|KUMPULAN BLOG MFR
|RANGKAIAN MFR
|MISI MFR
|KOLEKSI TULISAN TOKOH
Bolehkah wujud Malaysia tanpa parti politik? Semua masalah diselesaikan dengan musyawarah dan keputusan dibuat oleh mereka yang mahir buat keputusan dalam satu satu isu atau bidang. Adakah mempunyai cita-cita ini merupakan suatu jenayah dan boleh ditahan dalam ISA? Tidak ada klausa dlm perlembagaan atau undang2 tentang wajibnya Malaysia mempunyai parti politik, apatah lagi klausa dlm alQuran dan alHadis.

satu hakikat yang menjadi ketakutan pemimpin2 parti politik dan politikus kepartian. kalau pilihanraya pun, nenek tanpa parti boleh bertanding, maka bukanlah suatu jenayah jika semua calon pilihanraya umum adalah calon-calon recommend darirakyat melalui musyawarah.

maka nanti pemimpin yang terpilih adalah hasil musyawarah rakyat setempat itu.bukan lagi calon2 yang ditawarkan oleh parti politik, yang rakyat pun tak pernah jumpa berbakti dan menolong org susah sebelum join politik atau sebelum jd calon.

mahu revolusi aman dari rakyat untuk rakyat? nah, ambik revolusi mencalonkan calon pilihanraya melalui musyawarah setempat. confirm lepas ni malaysia ditadbir oleh rakyat bukan lagi ahli politik!

saya tawarkan diri untuk berdebat cadangan ini bersama anwar ibrahim dan najib razak, dengan masing2 termasuk saya kemukakan hujah2 bahawa calon siapa benar-benar datang dari rakyat.

lepas ini jangan risau lagi, anda tak kenal siapa yb kawasan anda. atau situasi tak pernah nampak yb melawat kawasan.mahupun tak tau apa yang yb telah sumbangkan sepanjang jd yb. kali ini yb adalah org yg rakyat setempat kenal, rakyat setempat telah bulat hati yakin, dan yang penting calon itu tak minta-minta jadi calon, tapi dicadangkan sebulat suara oleh rakyat setempat.

parti politik yang benar-benar suka untuk suara rakyat diterima dalam dewan parlimen yang mana tak mahu calon-calon yang dicadangkan oleh musyawarah rakyat setempat? maka parti politik itu tak sukakan suara rakyatlah. jadi cepat-cepatlah semua politikus menyokong cadangan supaya calon pilihanraya dicadangkan dari musyawarah rakyat setempat dan bukannya ditawarkan oleh parti politik lagi. mahu revolusi? ini revolusi.

jadi apa guna lagi adanya parti politik, kalau tak boleh tawar calon pilihanraya? memanglah tak ada guna lagi! dari dulu lagi memang tak berguna. asyik menyusahkan orang saja. rakyat terpaksa jadi ahli parti, kemudian terpaksa gaduh2 politik, kemudian terpaksa main politik kotor. rosak rakyat. sekarang dah tak ada parti. nak kutuk parti pun dah tak boleh, sebab semua dah jadi 1 masyarakat, 1 warganegara, 1 rakyat jelata. kalau nak gaduh, gaduh individu sajalah, tak payah nak ajak satu negara bergaduh sebab krisis individu politikus.malaysia jadi aman. suara rakyat bergema di parlimen. tak ada lagi lompat parti, rasuah politik, aib mengaib, dan segala kekotoran politik. politik jadi sihat dan segar.

kita tak perlu parti politik, dan kita tak perlu jemaah? (satu badan yang tersusun untuk mengurus, dan menentukan hala tuju)

kalau kita tak perlu jemaah, maka buat apa nak ada musyawarah? buat apa pergi solat jemaah? buat apa kita jadi rakyat jelata, jadilah anarkis, semua hidup berkerajaan sendiri, dia adalah tuan, dia adalah raja, dia adalah rakyat.

kalau tak perlu badan tersusun , tak perlu pula imamah, buat apa ada musyawarah, buat apa cadangkan calon pilihanraya susah2, buat apa ada suara di parlimen? kalau tak perlu jemaah, tak perlulah jadi orang islam. sebab orang islam ini satu jemaah, satu binaan, satu bangunan. siapa yang kata orang islam bukan satu jemaah, bukan satu bangunan, dia penentang rasul, sebab rasululullah yang kata kita ni umpama satu binaan.

siapa yang bersungguh-sungguh sibuk nak buat binaan lain sebab dia rasa binaan atau jemaah dia paling betul, berbanding binaan yang nabi dah bina bernama islam ini, maka dia penentang rasul.nabi sungguh2 promosi islam sebagai sebuah jemaah dengan ikatan keahliannya adalah kalimah lailahaillallah.nabi sungguh2 nak satukan manusia dalam satu barisan, bukan nabi suruh hangpa buatlah barisan masing2 mana rasa cukup hebat rasa dia boleh susun pi buat susun pandai sendiri2. kita islam satu susunan, maka kita orang islam dah tak boleh sangkal dah semua orang islam dalam kepala tak ada jemaah lain, melainkan nak berjemaah dengan semua orang islam yang bersaudara.

macam mana kita nak susun barisan? susun dengan musyawarah. macam mana nak musyawarah? belajarlah dari nabi, bagaimana nak bermusyawarah. semua hal kehidupan kita tak rugi bermusyawarah. musyawarah bukannya semata-mata mcm mesyuarat biasa. musyawarah bawa sunnah macam nabi musyawarah.musyawarah kita angkat Islam jadi cara dan tujuan.

kata-kata saidina Ali, tiada islam tanpa jemaah dan tiada jemaah tanpa imamah(kepimpinan), jadi bagaimana?

siapa yang kata tak perlu imamah, tak perlulah solat jemaah. sebab macam mana solat jemaah nak ada kalau tak ada imam. imam kena lantik hatta 2 orang bermusafir saja.kalau ada 2 orang pun kena lantik imam, takkanlah rakyat malaysia berjuta orang tak perlu imam. kalau imam wajib dilantik, maka takkanlah orang islam sedunia berbilion orang ini yang merupakan satu binaan ini tak perlu lantik imam? habis mana usaha kita nak lantik imam untuk orang islam yang berbilion di dunia ini? ada pernah kita usaha? sebab itu ambillah islam ini keseluruhannya, maka kita akan mahu berjemaah dengan semua mukmin sebagai satu jemaah, kita mahu lantik imam dari 2 orang yang bermusafir hingga imam untuk semua orang islam satu dunia. sebab kita nak ambil islam keseluruhannya, kita bukan nak islam separuh2, sikit ambil islam, sikit ambil cara politik orang kafir berparti-parti, berkempen-kempen cara kafir demokrasi. untuk apa? nak islam ka, nak apa ni?

tapi jemaah mana yang perlu kita masuk atau kita kene buat jemaah baru?

tak, jemaah adalah islam. jangan ada terlintas langsung di kepala kita melainkan nak berjemaah satu jemaah dengan semua orang yang mengaku beriman pada Allah. hanya dengan cara ini seorang imam di kalangan jemaah orang-orang islam bersaudara boleh dilantik dalam musyawarah. kita serius nak jadi umat islam yang nabi harap kita jadi. kita dah tak nak ikut rentak musuh-musuh islam dah. jangan ada langsung orang islam yang rasa dia nak buat jemaah sendiri dan letakkan jenama lagi dan lagi.

kalau tak setuju cara ini, maka ok. buatlah jemaah lain yang hanya jadikan islam slogan perjuangan. kita sendiri boleh lihat apa kesan jenama kepartian ini, adakah semua orang islam rasa bersaudara nanti? adakah sekarang ini ikhwan, tabligh, pas, umno, hizbut tahrir, ada rasa bersaudara dan nak lantik satu imam di kalangan mereka? buatlah berpanjang-panjangan gaya dan cara berjenama jenama ini. kalau tak letak jenama pun, jenama akan tertera apabila terlintas di hati orang islam yang bergerak berkumpulan merasakan mereka adalah barisan berbeza dengan orang islam lain. pasti akan timbul jenama seperti kes jemaah X sebuah kumpulan usrah di IPT malaysia sekarang. tak letak jenama pun akan timbul jenama selagi kita rasa nak "create" jemaah baru.

bagaimana nak hapus perkara ini? hanya dengan kita set kan otak kita, jangan ada terlintas rasa nak "create" jemaah, tapi kita nak berjemaah dengan semua orang yang mengaku beriman sebagai satu jemaah. jika semua orang islam berfikir begini, hanya dengan cara itu kita boleh bermusyawarah sekecil-kecil kampung, hingga sebesar-besar dunia untuk melantik imam. jika kita wajib ada imamah dalam perkampungan kita, negeri kita, negara kita, maka adakah kewajipan itu gugur untuk kita ada seorang imamah bagi kita umat islam sedunia?

nak lantik seorang imam sedunia hanya akan terjadi, apabila kita orang islam rasa bersaudara dan mahu bermusyawarah bersama. perkara itu hanya berlaku apabila kita buang semua cop jenama dan hanya mahu berjemaah satu jemaah bersama semua orang islam yang mengaku beriman pada Allah. inilah perkara haq. tak boleh sangkal dah, inilah yang nabi mahu kita buat.

tapi bagaimana kita nak perjuangkan idea ini? bagaimana nak sampai kepada semua hati orang-orang islam yang seramai 1-2billion di dunia ini?

idea ini akan automatik diperjuangkan apabila kita bacakan dan ajarkan apa yang alQuran dan hadis sebut tentang jemaah. adakah orang islam kena susun barisan bermakna buat barisan berjenama-jenama sendiri, atau kita buang semua jenama, dan kita susun barisan sebagai satu jemaah orang islam bersaudara.

idea ini adalah idea yang akan tersebar selagi kita sebarkan ajaran islam yang ikut alquran dan hadis. kalau kita ajar, ajaran rasul melayu yang tak ikut quran dan hadis, maka idea ini tak boleh diperjuangkan.

semua orang islam satu dunia apabila diajar apa yang nabi ajar dari alquran dan hadis, maka idea ini telah tersebar dalam semua hati orang islam. kecuali orang islam yang tak mahu alquran dan hadis, dia nak ajaran sheikh dia, dia nak taksub jenama persatuan dia, dia nak jenama yang dia bangga dan bukannya nama jemaah yang nabi bagi untuk semua orang islam yang mengaku beriman.

kalau tak percaya cuba buat undian suara pada siapa-siapa orang islam yang dah belajar alquran dan hadis. betul atau tidak semua orang islam yang mengaku beriman adalah satu jemaah tanpa cop dan jenama lain. betul atau tidak semua orang islam bersaudara yang mengaku beriman adalah satu barisan dan wajib duduk dalam satu barisan. betul atau tidak untuk menyusun barisan orang islam mestilah bermusyawarah bersama. betul atau tidak wajib untuk orang islam ada imam sekecil kampung (1 kariah masjid) hingga sebesar satu dunia. cuba buat undian dan tanya setiap orang islam soalan ini. jika semua orang islam yang sudah belajar alquran dan hadis jawab "ya" untuk semua soalan, maka idea ini sudah tersebar lama dah, sejak nabi ajar islam pada para sahabah dulu.

bagaimana pula nak di implementasikan ke dalam sistem pemerintahan malaysia khususnya, dan sistem islam globalnya?

kat malaysia dah establish undang2. maka suatu perkara haq adalah kita mengikut undang2 yang dah establish selagi tak bertentangan dengan syarak. bughah adalah bathil. maka kita tak bughah. jadi aku dah cadangkan idea di atas. semua orang islam kena memimpin masyarakat setempat.

1. semua orang islam londehkan jenama dan cop, ambil islam sebagai satu jemaah. setkan dalam kepala otak, wajib berjemaah dengan semua orang islam yang mengaku beriman.
2. susun barisan masyarakat setempat dengan musyawarah. pertama semua orang islam yang dah londehkan cop dan jenama boleh start musyawarah dan susun barisan. dari sekecil-kecil perkara hingga sebesar-besar isu dalam masyarakat setempat dimusyawarah dan disusunkan.
3. memanggil semua bukan islam, dan ajarkan ajaran islam ini pada mereka. jika mereka enggan terima cara ini, maka mereka kafir. biar mereka sembah apa yang mereka mahu sembah. biar mereka tak mahu dipimpin orang islam. mereka kafir, biarkan mereka. tapi setiap hari kena ajar mereka, jelaskan mereka tentang kaedah musyawraah ini dan ke mana hala tujunya. ajarkan dengan terus terang dan tak berselindung lagi. ini bukan zaman sorok sorok lagi. ini zaman dakwah terang terangan.
4. musyawarahlah dan cadangkanlah calon untuk pilihanraya (yakni kita lantik pemimpin ikut undang2 yang establish sebab tak nak bughah).
5. kemudian semua orang yang sudah diamanahkan, bermusyawarah pula dalam parlimen. bawa sunnah dalam musyawarah parlimen dengan order-order yang dah establish.
6. kemudian pinda dan pinda segala peraturan, undang2, perlembagaan, dengan kaedah yang sudah establish untuk bawa pada apa yang nabi ajarkan kita susun dan manage dalam bernegara.
7. lantik wakil2 ke negara luar pula untuk ajarkan apa yang nabi ajar ini, termasuk pada amerika dan israel. nak tulis surat seperti nabi tulis surat pada penguasa kafir pun boleh.
8. inshaAllah jika semua orang islam dapat hidayah semua akan menyokong idea dan sistem ini, kemudiannya, setiap wakil wilayah atau negara musyawarah pula untuk lantik imamah untuk semua umat islam sedunia yang bernama khalifah.

buat masa sekarang kita nak undi belah mana untuk segala matlamat ini tercapai?

kita serius dengan apa yang kita kata. semua benda ni tak kan stop, kalau kita terus layan situasi yang sedia ada. aku nak revolusi bukan evolusi. semua orang patutnya stop layan parti politik, dan bergerak untuk londehkan jenama dan masuk islam keseluruhannya. serius dan bertindak. kalau revolusi ni bergerak awal, maka awallah ada musyawarah seluruh masyarakat setempat, maka awallah kita sepakat cadangkan calon pada semua kawasan. maka undilah calon yang telah dimusyawarahkan, dan jangan layan parti politik yang masih taksub pada jenama dan parti, serta menolak untuk londeh jenama dan menolak untuk sertai jemaah orang2 islam bersaudara yang mengaku beriman semua.

aku rasa idea ini boleh je diterima oleh orang2 beriman. takkanlah majoriti orang islam di malaysia tak ada iman. memang revolusi ni boleh bergerak seawal pagi ini, kalau semua orang beriman berani gunakan iman yang ada. hari revolusi itu kita namakan Hari Kebangkitan Iman (Day of Iman). Revolusi hebat rakyat malaysia beriman.

Sekian


1 komentar:

FRESHIE said...

hurmm.. IKRAM itu juga gabungan. tapi masih berjenama. musyawarah nak menggabungkan semua kadang-kadang bila diperhatikan sejarah-sejarahnya, tak berakhir ngan kata sepakat juge. sebelah pihak boleh bertoleransi, tapi sebelah pihak lagi takleh bertoleransi. padahal dua2 mahu perjuangkan islam. apekahh..sekan-akan ini perjalanan yg amat jauh dan mesti memecahkan prinsip yg dipegang sekian lama.

Hassan al-Banna pun kok pakai nama juge. pakai nama tak pakai nama, dua-dua membawa sistem tarbiyah ke dalam masyarakat. Itu mungkin jauh lebih baik daripada langsung tidak berjemaah. kok aku buntu..Nak membina Bangunan Islam dlm masyarakat yg mempunyai pelbagai rentak kefahaman dan jemaah macam susah. Dah bermula pun masa zaman imam-imam terdahulu. Perbezaan mazhab, percanggahan pendapat, dikatakan adalah suatu rahmat. Pokoknya yang masih saya fahami, bantuan Allah itu akan turun bila mana majoriti rakyat sudah bertaqwa kpd Allah. Argh..menantikan saat itu