|KUMPULAN BLOG MFR
|RANGKAIAN MFR
|MISI MFR
|KOLEKSI TULISAN TOKOH

sambungan dari bahagian 1:PERANG SERIGALA TERAKHIR

Dalam bahagian pertama penulis telah mencadangkan strategi penyatuan dan pergabungan umat Islam berbangsa Melayu yang terpecah samada dari segi aliran politik, aliran jamaah, aliran gerakan dakwah, aliran perjuangan, aliran tareqat, aliran manhaj dan sebagainya mengangkat REDHA ALLAH CENTRIC dalam setiap MUSYAWARAH dan DASAR PERJUANGAN.

Namun langkah pertama itu memang akan gagal berikutan ketidakfahaman umat Islam yang berjuang pada hari ini mengenai konteks tujuan dan matlamat perjuangan mereka sendiri.

Ada sekelompok berkata mereka memperjuangkan islam yang moden, islam yang progresif, islam yang bawa kemajuan. Memang indah slogan dan niat serta tujuan mereka berjuang itu. Namun, keindahan slogan yang meletakkan tujuan dan matlamat yang TIDAK BERPENGHUJUNG SECARA HAKIKI merupakan satu perjuangan yang tidak akan selesai.

Islam bukan satu cara hidup yang menghidangkan satu perjuangan yang tidak akan selesai. Islam meletakkan umatnya berjuang hingga selesai dan kefahaman REDHA ALLAH CENTRIC akan membawa perjuangan umat yang selesai dan berpenghujung secara hakiki.

Di dunia sememangnya perjuangan mempertahan dan memperkembangkan akidah Islam dilaksanakan secara bersambung-sambungan dan kesatuan majoriti yang melaksanakan perjuangan bersambung-sambungan islam ialah jamaah umat terbesar dan berpadu teguh dengan akidah sahih iaitu perjuangan dan kesatuan umat ahlus sunnah wal jamaah.

Namun bagi setiap individu, hakikatnya perjuangan di dunia ini cuma adalah tanah buat menabur benih amalan yang akan dituai apabila telah bertemu ajal maka bekal amalan di dunialah yang akan menjadi penyelamat hisab di akhirat. Dan sesungguhnya KEJAYAAN DI HUJUNG PERJUANGAN itu ialah meraih REDHA ALLAH!

Inilah hakikat kefahaman Redha Allah Centric yang sememangnya tidak ada syak dan tidak ada ragu lagi, jika dijadikan pedoman dan asas setiap perjuangan individu mahupun kumpulan pasti akan menyatukan! Sebab apa? Sebab ALLAH ITU MAHA ESA,MAKA BERKEJAR DAN MENUMPUKAN MATLAMAT AKHIR PERJUANGAN UNTUK MENDAPAT REDHA ALLAH MAKA AKAN MEMPERSATUKAN MATLAMAT DAN IMPIAN SETIAP UMAT ISLAM.

JELAS! Bahawa apabila matlamat dan impian telah dibersamakan maka tidak syak lagi akan mempersatukan perjuangan dan barisan umat!

Namun, memang para pejuang tua dan muda yang sudah mati akal yang telah terjebak dengan keterujaan hampagas akan mendapati diri mereka, kumpulan mereka, kelompok mereka, parti mereka, jamaah mereka tidak akan bersatu sama lain sampai bila-bila sehingga terpacul di mulut mereka secara biasa kalimah "hampir mustahil".Inilah hakikat peringkat akhir keterujaan hampagas yang menggagalkan misi REDHA ALLAH CENTRIC berteraskan DAKWAH, UKHUWAH, DAN MUSYAWARAH.

Maka penulis mengemukakan strategi sambungan bagi memperlengkapkan misi PENYATUAN DAN PERGABUNGAN ini iaitu BANGKITNYA GENERASI BARU YANG SEDAR!

Generasi Baru yang sedar ini penulis sasarkan kepada generasi remaja zaman kini yang menjadi kelompok terbesar dan bakal lahir sebagai penggerak utama perjuangan di masa depan yang sudah tidak lama lagi akan muncul.Penulis letakkan strategi ini sebagai misi REMAJA GAGAH.

Namun, sejak akhir-akhir ini setelah mendapati sedikit demi sedikit remaja yang ada yang sedang bertumbuh menjadi pejuang-pejuang dewasa juga semakin terjebak dengan keterujaan hampagas,maka penulis tidak jadi untuk memperincikan misi remaja gagah ini.

MAKA tidak syak lagi tulisan penulis bagi misi strategi semasa perihal PENYATUAN DAN PERGABUNGAN ini ditujukan kepada bayi-bayi dan sperma juga ovum yang ada pada zaman kini. Maka manusia pejuang tua dan muda yang sudah terjebak dengan keterujaan hampagas tidak perlu meneruskan bacaan ini dan pergilah balik tidur dan tengok bola sepak di kaca televisyen masing-masing. Dan kemudian jika sudah tamat menonton, bolehlah sertai demonstrasi kenaikan tol, dan melolong di ceramah politik,atau berjoget dan bersukaria di program-program hiburan kesukaan kalian. Berjuanglah dengan keterujaan hampagas kalian itu sungguh-sungguh hingga kalian mati dan menjadi mayat dan termangu-mangu di alam akhirat dan kemudian baru mula bertanya diri sendiri, "untuk apa aku berjuang di dunia sebenarnya".

wahai bayi-bayi Islam, sperma, ovum dan benih-benih Islam sekalian,

penulis mengarangkan tulisan ini kerana inilah saja strategi semasa penyatuan dan pergabungan yang mampu menjadi harapan umat dan kesatuan majoriti ahlus sunnah wal jamaah.

apabila kalian lahir ke dunia, kalian akan lihat begitu banyak sengketa,dan dalam sengketa itu ada penindasan dari pihak musuh secara melampau dan kalian akan mendapati kalian ramai tapi tidak kuat menghadapi musuh.

generasi sebelum kalian ada yang telah terkena dengan penyakit wahan cinta dunia dan takut mati. Itulah keterujaan yang bahlol lagi bengong.Dan ada juga yang berjuang tapi bercerai berai. Ada yang bersaudara tapi tak hayati persaudaraan. Ada yang punya kekuatan lengkap melengkapi tapi tak mahu bekerjasama tapi lebih suka menunjuk kuasa masing-masing tengok siapa yang terer (baca:teror).

Kalianlah harapan umat buat kali terakhir. Jangan sampai umat ini perlu merangka harapan baru lagi dengan mengharapkan bayi-bayi, sperma, ovum, dan benih-benih kalian pula untuk berjuang sedang kalian menjadi penerus kebodohan umat terdahulu sahaja.

Jangan. Jangan begitu.

Strategi pertama adalah menetapkan dan memahami serta menghayati tujuan dan matlamat hidup kalian di hujungnya tiada lain melainkan mengharap redha Allah terhadap kalian agar kalian terselamat dari menjadi bangsa yang dilaknat dan dimurka Allah, dan jadilah kalian bnagsa dan umat yang ditempatkan di kelompok yang dikasihi oleh Allah di kalangan hamba-hambaNya.

Strategi kedua ialah MEMBAIKI DENGAN BANGKITLAH KALIAN BERSAMA-SAMA MASUK KE DALAM KESATUAN UMAT YANG PADU DAN TEGUH IAITU KESATUAN UMAT AHLUS SUNNAH WAL JAMAAH.

Bangkitlah kalian sebagai satu generasi yang gagah berteraskan DAKWAH, UKHUWAH DAN MUSYAWARAH. Belajarlah dari pengalaman sejarah. Jangan ulangi dosa dan salah para pejuang yang keterujaan hampagas yang amat dahsyat melanda umat zaman kini.

Muliakan para ulama di kalangan kalian, tuntutlah ilmu dari mereka dengan sifat tawadhuk dan sambung sambunganlah perjuangan kalian dengan perjuangan para ulama kerana dalam kesatuan umat ahlus sunnah wal jamaah ini perjuangan kita sambung-sambungan kepada ulama khalaf yang menuntut dari ulama salaf ( ulama salaf bukan Ibn taimiyyah, Ibn Qayyim, apatah lagi Muhammad ibn abd wahab tapi ulama salaf ialah ulama yang hidup di zaman awal islam iaitu dalam tempoh 3 kurun pertama pengembangan ajaran Islam di kalangan imam mazhab, para tabiin, para sahabat) hingga bertemu dengan perjuangan Nabi Junjungan kita Nabi Muhammad s.a.w dan bersambung-sambungan lah perjuangan nabi itu dengan nabi-nabi sebelumnya hingga setiap suatu kebenaran perjuangan ini datangnya dari Maha Pencipta jua Allah s.w.t.

Jika kalian lahir sebagai anak-anak orang UMNO,maka jadilah kalian orang UMNO yang berada dalam kesatuan ahlus sunnah wal jamaah, jika kalian lahir sebagai anak-anak orang PAS ,maka jadilah kalian orang-orang PAS yang berada dalam kesatuan umat ahlus sunnah wal jamaah, begitu juga jika kalian lahir sebagai anak-anak kepada pejuang-pejuang kelompok lain, maka bawalah semuanya kepada kesatuan umat ahlus sunnah wal jamaah.

Jika kalian nampak datuk-datuk, pakcik-pakcik,makcik-makcik,bapa-bapa, ibu-ibu kalian masih meneruskan tradisi kebodohan berpecahan dan meninggal persaudaraan juga meraikan persengketaan maka janganlah kalian menyambung tradisi perjuangan itu kerana itu bukan perjuangan ahlus sunnah wal jamaah.Perjuangan kita bersambungan dengan ilmu para ulama dan berteraskan kepada dakwah (amar makruf nahi mungkar) yang berada di jalan hikmah,(ada yang kata hikmah itu bukan semata-mata berlembut tapi berkasar juga hikmah, jika kalian menjadi tegas pendirian itu tidak mengapa, dan janganlah teruja dengan kekasaran kerana adakah kamu fikir mereka akan mendekati dakwahmu jika kamu berkasar? sebutkan satu bangsa manusia yang suka mendekati orang yang berkasar ke atas mereka.), menyebarkan dan memperatkan ukhuwah kerana ukhuwah saja mampu mengekalkan kita berada di jalan dan tali yang sama dan tidak bercerai berai, juga bermusyawarah lah kita setiap kali kita mahu putuskan sesuatu yang diperselisihkan kita.Inilah jalan kita yang sambung sambungan dalam kesatuan umat ahlus sunnah wal jamaah.

bermuhasabah diri selalu, semoga kalian menjadi strategi terhebat umat di akhir zaman ini.

REDHA ALLAH CENTRIC. REMAJA GAGAH. DAKWAH. HIKMAH. UKHUWAH. MUSYAWARAH. AHLUS SUNNAH WAL JAMAAH.

sudut jalan-jalan:baca KETERUJAAN HAMPAGAS

baca juga: CERPEN PERANG SERIGALA TERAKHIR

0 komentar: