|KUMPULAN BLOG MFR
|RANGKAIAN MFR
|MISI MFR
|KOLEKSI TULISAN TOKOH

Saya tidak tahu apa yang Dr Asri maksudkan sebagai "turun padang" berdakwah ke pusat-pusat hiburan. Saya tidak tahu apakah bentuknya. Namun jika benar apa yang disebut Dr Asri dalam tulisannya menjawab pendapat Mufti Selangor,

"Saya berharap setiap individu muslim meneruskan usaha menyampaikan kebaikan Islam. Jangan takut dengan halangan isu tauliah, tetapi takutlah Allah jika kita gagal menyampaikan kesedaran, kebenaran, menyuruh kepada yang baik dan mencegah dari yang mungkar."


maka, saya amat MENYOKONG usaha dakwah "turun padang" tersebut!

Sebab apa, benar saya tak tahu apa bentuk dakwah yang Dr Asri akan jalankan dalam programnya turun padang ke pusat hiburan untuk berdakwah, namun atas kerana kalimah "mencegah dari yang mungkar" itu, maka saya tak teragak-agak Dr Asri pastinya tidak akan melakukan "mungkar" dalam menyampaikan dakwahnya.

Tentunya orang lain tak menimbang sepertimana saya timbang akan cadangan Dr Asri ini. Orang lain tak akan sibuk risau apakah Dr Asri akan menggunakan cara mungkar untuk berdakwah.Pastinya semua orang pun tak terlintas, bahawa kemungkinan pendakwah akan berbuat mungkar untuk berdakwah.Tapi, mahu atau tidak mahu, memang ada pendakwah hari ini yang mahu berdakwah telah mendiamkan sebahagian kemungkaran untuk menyampaikan mesej dakwahnya. Malah lebih teruk, menggunakan "kemungkaran" orang untuk menyampaikan dakwahnya.

Apatah lagi apabila golongan liberal menyendel-nyendel sokongan mereka pada Dr Asri, saya bimbang jika Dr Asri juga tenggelam macam sesetengah pendakwah yang terpaksa mengorbankan "mencegah dari yang mungkar" itu untuk mencapai tujuan "mengajak pada yang makruf" sahaja.

Benar, golongan liberal OK sahaja jika pendakwah mahu "mengajak pada yang makruf", mereka sokong dan mereka bantu pula. Tapi jika ada pendakwah yang mahu "mencegah dari yang mungkar", minta maaf, golongan liberal tak boleh bantu malah mereka akan menentang usaha itu dengan 1001 alasan.

Apa alasan mereka jika kita mahu mencegah dari yang mungkar, antaranya mereka akan kata perbuatan kita itu akan mencemarkan islam, kerana islam tidak boleh memaksa orang meninggalkan mungkar(tidak ada paksaan dalam islam) dan islam juga tidak kasar, maka perbuatan mencegah dari yang mungkar akan membuatkan orang takut pada islam (islamphobia).

Baik, mengapa timbul persoalan "memaksa", "kasar" dan "menakutkan" itu?

1. "Mencegah dari yang mungkar" tidak boleh lari dari mengatakan perbuatan mungkar itu WAJIB ditinggalkan, maka mereka mendakwa "WAJIB" itu adalah MEMAKSA mereka untuk meninggalkan kemungkaran. Atas kerana "WAJIB" tidak memberikan anda pilihan lain, melainkan pilihan itu sahaja yang ada dan perlu diambil. Mereka mahukan kita "berlembut" sikit pada mereka, jangan mengatakan WAJIB meninggalkan mungkar, tetapi hanya mengajak mereka BAIKI supaya MENGURANGKAN kemungkaran sahaja, dan mereka juga berkehendak kita memuji kebaikan yang dapat dari kemungkaran yang mereka lakukan itu. Baru mereka akan iktiraf dakwah kita "tidak memaksa".

2. "Mencegah dari yang mungkar" juga tidak boleh lari dari mengatakan perbuatan mungkar itu adalah HARAM. Ini yang mereka katakan kasar. Pada mereka HARAM itu adalah sesuatu yang kasar, tapi mereka mahukan kita lihat "big picture"(gambaran besar) dari kemungkaran mereka itu. Mereka mahukan kita menilai "sebab-sebab" mereka melakukan kemungkaran itu, seterusnya mengiktiraf usaha kemungkaran mereka itu adalah kerana "terpaksa", "darurat", "tak boleh dielakkan", "realiti yang perlu diterima pada zaman ini".

Kemudiannya mereka mahukan kita MENYALAHKAN perbuatan mungkar itu pada pihak lain, supaya kelihatan bukanlah kerana mereka "sengaja" mahu berbuat mungkar, tapi kerana ada pihak yang tak beri mereka peluang untuk buat yang halal. Kalau boleh, mereka harap-harap sangat golongan pendakwah "condemn" pendakwah lain yang punya pasal sehingga kemungkaran itu terjadi. Lebih lagi mereka suka jika kita "menghentam" golongan otoriti agama atau golongan ulama yang punya salah.Baru mereka akan anggap kita tidak berkasar pada mereka, sebab yang kena marah dan disalahkan buat benda HARAM bukan mereka, tapi pihak lain yang punya salah.

3."Mencegah dari yang mungkar" juga tidak boleh lari dari menyebut akan kemurkaan Allah pada kemungkaran itu, dosa yang akan ditimpa pada pelakunya, dan azab Allah yang pedih khususnya NERAKA yang menjulang-julang apinya.Inilah perkara yang mereka anggap sebagai "menakutkan". Maka golongan liberal berharap perkara-perkara ini jangan didendangkan, supaya Islam nampak indah dan seronok untuk diamalkan. Apa yang mereka harapkan adalah mendengar Allah akan mengampunkan dosa mereka jika mereka bertaubat. Tapi dalam masa yang sama, mereka tak mahu mendengar WAJIB untuk mereka bertaubat, sebab itu akan jadi isu "memaksa" yang dibicarakan pada nombor 1 di atas.Oleh itu, mereka mahu mendengar Allah menilai diri mereka atas NIAT mereka. Niat itulah yang akan buat diri mereka diampunkan walaupun melakukan kemungkaran.

Mengiktiraf niat mereka sebagai "niat yang baik". Maka segala kemungkaran tadi menjadi "suatu yang baik dan diampunkan jika ada salah silap".

Maka, lihatlah apa yang saya gariskan dalam tiga perkara di atas, kesemuanya akan menghasilkan tindakan "membiarkan kemungkaran".

1. Apabila tak boleh kata WAJIB mereka tinggalkan kemungkaran, maka mereka boleh memilih untuk terus lakukan kemungkaran lagi.Maka mereka mahu kita membiarkan kemungkaran.

2.Apabila tak boleh kata HARAM suatu kemungkaran itu, maka mereka akan anggap ia suatu yang dimaafkan. Maka mereka mahu kita membiarkan kemungkaran.

3. Apabila tak boleh kata BERDOSA MASUK NERAKA kemungkaran itu, mereka akan anggap kemungkaran mereka bukanlah suatu yang dimurkai Allah.Malah sesetengah mereka merasakan kemungkaran mereka membantu imej Islam pula, konon Islam juga membenarkan hiburan, Islam tidak mengongkong, Islam bebas. Maka mereka mahu kita membiarkan kemungkaran.

Ya, "mencegah dari yang mungkar" adalah poin penting untuk membezakan usaha dakwah yang terkehel akibat haq bercampur batil dengan usaha yang haq mutlak mengisi lengkap misi dakwah "amar makruf nahyi mungkar". Kita tak mahu lagi pondan-pondan daie yang sanggup dan rela tersenyum, mengucapkan syabas, malah gembira apabila aksi-aksi mungkar berjaya dimanipulasi untuk menyampaikan 'dakwah amar makruf' mereka. Pada mereka semua yang 'mengajak pada kebaikan' atau 'yang ada pengajaran' itu adalah suatu dakwah walaupun dibuat dengan sengaja, bangga, dan kembang hidung akan kemungkaran untuk mencapainya.

Ya, saya memang maksudkan komentar-komentar saya terhadap pengusaha drama dan filem konon islamik di negara kita. Sebab komentar saya itu tidak bias, untuk segala misi mencegah dan menghapuskan kemungkaran yang melanda dunia "hiburan" tanah air. Apabila saya "bantai" drama dan filem islamik mungkar, tentulah akan terpukul sekali semua filem dan drama gila mungkar, konsert-konsert maksiat, rancangan-rancangan televisyen sesat, dan pastilah pusat-pusat hiburan duduk dalam kelompok yang sama, saya panggilnya dahulu hedonisme yang dihuni oleh sekularisme artis.

Saya harap Dr Asri belajar dari Ustaz Kamaruddin Kasim bersama squad LANDASnya. Permintaan Ustaz Kamaruddin untuk semua pendakwah, ustaz-ustaz, ulama dan tok-tok guru turun padang sudah lama diperjuangkannya dengan istilah "Dakwah Lapangan". Tonton


0 komentar: