|KUMPULAN BLOG MFR
|RANGKAIAN MFR
|MISI MFR
|KOLEKSI TULISAN TOKOH

Ini adalah sambungan bagaimana pendidikan pejuang mampu digerakkan oleh entiti penggerak yang pertama iaitu ibu bapa atau penjaga.

Pendidikan Pejuang Awal.

Telah dimaklumkan bahawa pendidikan ini bermula dengan mengenal akan Allah dan berakhir dengan pengharapan kepada keredhaan Allah.Oleh itu tugas pertama atau sillabus pertama bagi pendidikan pejuang ialah "Mengenal Allah".

Anak yang dikandung sebelum lahir lagi perlu diperdengarkan dengan nama Allah, bermakna para ibu yang mengandungkan bayi mereka perlulah mengamalkan zikrullah.Zikrullah atau mengingati Allah ini termasuklah solat,membaca Al Quran dan berdoa.

Zikrullah perlu dilakukan oleh si ayah juga.Sentuhan dari si ayah adalah penting kerana sillabus sebelum kelahiran ini perlu dijalankan secara bersama antara ibu dan ayah dengan bayi dalam kandungan.Kasih sayang antara suami dan isteri mestilah dalam pemeliharaan yang baik sebagaimana yang ditekankan dalam entri sebelum ini yang menekankan ibu bapa memahami betapa pentingnya kasih sayang antara mereka demi menjamin keharmonian rumahtangga bagi mengelakkan perceraian yang ditekankan juga perlu diberi perhatian sejak kursus perkahwinan lagi.

Maka si ayah sebagai ketua dalam rumah tangga perlu memimpin keluarga ke arah kasih sayang antara dirinya,isterinya,dan anak dalam kandungan dalam keadaan yang utuh.

Apakah teras kasih sayang itu?

Teras kasih sayang itu adalah cintakan Allah.Bermakna di dalam zikrullah mesti ada penyesalan dosa,ada taubat,ada pengharapan redha Allah,yang dijalankan secara bersama samada antara ibu dan ayah atau ibu,ayah dan anak dalam kandungan.

Sekiranya kasih sayang yang berteraskan cintakan Allah ini bersemadi dalam diri si ibu dan si ayah,maka seharusnya mereka memelihara diri dari perbuatan dosa dan maksiat sepanjang mendidik anak dalam kandungan dengan zikrullah.

Sillabus ini berjalan bukan dalam masa-masa tertentu tetapi setiap saat sepanjang bayi membesar dalam kandungan si ibu.Di sini perlu ditekankan bahawa individu yang paling rapat dengan bayi ialah si ibu.Oleh itu dalam tempoh kandungan ,sillabus pengajian si anak untuk mengenal Allah mestilah dijalankan dengan diri si ibu sendiri dahulu.

Si ibu sebagai guru yang utama dalam menyampaikan sillabus pertama ini mestilah membekalkan diri dengan persediaan yang cukup terutamanya iman dan ilmu tentang Allah. Iman yang tepat dan ilmu yang sahih tentang Allah dan tauhid kepadaNya adalah bahan sillabus yang menjadi teras dalam tempoh mendidik ini.Dengan iman dan ilmu yang jelas maka zikrullah yang diperdengarkan ke dalam hati ibu dan anak dalam kandungan juga mestilah zikir-zikir yang datang jelas dari Rasulullah s.a.w dan bukannya zikir-zikir atau wirid-wirid yang direka-reka,supaya pendidikan ini mendapat barakah dan rahmat dari Allah s.w.t.

Penulis menyarankan agar zikir yang mudah dan dibuat dengan ikhlas dan ihsan sudah cukup memadai dalam menyampaikan sillabus zikrullah kepada bayi ini.

iaitu:

subhanallah

alhamdulillah

Allahu akbar

LailahaillAllah Muhammadar Rasulullah

Ibu dan bapa perlu menyedari bahawa berbuat sesuatu yang sedikit tetapi berterusan dan istiqamah itu lebih mendatangkan kesan daripada membuat dengan banyak kemudian meninggalkannya dengan lama.Ini adalah kerana pendidikan pejuang adalah pendidikan yang mengkehendaki entiti penggerak menggerakkan pendidikan ini secara berterusan dan tidak putus-putus, dan inilah beza pendidikan pejuang dengan pendidikan berorientasikan peperiksaan bahawa tempoh pengajian dan pembinaan diri dengan ilmu dilakukan secara istiqamah dalam keadaan yang tenang dan bersungguh-sungguh dan bukannya dilakukan secara mendadak sepertimana pendidikan berorientasikan peperiksaan memaksa pengikut sistem menghafal dan menanam kemahiran menjawab peperiksaan dalam tempoh mendekati peperiksaan yang sudah tentu dilakukan dalam keadaan yang tertekan dan menekan.

Pendidikan pejuang dilakukan dengan kasih sayang,dengan kelembutan, dengan penyesalan dosa,dengan kerendahan hati,dengan mencintai Allah,dengan mengharap keredhaan Allah,dengan ceria dan gembira mengharap rahmat Allah, yang semuanya dilakukan tulus ke dalam hati dan sanubari mendidik iman supaya lebih meningkat naik,dan dengan ini sahaja keikhlasan beribadah dapat diwujudkan.Dan dengan keikhlasan inilah zikrullah yang dijalankan untuk mendidik anak dalam kandungan dapat bersemadi dalam jiwa bayi yang sedang membesar dalam kandungan. Namun perlu diingat, kemungkinan bayi itu belum menjadi manusia maka tiada roh lagi dalam jiwanya,maka janganlah bimbang akan pendidikan ini tetap berguna dan bermanfaat kepada ibu dan ayah sebagai persediaan mendidik bayi yang telah lahir pula.

bersambung bahagian 7...

0 komentar: