan negara jika mereka bersatu. Ini merupakan suatu yang amat baik dalam cita-cita gerakan dakwah melihat institusi mufti, IKIM, dan ISTAC bukan saja menyumbang pemikiran, malah wajar mendasari dasar yang PakLah sendiri canang-canangkan sebagai kerjasama ulama dan umara benar-benar tercapai.

Cuma Dr Asri wajar dibawa kepada tertib dan aturan adab, jika tidak mahu berasimilasi dengan budaya penghormatan ilmuwan secara nusantara pun, perlu merujuk kepada konsep musyawarah ulama, iaitu sudah disepakati keputusan adalah dari sokongan majoriti dan bukan minoriti atau kelainan menongkah arus. Tak ada apa nak dibanggakan jika dapat menggerakkan nusantara menuju manhaj gerakan Wahhabiyah, Saudiah, atau salafiyyah modenis manapun, jika keutuhan institusi dan kepaduan yang sudah dibentuk mencanak ke atas dalam dasar-dasar negara yang terbit kini menjadi suatu institusi yang lemah dan sepi jumud kerana diserang dan dipukul dari luar dan dalam, yang akhirnya negara tetap didominasi oleh gerakan kapitalis yang mengongkong politikus hingga menggerakkan rakyat menuju hedonisme, ilmuwan menuju kehancuran dan hinaan, serta ketamadunan hadhari yang dicita-citakan hanya tinggal slogan semata-mata setelah berjaya naik mencanak membentuk intipati meninggalkan sekularisme dan demokrasi kebaratan. Gembiralah freemason dan zionisme. Bertepukanlah kapatalisme dan hedonisme.

Seperti yang saya harapkan peluang naiknya maqasid syariah mendasari pentadbiran perlu terus diperkukuh dengan institusi ulama dan intelektual terutama mufti, IKIM dan ISTAC terus sepakat tidak berselisih secara tak sihat dan ditambah sokongan dari profesionalis dan golongan pejuang budaya dan sastera untuk benar-benar membentuk tamadun Malaysia yang kita cita-citakan selama ini. Oleh itu, jangan lupa menjenguk generasi muda mudi yang sedang tenat, angkat mereka ke arah keilmuan seperti kalian yang dewasa dan tua sudah kecapi itu.









0 komentar: