|KUMPULAN BLOG MFR
|RANGKAIAN MFR
|MISI MFR
|KOLEKSI TULISAN TOKOH




Surat Terbuka buat pelayar maya yang punya jiwa manusia

muhammad fakhrul razi @ mfr ibn mukhtar

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

1.Cukup bertempur.

Cukuplah semua pertempuran dan perang yang tidak bermakna ini. Saya belum jumpa satu golongan yang benci akan "cinta", benci akan "kasih sayang". Jika kesepakatan kita sebagai manusia ini adalah sepakat kita kepada "cinta" dan "kasih sayang", maka saya sukacita membuka hembusan cinta dan kasih sayang buat semua orang untuk disebarluaskan hingga terbenam semua amarah dan akhlak buruk.

2.Saya sunni syafiiyun.

Saya seorang sunni. Saya mengiktiraf mazhab asyairah dan maturidiah untuk diajarkan pada saya untuk diiktikad dalam hati demi memahami akidah Islam seorang sunni. Saya mengiktiraf mazhab syafie untuk diajarkan pada saya untuk dijadikan panduan beribadat dalam Islam seorang sunni. Saya tidak alim. Saya masih muda walaupun hakikatnya saya sudah cukup tua bangka untuk bertindak jahil dan keanak-anakkan.

3.Saya iktikad bahawa sesat aliran selain sunni.

Saya beriktikad sesat aliran yang bercanggah dari sunni. Apatah lagi mereka menentang sunni. Apatah lagi mereka menentang Islam. Apatah lagi mereka menentang kemanusiaan dan alam jagat. Apatah lagi mereka menentang Tuhan.

4.Saya beriktikad bahawa syiah sesat.

Saya beriktikad bahawa syiah adalah sesat. Apabila sepakat mereka menolak para sahabat seperti Saidina Umar dan Saidina Abu Bakar. Sebahagian mereka mengkafirkan sahabat itu. Sebahagian yang lembut tidak mengkafirkannya, namun halal mencerca sahabat itu. Saya yakin keimanan untuk mencerca dua sahabat Nabi itu suatu yang sesat.

5.Saya menyeru dan menawarkan damai

Saya menyeru dan menawarkan damai. Atas keyakinan islam ini agama yang mempromosi kedamaian, maka saya dengan bersungguh-sungguh mempromosikan damai sebagai matlamat dan jalan. Kita menuju damai. Kita bertindak damai. Adakah suatu yang rancu fikiran saya bila menawarkan damai buat kelompok yang saya iktikad sebagai sesat? Bukan sekadar syiah, malah saya beriktikad kristian itu sesat, agama buddha dan hindu itu sesat. Saya juga menawarkan damai buat penganut kristian, buddha dan hindu. Apakah saya bersalah kerana menawarkan damai buat penganut syiah? Sebahagian mereka memahami. Sebahagian lagi tidak memahami akan erti "damai". Mungkin mereka fikir "damai" dunia hanya boleh dikecapi bila seluruh manusia beriman akan apa yang mereka imani. Walaupun hakikatnya Madinah itu damai walau bukan semuanya Islam.

6.Saya berperang dengan musuh tapi tidak melampaui batas

Saya berperang dengan siapa yang memerangi saya. Saya berperang dengan siapa yang memerangi agama saya. Saya berperang dengan siapa yang memerangi negara saya. Namun saya berperang untuk mempertahankan "damai". Supaya "huru-hara" dan "kacau-bilau" tidak mengganti "damai" yang ada, maka saya memerangi mereka yang berniat mencetuskannya. Saya tidak melampaui batas supaya nanti akan jelas kelihatan saya mahukan damai, sedang yang memerangi saya mengkehendaki huru hara dan kacau bilau. Jika mereka mendakwa mereka juga pejuang "damai", lalu "damai" dan "kasih sayang" yang saya tawarkan ditolak, mereka memilih juga "perang", maka sesungguhnya mereka memang mahukan "perang" dan bukan "damai".

7.Saya menyambut baik siapa yang mahu bersaudara dengan saya.

Saya menyambut baik sesiapa yang menganggap saya saudara mereka. Pastilah saya akan menganggap mereka saudara buat siapa yang menganggap saya saudara mereka. Saya akan menganggap orang yang mengaku Islam itu Islam. Saya akan menganggap orang yang mengaku beriman itu beriman. Saya akan menganggap orang yang mengaku sunni itu sunni. Saya akan menganggap setiap yang mengaku Allah itu Tuhan Yang Esa dan Nabi Muhammad itu pesuruh Allah itu haram dikafirkan. Tidak rugi saya beranggapan sedemikian, kerana sesungguhnya memang manusia itu tidak tahu apa yang ada dalam hati manusia lain, maka menyerah kepada Allah itu jalan yang baik.

8.Saya menganggap wahabi itu sunni.

Begitu jugalah apabila wahabi itu mengaku sunni, maka saya akan menganggap mereka sunni. Walaupun sebahagian mereka tidak menganggap saya sunni kerana saya mengambil mazhab asyairah dan maturidiah dalam akidah. Walaupun sebahagian mereka mencela saya kerana tidak mahu bebas mazhab.Walaupun sebahagian mereka mengkafirkan saya kerana saya tidak beriktikad Allah duduk di langit dan bertangan. Saya beriktikad Allah tidak sama dengan makhluk, dan saya beriktikad saya tidak tahu dan haram untuk saya ambil tahu atau memperkatakan tentang zat Allah. Yang halal untuk saya bicarakan hanya nama Allah, sifat Allah, dan kebesaran Allah.

9.Saya non-partisan

Saya telah bersumpah untuk tidak menjadi ahli mana-mana parti atau pertubuhan. Atas kajian, pemerhatian dan perancangan hidup yang saya aturkan, maka saya komited untuk jadi non partisan. Namun saya mahu menjadi ahli sunnah wal jamaah. Saya mahu menjadi ahli kariah mana-mana masjid dan surau. Saya mahu menjadi ahli keluarga. Saya mahu menjadi ahli masyarakat. Saya mahu menjadi ahli kebajikan. Saya mahu menjadi ahli dalam ilmu dan zikir. Saya mahu jadi ahli syurga.

10.Hentikanlah mencarut, mencaci-maki, mengejek dan memanggil dengan nama yang buruk.

Saya menyeru supaya sesiapa yang masih punya jiwa manusia untuk bersama-sama saya kita sebarkan nasihat hentikan mencarut, mencaci-maki, mengejek dan memanggil dengan nama buruk. Tidak akan ada sebarang cahaya di dalam hati kita bila kita meneruskan amalan ini, walaupun kita tidak melafazkannya dan hanya menaip menggunakan keyboard. Kita hentikannya supaya kita dapat kesan siapa orang Islam yang cinta akan sunnah Rasulullah, dan siapa pula musuh Islam yang benci sunnah baginda.

Ini penting kerana di dalam internet kita sukar untuk memastikan identiti sesiapa. Boleh jadi orang yang puji dan puja tulisan kita di internet adalah sebenarnya syaitan yang bertopeng manusia. Maka salah satu cara untuk umat Islam dikenali adalah dengan akhlaknya. Jika nanti syaitan itu terpaksa berakhlak supaya identiti syaitannya tak dapat dikesan, maka damailah alam maya ini. Sekurang-kurangnya di dalam komuniti melayu dan Islam yang kecil dalam ruang maya yang luas ini dapat kita bentukkan komuniti berakhlak. Jika syaitan manusia pun terpaksa berakhlak untuk berkomuniti dengan kita, maka tercapailah kesempurnaan akhlak, dan tercegahlah huru-hara dan fitnah.

11.Hentikan penyamaran dan fitnah.

Hentikanlah juga penyamaran dan lakonan, juga penyebaran berita-berita palsu dan fitnah. Walaupun seruan ini susah untuk dilaksanakan oleh syaitan, saya menyeru juga moga-moga tiada manusia yang berjiwa suci dan ikhlas meniru gaya syaitan ini.InsyaAllah.

12.Saya menentang sesuatu dan saya tawarkan sesuatu

saya menentang semua fahaman dan tindakan liberalisme, sekularisme atau pluralisme. Saya menentang jika mana-mana pihak berjuang atau cuba mempromosikannya. Saya juga menentang demokrasi , sosialis, komunis, zionis, mahu apa saja ideologi utopia lain. Saya menawarkan Islam, Iman, Ihsan untuk meliputi itu semua. Saya menawarkan maqasid syariah sebagai ganti perjuangan itu. Saya menentang juga perjuangan "hak asasi manusia" seperti "kebebasan bersuara", "kebebasan berhimpun" atau "kebebasan beragama". Saya menawarkan "hudud Allah" sebagai ganti. Saya yakin segala hal dalam dunia ini perlu berbatas (berhudud) dan tidak wajar punya kebebasan tanpa had. Saya tak setuju penghinaan pada Nabi Muhammad atas nama kebebasan bersuara. Saya tak setuju perhimpunan gay dan lesbian berarak di jalan raya menuntut hak perkahwinan sejenis atas nama kebebasan berhimpun. Saya tak setuju umat Islam bebas keluar masuk Islam sesuka hati (murtad) atas nama kebebasan beragama.

Saya perjuangkan 4 idea untuk diserap dalam masyarakat di Malaysia jika diizinkan Allah sebelum saya mati:

1- Politik Penyatuan
2-Pendidikan Pejuang
3-Ekonomi Pejuang
4-renassaince Hikmah

[senarai ini akan ditambah selayak sebuah diari]

5 komentar:

Saladin Convoy said...

Assalamu`alaikum.

Saya sangat bersetuju dengan usul² anda (hmmm kerja setuju ja aku ni, idea tak sumbang pun, heheh...).

Cuma ada sesuatu yang anda kata yang mungkin akan menimbulkan "kontroversi".

Anda kata "Syiah sesat", dan saya memang setuju sesangat (oops, pada orang lain yang membaca, jangan cop saya Wahhabi, hehe!).

Kemudian anda kata "Wahhabi itu Sunni", dan saya tak katalah saya tak setuju (sebab saya dah kata dah tadi bahawa saya setuju dengan semua usul anda tu).

Yang itu... saya rasalah kan, mungkin akan menimbulkan ketidak-setujuan orang lain. Bukan dari saya sudah semestinya.

Oh, saya rasa saya agak dapat tangkap apa maksud tersirat anda (mengenai kenyataan kedua anda tu). Saya rasa anda sedang me'reverse-psychology'kan pendirian "seseorang" tu kan? :D

Apahalpun, saya mendoakan cita² anda tercapai. Sebab apa? Sebab ianya juga cita² saya. Dan pastinya cita² orang lain juga. =)

anti-syiah said...

Semoga Allah berkati usaha baik anta.

Cuma ana ada sedikit komen pasal kesesatan syiah:

Ramai pengikut Syiah terbukti telah sesat dan menyeleweng dari kebenaran, tetapi kesesatan mereka tak sama dengan kesesatan orang kafir seperti kristian, hindu, budhha dll.

Tapi Anta kata:
"Bukan sekadar syiah (yang sesat), malah saya beriktikad kristian itu sesat, agama buddha dan hindu itu sesat."

Anta seolah2nya samakan kesesatan syiah dengan agama2 lain, padahal syiah beriman kepada Allah yang satu dan sama kiblat dengan kita.

Imam Sayuti ada sebut, kebanyakan ulama (syafi'yyah) tidak mengkafirkan ahli kiblat walaupun dia mencerca Sahabat r.a.

Di dalam kitab al-Asybah wa an-Nazoir, beliau telah kemuka kaedah riddah dalam Mazhab Syafie:

قَالَ الشَّافِعِيُّ : لَا يُكَفَّرُ أَحَدٌ مِنْ أَهْلِ الْقِبْلَةِ ، وَاسْتُثْنِيَ مِنْ ذَلِكَ : الْمُجَسِّمُ ، وَمُنْكِرُ عِلْمِ الْجُزْئِيَّاتِ .
وَقَالَ بَعْضُهُمْ : الْمُبْتَدِعَةُ أَقْسَامٌ : الْأَوَّلُ : مَا نُكَفِّرُهُ قَطْعًا ، كَقَاذِفِ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا وَمُنْكِرِ عِلْمِ الْجُزْئِيَّاتِ ، وَحَشْرِ الْأَجْسَادِ ، وَالْمُجَسِّمَةِ ، وَالْقَائِلِ بِقِدَمِ الْعَالَمِ .
الثَّانِي : مَا لَا نُكَفِّرُهُ قَطْعًا ، كَالْقَائِلِ بِتَفْضِيلِ الْمَلَائِكَةِ عَلَى الْأَنْبِيَاءِ ، وَعَلِيٍّ عَلَى أَبِي بَكْرٍ .
الثَّالِثُ ، وَالرَّابِعُ : مَا فِيهِ خِلَافٌ ، وَالْأَصَحُّ : التَّكْفِيرُ ، أَوْ عَدَمُهُ ، كَالْقَائِلِ بِخَلْقِ الْقُرْآنِ صَحَّحَ الْبُلْقِينِيُّ التَّكْفِيرَ ، وَالْأَكْثَرُونَ : عَدَمَهُ .
وَسَابِّ الشَّيْخَيْنِ ، صُحِّحَ الْمَحَامِلِيُّ التَّكْفِيرَ وَالْأَكْثَرُونَ عَدَمُهُ .

Wallahu Taala A'lam

mfrstudio said...

wahai anti-syiah.. marilah baca keseluruhan poin-poin yang saya telah letakkan dalam surat di atas. Cuba hubungkan semua poin-poin kerana semua poin itu bersangkutan.

sama ada saya samakan syiah dengan kristian,hindu atau buddha atau tidak boleh baca pada poin nombor 7:

7.Saya menyambut baik siapa yang mahu bersaudara dengan saya.

Saya menyambut baik sesiapa yang menganggap saya saudara mereka. Pastilah saya akan menganggap mereka saudara buat siapa yang menganggap saya saudara mereka. Saya akan menganggap orang yang mengaku Islam itu Islam. Saya akan menganggap orang yang mengaku beriman itu beriman. Saya akan menganggap orang yang mengaku sunni itu sunni. Saya akan menganggap setiap yang mengaku Allah itu Tuhan Yang Esa dan Nabi Muhammad itu pesuruh Allah itu haram dikafirkan. Tidak rugi saya beranggapan sedemikian, kerana sesungguhnya memang manusia itu tidak tahu apa yang ada dalam hati manusia lain, maka menyerah kepada Allah itu jalan yang baik.


oleh itu tidak timbul soal saya mengkafirkan syiah. wallahua'lam.

Anonymous said...

Book ban: the two faces of Islam Hadhari
Ismail Che Yahaya (Malaysiakini.com, Feb 11, 2008)

On Jan 29, the Malaysian government banned 11 books, one of them The Two Faces of Islam: Saudi Fundamentalism and Its Role in Terrorism authored by Stephen Schwartz, a Muslim convert.

Schwartz suggested that ‘Saudi-Wahhabi agents’ in Malaysia had become alarmed by the publication of the book in Bahasa Indonesia, Dua Wajah Islam.

In a protest statement against the Malaysian ban, Schwartz commented: ‘It’s contemptible and, frankly, reveals the backward-looking attitudes of authorities in Malaysia, a country which prides itself on its alleged modernisation as an economic tiger.

‘In reality, books cannot be banned today. They are smuggled, pirated – especially in Southeast Asia – downloaded, and, in the case of my book, can easily be imported from Indonesia and read by Malaysians who do not know English’.

Regardless of Schwartz’s wild guess, book banning in Malaysia of late has gone beyond ‘Saudi- Wahhabi agents’.

Before The Two Faces of Islam, the Internal Security Ministry banned four titles on religious fundamentalism over two years. They are: Islamic Fundamentalism since 1945 (banned on 7 June 2007), Feminism and Islamic Fundamentalism: The Limits of Postmodern Analysis (26 April 2007), The Battle for God: Fundamentalism in Judaism, Christianity and Islam (8 June 2006) and, A Fundamental Fear: Eurocentrism and The Emergence of Islamism (8 June 2006).

See the ministry's full list of banned books here.

Islamic fundamentalism is a broad phenomenon, not solely engineered or funded by the Saudi regime. In fact, fundamentalism is no longer a Christian or Muslim political landscape. It has gained currency and inflicted other religions too.

Karen Armstrong, in her banned book, describes religious fundamentalism of the 20th century as a response to modern, liberal, materialist globalised civilization. She writes: ‘The West has developed an entirely unprecedented and wholly different type of civilisation, so the religious response to it has been unique’.

Religious fundamentalists, she elaborates, ‘have absorbed the pragmatic rationalism of modernity, and, under the guidance of their charismatic leaders, they refine these ‘fundamentals’ so as to create an ideology that provides the faithful with a plan of action’.

Therefore, it is of no surprise that even Buddhism, Sikhism, Hinduism and Confucianism have developed fundamentalist factions.

That is why I find the banning is so overwhelming in that it shows the ‘two faces’ of Islam Hadhari as formulated by our present prime minister. On one hand, he tries to promote more tolerant, progressive and moderate Islam but on the other hand, his government has time and again banned such scholarly books on fundamentalism.

Does it mean our government is protecting and nurturing a fundamentalist mindset among Muslims? Has his Islam Hadhari project been infiltrated by fundamentalist elements in his bureaucracy?

Anonymous said...

referring to your point:Saya non-partisan

Saya telah bersumpah untuk tidak menjadi ahli mana-mana parti atau pertubuhan. Atas kajian, pemerhatian dan perancangan hidup yang saya aturkan, maka saya komited untuk jadi non partisan. Namun saya mahu menjadi ahli sunnah wal jamaah. Saya mahu menjadi ahli kariah mana-mana masjid dan surau. Saya mahu menjadi ahli keluarga. Saya mahu menjadi ahli masyarakat. Saya mahu menjadi ahli kebajikan. Saya mahu menjadi ahli dalam ilmu dan zikir. Saya mahu jadi ahli syurga.


dear brother in islam,Whoever truly loves RasulAllah (saw) and the Quran al-Kareem should stand up and work sincerely to re-establish the Khilafah. Whoever feels pain from the calls to ban the Quran al-Kareem and the evil cartoons defaming RasulAllah (saw) should strive to re-establish the Khilafah. Whoever reveres the Quran as the Word of Allah must work to re-establish the Khilafah because Allah (swt) says in this same Quran:


“So judge between them by that which Allah has revealed and follow not their desires away from the truth that has come to you.”

[Translated meaning Quran Surah Maidah 5:48]

the work for re-establishing the Khilafah involves building strong Islamic communities calling for an Islamic leadership in the Muslim world that will stand up for Islam. It also involves engaging with the wider non-Muslim society in dispelling the myths and propaganda against Islam and showing them how Islam is the solution to the chaos and disorder that prevails in the world today.

Join with Hizb ut-Tahrir and be part of the global movement to re-establish the Khilafah that will rule and lead the Ummah by the Qur’an and the Sunnah of the Messenger (SAW).

“In it is the message for those who worship Allah.”

[Translated meaning Quran Surah al-Anbiya 21:106]