|KUMPULAN BLOG MFR
|RANGKAIAN MFR
|MISI MFR
|KOLEKSI TULISAN TOKOH

3 entiti Penggerak Pendidikan

Dalam mana-mana sistem pun,infrastruktur,kemudahan,tapak,persekitaran semuanya mestilah dalam keadaan yang kondusif untuk menyokong kelancaran pendidikan. Dalam entri yang lepas kita telah memahami fokus sistem pendidikan pejuang bukanlah didasarkan dengan piawai peperiksaan. Tetapi pengasahan dan penggilapan senjata kurniaan Allah yang ada dalam diri setiap individu yang dikenali sebagai bakat,kebolehan,dan kecenderungan sehingga dapat dikeluarkan membentuk diri individu menjadi pejuang yang berjuang itulah yang menjadi fokus kepada pendidikan ini. Usaha itu pula mestilah tidak lari dari tujuan pendidikan yang asas iaitu bermula dengan mengenali Allah dan berakhir dengan pengharapan kepada keredhaan Allah. Sumber dan dasar rujukan pendidikan itu mestilah berteras kepada al quran dan sunnah. Dan seterusnya disokong dengan pencapaian kepakaran dalam bidang-bidang kritikal secara khusus.

Dalam entri kali ini,penulis ingin bawa pembaca kepada elemen yang terpenting dalam sistem ini iaitu entiti penggerak pendidikan.

Penulis berpendapat entiti penggerak sistem pendidikan ini punya 3 entiti yang penting. Ini berbeza dengan sistem pendidikan sekarang yang mengutamakan 1 penggerak sahaja iaitu golongan guru.Walaupun ada kempen dari kerajaan untuk para ibu bapa dan masyarakat mengambil peranan dalam mendidik tetapi peranan itu bukanlah suatu peranan yang dimasukkan dalam penilaian sistem seperti yang dibuktikan oleh penulis dalam entri yang lepas bahawa fokus sistem pendidikan sekarang ialah peperiksaan.

3 entiti penggerak pendidikan dipecah mengikut 3 zon yang merupakan posisi harian seorang penuntut ilmu yang digerakkan di dalam sistem pendidikan pejuang ini.

3 zon tersebut ialah:

1)zon rumah/kediaman-keluarga
2)zon sekolah-medan latihan pejuang
3)zon persekitaran-sekitar kediaman dan sekolah


dan 3 penggerak yang berada di setiap zon tersebut ialah:

1)ibu bapa/penjaga yang beramanah
2)guru-guru/golongan berilmu
3)masyarakat-jiran tetangga dan golongan penyokong sistem seperti pemimpin,polis,bomb
a,doktor,peniaga dan lain-lain.

Dalam sistem pendidikan pejuang 3 entiti penggerak mestilah berada secara langsung dalam misi pendidikan melahirkan pejuang ini.

Di sini dapatlah kita fahami bahawa elemen terpenting dalam sistem pendidikan ini mestilah dibina untuk bersedia berperanan dahulu sebelum perjalanan pendidikan pejuang dapat berjalan dengan lancar.

Sebelum penulis menerangkan bagaimana sistem pendidikan pejuang digerakkan dan apakah isi kandungan pendidikan ini dalam mencapai tujuan dan matlamat bidang-bidang kritikal yang disebutkan sebelum ini,sewajarnya penulis menerangkan dahulu apakah strategi untuk menyediakan 3 entiti penggerak untuk berada dalam keadaan bersedia berperanan.

Entiti 1:Ibu Bapa/penjaga yang beramanah.

Gelaran seseorang menjadi ibu atau bapa apabila dua insan yang telah bernikah secara halal dikurniakan zuriat.Manakala dalam kes-kes yang lain zuriat itu mungkin juga tidak dijaga oleh ibu atau bapa sendiri akan tetapi dijaga oleh insan yang bukan ibu atau bapanya samada ibu bapa angkat,bapa saudara atau ibu saudara,nenek atau datuk,abang atau kakak dan sebagainya yang digelar penjaga.Sebetulnya penjaga ini mestilah difahamkan bahawa dia diamanahkan untuk menjaga ertinya bertindak dalam memelihara segala kebajikan dan menyokong proses tumbesaran seorang zuriat atau kanak-kanak tersebut. Maka penulis suka untuk menekankan istilah penjaga beramanah kerana penjaga itu bukan sekadar menjaga tetapi ada amanah yang dipikul bersama.

Demi membentuk entiti penggerak yang boleh bertindak sebagai penggerak pendidikan pejuang entiti pertama ini mestilah dalam keadaan yang cukup bersedia dan berkemahiran kerana entiti pertama inilah golongan yang akan memulakan langkah pertama dalam 'sillabus' pendidikan pejuang.

Sebelum itu,sukacita ingin penulis menerangkan bahawa untuk menyediakan pasangan ibu bapa yang bersedia dan berkemahiran,perlulah kita bermula dari permulaan institusi keluarga itu dibentuk.

Sebelum pasangan itu dipanggil sebagai ibu atau bapa,mereka lebih dikenali sebagai suami atau isteri. Mereka mendapat kelayakan gelaran itu apabila telah berlangsung suatu majlis yang dipanggil sebagai majlis pernikahan.Majlis pernikahan ini mestilah dijalankan oleh seorang wali yang berkelayakan dari pihak perempuan dan disaksikan oleh bilangan saksi yang tertentu yang semuanya menurut hukum pernikahan yang digariskan oleh islam.Penulis tinggalkan dulu bicara mengenai proses pernikahan ini kerana telah masuk di dalam bab yang lain.

Akan tetapi ingin ditekankan oleh penulis bahawa pasangan suami isteri itu sebelum dinikahkan mestilah faham apakah tujuan pernikahan dan perkahwinan dan apakah tanggungjawab dan amanah yang perlu mereka pikul selepasnya.

Sememangnya pada masa sekarang telah dijalankan kursus perkahwinan yang wajib disertai oleh pasangan tersebut sebelum bernikah akan tetapi penulis meminta supaya kursus yang diadakan pada masa sekarang menekankan lagi suatu bentuk tarbiyyah yang lebih berkesan untuk menyediakan pasangan dengan kefahaman dan pegangan yang tepat dalam niat untuk bernikah.

Oleh itu dalam menyediakan entiti pertama yang dipanggil ibu bapa ini,mungkin kita boleh memulakan bicara dengan topik kursus perkahwinan.Kursus Perkahwinan sepatutnya dijadikan medan terakhir dalam pentarbiyyahan pasangan yang mesti dan wajib menyediakan pasangan dengan kefahaman yang benar-benar mapan.Bilakah pentarbiyyahan yang awal? Tentulah pentarbiyyahan yang awal adalah terkandung dalam sistem pejuang itu sendiri ketika pasangan dalam keadaan kanak-kanak lagi.Akan tetapi pasangan yang tidak berada dalam sistem pejuang dan hanya berada dalam sistem berorintasikan peperiksaan perlulah mengikuti kursus yang lebih panjang dan mendalam.

Ada dua pilihan dalam hal ini.

Pilihan pertama,jika mahukan kursus perkahwinan yang mudah dan pendek,pentarbiyyahan perlu diadakan secara berterusan sebelum,semasa,dan selepas perkahwinan.

Pilihan kedua,kursus perkahwinan yang panjang dan mendalam dan mencukupkan secara pasti pasangan dengan persediaan ilmu dan kemahiran,kefahaman dan sikap yang betul dalam membina rumah tangga dan keluarga.

Pilihan pertama penulis akan bincangkan selepas habis berbicara kesemua entiti kerana pilihan pertama ada kaitan dengan misi penyatuan gerakan dakwah seluruh aliran.

Pada entri kali ini,penulis cuma akan bincangkan sebuah cadangan dari pilihan kedua.

Kursus perkahwinan yang panjang dan mendalam ini mungkin boleh diadakan sama ada dalam bentuk kem kesedaran yang memakan masa berhari-hari secara berturu-turut.Ertinya individu dari pasangan perlu bermalam dan menghabiskan masa dengan barisan pentarbiyyah yang diberi modul yang menekankan kepada praktikal mendidik dengan ilmu dan kesedaran. Modul itu bukanlah semata-mata sesi ceramah atau kuliah tetapi merupakan modul praktikal dengan menyediakan individu tersebut dengan latihan dan ujian secara praktikal yang bukan dinilai dengan markah lulus tetapi dinilai dengan sikap menghayati ilmu,dan kesedaran mengamalkan ilmu.

(semua gambar adalah sekadar hiasan)

bersambung bahagian 5...

2 komentar:

Tawel Sensei said...

Huhu..aku rasa kau patut menceburkan diri dalam memantapkan lagi institusi pendidikan kat Malaysia la. Isu pendidikan kat Malaysia ni sentiasa bergolak cam politik pulak. Tukar Menteri, polisi pun tukar jugak.

Kalau macam ni aje gayanya, takkan ada pun satu polisi pendidikan yang cukup matang, yang boleh kita eksport ke luar negara. Alih-alih, sistem dan polisi pendidikan British dan Amerika juga yang kita guna dan bangga-banggakan.

mfrstudio said...

ini hanya cadangan.. kalau baik,boleh lah dibincang2kan.. kalau tak baik jgn segan ditolak... hoho.. aku cuma budak hingusan..