|KUMPULAN BLOG MFR
|RANGKAIAN MFR
|MISI MFR
|KOLEKSI TULISAN TOKOH
Abbas Kiarostami bersama krew nya dalam Taste of Cherry

FALSAFAH

Mengkaji filem Jepun dan Iran adalah baik untuk mendapat idea lakonan islami. Khususnya filem-filem yang mementingkan falsafah dan mesej yang disampaikan tanpa menggunakan banyak babak aksi atau dialog yang panjang lebar atau terjerit pekik. Kita lebih menghargai mesej dengan mendalami isi kandungan emosi, plot dan dialog yang optima (cukup sekadarnya). Setakat ini, saya fikirkan ini sahajalah aliran paling 'kacang goreng' untuk menafikan sekalian keperluan pembukaan aurat, dan aksi sentuhan bukan mahram juga plot atau tema cerita mengarut tahyul, kebaratan, dan hampas yang semakin membimbangkan di kalangan pengusaha drama dan filem muslim di Malaysia.

Mereka menafsirkan Filem Taste of Cherry oleh Abbas Kiarostami ini sebagai filem minimalisme iaitu satu aliran seni dan rekabentuk yang mengurangkan elemen-elemen asas untuk mempersembahkan suatu idea eksperimental. Kita abaikan konsep segala macam yang kita faham bukanlah suatu pengitlakan atau kesimpulan tepat mengenai genre filem Kiarostami ini. Mereka malah menafsirkan filem ini sebagai separuh fiksi separuh dokumentari. Saya fikir Kiarostami berjaya mengangkat suatu idea tersendiri (originality) dalam mempersembahkan suatu cerita disamping menyampaikan banyak mesej. Kita boleh memahami filem cereka ini bermatlamatkan mesej dan bukannya ceritanya.

KISAHNYA

Kisahnya begini, seorang lelaki bernama Badii memandu kereta berpusing-pusing di sekitar Kota Tehran untuk mencari orang yang sanggup menolongnya.Beliau cuba mengajak orang duduk berbincang dengannya di dalam keretanya, untuk menerangkan apakah pertolongan itu. Badii bertemu dengan seorang askar muda yang berjalan kaki.Askar muda itu sudi untuk naik dalam keretanya kerana Badii mahu menumpangkan dan menghantarnya ke berek askar.

Setelah itu, baru penonton di bawa sedikit demi sedikit ke arah misteri Badii ini. Badii akhirnya menjelaskan pada askar muda itu setelah sampai di sebuah lereng bukit yang gersang, bahawa di situ ada lubang kubur yang dia sudah gali untuk menanam dirinya. Dia berhasrat untuk bunuh diri dengan menelan pil tidur dan akan berbaring di liang lahad itu pada malamnya nanti. Apa yang dia perlukan adalah askar muda itu datang semula esok pagi, memanggil namanya 2 kali, dan jika dia tidak bangun dari lubang itu (sudah mati), maka dia minta askar muda itu menimbuskan kuburnya. Dia tawarkan wang tunai yang lumayan buat askar itu.

Askar muda itu enggan menolong usaha "bunuh diri" Badii itu walaupun apa yang Badii minta bukan membunuh dirinya, tetapi hanya tolong menimbuskan kuburnya sahaja setelah dia mati. Askar muda itu berlari lintang pukang meninggalkan Badii terpinga-pinga.

Kemudian, penonton akan ternanti-nanti siapa pula orang yang akan dijumpai Badii dan apakah orang itu akan menolong Badii. Jika mahu menolong apakah alasannya, jika tak mahu menolong apa pula alasannya.

Filem ini sepertimana jua filem Iran lain, memulakan filem dengan kalimah basmallah, maka kita tahu pengarah tidak harus mempromosi pemikiran yang bertentangan dengan Islam. Kita jua tahu, perbuatan "membunuh diri" adalah suatu perbuatan mungkar yang dilarang dalam Islam, baik ahlus sunnah mahupun syiah ia adalah dilarang.Filem ini tak wajar mempromosinya apatah lagi memberikan alasan untuk membenarkan ia dilakukan.

Benar, Kiarostami bukan mempromosi usaha Badii untuk membunuh diri. Apatah lagi perbuatan bunuh diri Badii tersirat banyak persoalan, apakah penting benar dia memastikan kuburnya tertimbus setelah mati, dan apa pula penting benar untuk dia bunuh diri dengan berbaring di dalam kubur. Nescaya kita faham, motif bunuh diri Badii merupakan suatu metafora pada "sesuatu". Di sini kita faham, filem ini bukan ceritanya yang penting, tapi perjalanan cerita ini untuk mengutip mesej-mesej dari wataknya adalah penting.

Orang kedua yang ditemui Badii adalah seorang ustaz muda yang masih belajar, atau di kalangan syiah, kita bolehlah panggilnya mullah muda. Kali ini, tak seperti askar muda yang hanya mengatakan enggan tanpa hujah, mullah muda ini juga enggan membantu Badii namun dia tidak menyebut sepatah pun yang dia enggan. Mullah muda itu cuba mencungkil hujah Badii setelah Badii menerangkan dia mahu membunuh diri, lalu mullah muda itu sampaikan pada Badii akan hadis , ayat Quran dan pandangan Imam Syiah tentang larangan membunuh diri. Kali ini juga, mullah muda itu tak seperti askar muda di awal cerita, dia tidak lintang pukang lari pada akhir pertemuan mereka, malah dia menjemput Badii menjamah makanan bersama dia dan rakannya, tapi Badii menolak.

MOTIF

Akhirnya di bawa pada motif utama filem ini yang bertajuk "Taste of Cherry" pada kisah "ceri" sebenar. Badii bertemu akhirnya dengan orang yang setuju menolong menimbus kuburnya. Tidak seperti dua orang yang awal adalah orang muda, kali ini Badii bertemu Bagheri, seorang tua yang punya anak yang sakit.Bagheri menggunakan pengalamannya sendiri untuk mengembalikan Badii pada jalan sebenar iaitu membatalkan usahanya untuk membunuh diri.
Walaupun dia bersetuju dengan tawaran Badii sejumlah wang tunai yang banyak akan diberi setelah selesai menimbus kuburnya, namun Bagheri menggunakan kesempatan yang ada untuk hasrat Badii berubah.Benar, sebenarnya Badii sendiri masih 50-50 dalam usahanya membunuh diri.Beliau mensyaratkan orang yang akan menimbus kuburnya nanti mestilah memanggil namanya 2 kali dahulu, supaya jika dia masih hidup, kuburnya tak perlu ditimbus.

Bagheri berkongsi cerita tentang pengalamannya sendiri mahu membunuh diri suatu masa dahulu. Beliau cuba menggantung diri di sebuah pohon ceri. Namun selalu sahaja ikatannya terlucut. Jadi beliau telah cuba memanjat pohon ceri itu untuk mengikat tali dengan lebih kuat dari atas. Semasa mahu mengikat tali gantungannya, beliau ternampak buah ceri lalu cuba memakannya. Satu demi satu buah ceri dimakannya sehingga matahari pun timbul menandakan hari sudah siang. Anak-anak kecil yang mahu ke sekolah datang ke bawah pohon ceri itu ternampak Bagheri.Mereka meminta Bagheri menggoncangkan dahan pohon itu supaya buah-buah ceri itu gugur. Bagheri lalu menggoncang pohon itu, dan buah-buah ceri pun jatuh lalu dimakan oleh anak-anak sekolah itu. Bagheri akhirnya turun dari pohon itu sambil bawa pulang buah ceri ke rumahnya. Di rumah, isteri dan anak-anaknya pun makan buah ceri itu dan semuanya menjadi gembira.

Taste of Cherry atau Rasa Buah Ceri itu sebenarnya adalah kisah Bagheri yang membatalkan niatnya mahu membunuh diri hanya kerana telah merasai manisnya buah ceri. Bagi Bagheri, setiap orang pasti menghadapi masalah, setiap yang bermasalah pasti berasa sedih, tapi kesedihan tak boleh ditamatkan dengan membunuh diri. Rasa Buah Ceri adalah nasihat Bagheri untuk Badii terus bersemangat dan hadapi kesedihan hidupnya dengan positif. Banyak lagi nasihat Bagheri pada Badii, dia malah bercerita pada Bagheri kisah jenaka seorang pesakit dan doktor, dan menyanyikan lagu Turkish pada Badii. Kita nampak orang tua ini berusaha dengan segala daya untuk biar Badii mengubah fikiran.

Badii masih berdegil, dia mahu memastikan orang tua itu benar-benar akan menimbuskan kuburnya. Sambil Bagheri memberikan jaminan beliau akan datang untuk menimbus kubur Badii, Bagheri juga masih terus optimis dan positif bahawa Badii tak akan berjaya membunuh dirinya, Badii pasti masih hidup ketika dia datang esok pagi, kata Bagheri. Pertemuan mereka berakhir di situ setelah Badii sampai ke depan pintu pagar tempat kerja bagheri sebuah Muzium Kebangsaan Iran.

Badii kemudiannya sambung memandu kereta, tapi jelas kepalanya berat dengan nasihat Bagheri padanya. Di satu simpang beliau berpusing kembali keretanya, dan berlari masuk ke pintu pagar tempat kerja Bagheri. Sesudah berurusan di kaunter tiket, Badii masuk ke kawasan Muzium itu dan sampai di tempat Bagheri sedang bekerja. Beliau lalu bertemu Bagheri dan ingin menambah perkara yang perlu dilakukan Bagheri, bukan sekadar memanggil namanya 2 kali sebelum menimbus kuburnya, Badii meminta juga Bagheri membalingnya 2 ketul batu, takut-takut dia belum mati tapi hanya lena tidur dan tak dengar panggilan Bagheri. Bagheri menjawab, beliau akan membalingnya batu, bukan dua ketul tapi tiga! Bermaksud Bagheri benar-benar mahu Badii masih hidup esoknya.

KREATIVITI

Kisah ini ditutup dengan Badii akhirnya berbaring dalam kuburnya sambil merenung bulan mengambang di langit. Penonton tidak mengetahui apakah benar Badii menelan pil tidur seperti yang dia rancangkan, ataupun adakah dia menelannya tapi pil tidur itu tidak sebanyak mana sehingga boleh membunuh Badii? Persoalan itu disudahkan dengan skrin digelapkan dan sedutan-sedutan aksi filem itu diproduksikan oleh Kiarostami, mengambil tempat. Saya fikir ini satu kreativiti Kiarostami yang menyudahkan persoalan ceritanya dengan menunjukkan aksi beliau bersama krewnya menjawab pada penonton bahawa ceritanya itu hanya sebuah filem sahaja, bukannya betul-betul! Bijak! Apatah lagi kelibat pelakon Homayon Ershadi yang berlakon sebagai Badii, tengah santai berjalan membuktikan dia tidak mati dan tidak bunuh diri.

Saya fikir filem ini bukan sekadar nasihat watak tua Bagheri supaya kita menghadapi hidup yang penuh kesukaran ini dengan positif dan jangan cuba menamatkan kesedihan kita dengan membunuh diri, tetapi ada juga seakan kritikan ke atas nasib hidup rakyat Iran yang pelbagai etnik itu menghadapi rencah hidup di Tehran. Di awal filem lagi memaparkan berpuluh lelaki Iran berpusu-pusu di kereta Badii bertanyakan jika Badii memerlukan khidmat buruh. Juga setelah itu ada juga ditunjukkan dialog Badii dengan pekerja pengutip sampah dari Lorestan yang menzahirkan keperitan hidup di Iran.Ada kritikan sosial berkenaan dengan masalah pekerjaan di Iran di tahun 1990-an itu. Malah watak askar muda itu ada juga terselit betapa gaji yang diterimanya tidak setimpal, dan masalah kewangan juga memaksa askar muda itu berhenti belajar untuk terus hidup.

Di samping itu, filem ini juga memaparkan serba sedikit sejarah imigran dari watak askar muda yang merupakan bangsa Kurdish, watak mullah muda berbangsa Afghani, dan watak Bagheri dari bangsa Turkish. Sifat penyayang sesama muslim juga ditonjolkan dengan jelas ketika Badii bertemu dengan watak-watak lain yang semuanya tidak mengenali dirinya, seperti ketika tayar kereta Badii tergelincir di lereng bukit, datang ramai pekerja buruh yang bekerja di lereng bukit itu berpusu-pusu mengerumuni kereta Badii dan membantu mengangkat tayar kereta itu kembali ke atas jalan. Begitu juga watak pengawal keselamatan berbangsa afghan yang kesepian cuba menyediakan air teh buat Badii.

LAKONAN ISLAMI

Walaupun hampir 99% filem ini dilakonkan oleh watak lelaki, ada satu babak sebelum Badii berpusing keretanya kembali ke tempat kerja Bagheri, watak seorang gadis meminta Badii menolongnya mengambil fotonya bersama pasangannya itu saya kira wajar dipotong kerana gadis itu tidak kemas hijabnya ternampak sedikit rambut di ubun-ubunnya. Begitu juga dengan babak perempuan yang berjalan di pintu pagar tempat kerja Bagheri, dan ketika seorang gadis ingin membeli tiket di kaunter juga kelihatan sedikit rambut di ubun-ubun mereka. Saya tak tahu apakah dalam Syiah anak rambut atau ubun-ubun mahupun jambul perempuan adalah suatu khilaf bagi aurat perempuan? Begitu juga pada saat babak akhir ketika ditunjukkan pelakon Homayon Ershadi berjalan santai sambil menghisap rokok juga wajar dipotong kerana rokok mutakhir ini sudah difatwakan haram.

Setelah saya memotong segala babak itu, durasi filem itu hanya berkurang 1 minit sahaja, malah babak itu tak penting pun untuk keseluruhan cerita yang baik dari Kiarostami ini. Sambil mengabaikan 1 minit yang dipotong itu, saya kira filem Kiarostami ini boleh menjadi contoh untuk pengusaha filem dan drama kita bahawa "realisme" tak memerlukan aksi mungkar untuk diterjemahkan dalam filem. Malah dengan pengabaian 1 minit itu juga, filem ini 100% dilakonkan secara islamik. Filem Taste of Cherry oleh Abbas Kiarostami ini memenangi anugerah Palme d'Or atau Golden Palm yang merupakan anugerah tertinggi di Festival Filem Cannes tahun 1997.

p/s:
Faisal Tehrani juga mengomentari filem ini di blog beliau.KLIK
Tonton juga review filem ini oleh A.O Scott yang sering mengkritik filem untuk The New York Times di SINI.
Donlod: KLIK

0 komentar: