|KUMPULAN BLOG MFR
|RANGKAIAN MFR
|MISI MFR
|KOLEKSI TULISAN TOKOH
KRONOLOGI REVOLUSI MESIR ABAD KE-21

oleh mfr

1. Pada Mac 2008, sekumpulan aktivis muda Mesir memulakan page Facebook untuk menyokong protes pekerja di Mahalla al-Kobra ke atas bayaran upah yang rendah dan kenaikan harga barang makanan. Antara aktivis awal adalah Esraa Abdel Fattah dan Ahmed Maher. Page Facebook itu kemudiannya dengan cepat menjadi popular.

2. 6 April 2008, beribu pekerja merusuh dan polis Mesir membunuh 4 orang dan menahan lebih 400 yang lain. Aktivis Esraa dan Ahmed Maher juga ditahan dan dipenjarakan beberapa minggu. Dari tarikh itu, Ahmed Maher meneruskan gerakan bernama "April 6 Youth Movement"/ "gerakan 6 April".

3. Sebuah protes yang diadakan oleh "gerakan 6 April" pada 4 Mei 2008 (hari jadi Hosni Mubarak) telah menyebabkan Ahmed Maher ditahan. Dan begitulah seterusnya gerakan ini bergerak, protes dan ditahan.

4. Disember 2008, salah seorang ahli "gerakan 6 April" menyertai "Alliance of Youth Movements Summit" di US. Di sana, pemuda pemudi diajar strategi dan teknik berhadapan pihak penguasa kerajaan.

5. Tahun 2009, Mohammed Adel dari gerakan 6 April, pergi ke Serbia untuk menjalani latihan "nonviolence warfare" dengan Srdja Popovic iaitu pemimpin gerakan Otpor! yang membantu mengguling Presiden Serbia Slobodan Milošević pada tahun 2000 dan mengasaskan pertubuhan CANVAS untuk menyebarkan idea "revolusi" secara protes jalanan. CANVAS berjaya mempengaruhi gerakan muda pro-demokrasi seperti Rose Revolution Georgia (2003), Orange Revolution Ukraine (2004) dan Cedar Revolution Lubnan (2005).

6. Srdja Popovic mengaku beliau terpengaruh dengan karya Gene Sharp dari US antaranya "From Dictatorship to Democracy" yang terbit pada tahun 1993. Gene Sharp menubuhkan The Albert Einstein Institution sejak tahun 1983 untuk mempromosikan idea demokrasi melalui kaedah "nonviolent action". Seperti biasa, pertubuhan Gene Sharp disokong oleh kerajaan US melalui dana dari Ford Foundation,International Republican Institute (IRI), dan National Endowment for Democracy (NED). Pertubuhan Gene Sharp kemudiannya menyokong pula pertubuhan CANVAS oleh Srdja Popovic.

7. Pada 6 Jun 2010, Khaled Mohamed Said seorang pemuda Mesir mati dibunuh selepas ditahan oleh polis Mesir. Seorang jurutera komputer muda Mesir, Wael Ghonim membuka page Facebook "We Are All Khaled Said" bagi menunjukkan protes ke atas pembunuhan Khaled Said seterusnya menjemput puluh ribu pemuda mesir lain menyokongnya, termasuk "gerakan 6 April".

8. Akhirnya lewat tahun 2010, pemuda-pemuda yang bersemangat ekoran kes Khaled Said bersatu dalam pelbagai pertubuhan Youth for Justice and Freedom, Coalition of the Youth of the Revolution, Popular Democratic Movement for Change, Revolutionary Socialists dan National Association for Change, mengandungi pelbagai latar belakang pemuda termasuk sosialis, liberalis, sekularis, kristian, islamis dan sebagainya. Namun atas pengalaman "gerakan 6 April" menganjurkan protes, pemuda-pemuda ini mengikut pelan bertindak yang dipimpin oleh "gerakan 6 April".

9. Pada 18 Disember 2010, Revolusi Tunisia tercetus ekoran kejadian Mohamed Bouazizi pemuda Tunisia membakar dirinya dan kemarahan rakyat Tunisia ke atas Presiden Ben Ali. Protes besar-besaran terjadi di Tunisia hingga berakhir pada Januari 2011.

10. Pada 18 Januari 2011, Asmaa Mahfouz seorang dari aktivis gerakan 6 April, mengupload video ke Youtube mengajak semua rakyat Mesir bersamanya dalam protes jalanan di Tahrir Square pada 25 Januari untuk mendesak Presiden Hosni Mubarak meletak jawatan. Video itu kemudiannya menjadi viral di internet dan mendapat sokongan ramai, ekoran banyak isu korupsi Hosni Mubarak, isu ekonomi Mesir, kematian Khaled Said, dan inspirasi Revolusi Tunisia.

11. Pada 25 Januari 2011 (sempena Hari Polis di Mesir), berlakulah protes besar-besaran di Tahrir Square yang akhirnya mencetuskan Revolusi Mesir Abad ke-21.

12. Pada 28 Januari 2011, ketika protes bertukar menjadi rusuhan antara anti-Mubarak dan pro-Mubarak, Mohamed ElBaradei datang ke Mesir lalu diangkat menjadi wakil perunding bagi pihak anti-Mubarak dengan pemerintah Hosni Mubarak. Mohamed ElBaradei yang pernah mengetuai International Atomic Energy Agency (IAEA), juga diketahui adalah ahli International Crisis Group yang dibiaya oleh US.

13. Pada 11 Februari 2011, Naib Presiden Omar Suleiman mengumumkan perletakan jawatan Presiden oleh Hosni Mubarak.

14. Pada 13 Februari 2011, pihak tentera Mesir membubarkan parlimen dan menggantungkan perlembagaan.

15. Pada 9 Mac 2011, Mohamed ElBaradei mengumumkan untuk mencalonkan dirinya dalam pemilihan Presiden.

16. Pada 19 Mac 2011, kutipan suara diadakan untuk meluluskan pindaan perlembagaan. Mohamed ElBaradei mengajak rakyat Mesir menolak draf tersebut kerana beliau mendakwa perlembagaan itu tak mewakili rakyat Mesir yang mahu perlembagaan baru didraf. Pindaan perlembagaan yang kecil masih tak mengubah kedudukan golongan elit di Mesir. Beberapa pertubuhan sekular lain juga menolaknya. Walaubagaimanapun, Ikhwanul Muslimin dan beberapa parti lain menyokong. Keputusannya 70% menyokong pindaan perlembagaan.

17. Pada 1 April 2011, sekali lagi protes diadakan di Tahrir Square. Kali ini protes mendesak semua kroni Hosni Mubarak ditangkap dan dibicarakan di mahkamah atas kesalahan korupsi.

18. Pada 8 April 2011, protes lebih besar diadakan di Tahrir Square kerana pihak tentera tidak akur pada tuntutan revolusi rakyat Mesir. Kali ini Ikhwanul Muslimin memanggil ahli-ahlinya menyertai protes secara rasmi.

19. Pada 27 Mei 2011, protes digelar "revolusi marah" diadakan bagi menuntut orang awam tak dibicarakan atas kesalahan semasa revolusi dan semua pemerintah yang bertanggungjawab membunuh orang awam semasa revolusi dibicarakan.

20. Pada 1 Julai 2011- 21 November 2011, protes susulan berlangsung, kacau bilau berlaku saban hari kerana marahkan tindakan lambat tentera untuk akur tuntutan protes dan mengadakan pemilihan Presiden.

21. Pada 28 November 2011 – 11 Januari 2012, pilihanraya parlimen Mesir diadakan.

22. Pada 23 Januari 2012, tentera Mesir menyerahkan kuasa kepada wakil-wakil parlimen Mesir.

23. Pada 23 dan 24 Mei 2012, pemilihan Presiden Mesir pusingan pertama.

24. Pada 12 Jun 2012, undian parlimen untuk memilih ahli majlis perlembagaan, tapi beberapa ahli parlimen sekular keluar dewan kerana mendakwa parti islamis cuba mendominasi majlis itu.

25. Pada 14 Jun 2012, mahkamah Mesir menolak undang draf undang-undang yang dibuat oleh parlimen baru Mesir. Tentera Mesir kembali mengambil kuasa untuk melantik ahli majlis yang bertanggungjawab drafkan perlembagaan baru kerana mendakwa ahli parlimen gagal untuk bersepakat.

26. Pada 16 dan 17 Jun 2012, pemilihan Presiden Mesir pusingan kedua.

27. Pada 24 Jun 2012, Mohamed Mursi dari Ikhwanul Muslimin menang sebagai Presiden Mesir.

28. Pada 30 Jun 2012, Mohamed Mursi mengangkat sumpah sebagai Presiden Mesir yang baru.

29. Pada 22 November 2012, Mursi mengumumkan deklarasi yang menghalang mana-mana pihak mencabar dan perlindungan mutlak bagi apa saja yang didrafkan dalam perlembagaan baru Mesir. Pihak liberal dan sekular keluar dari parlimen sesudah deklarasi itu kerana mendakwa pihak islamis cuba menjadikan Mesir sebagai negara Islam. El Baradei pula mendakwa, Mursi mahu mengangkat dirinya menjadi firaun baru Mesir.

30. Pada 27 November 2012, satu protes mendesak Mursi menyemak semula deklarasi itu yang didakwa tidak demokratik.

31. Pada April 2013, sekumpulan aktivis anak muda Mesir termasuk "gerakan 6 April" dengan menggelarkan diri mereka Tamarrud kembali bergerak memainkan peranan dengan cuba mengumpul 22 Juta tandatangan bagi membantah Mursi sehingga Jun 2013.

32. Pada 30 Jun 2013 (sempena setahun tarikh Mursi mengangkat sumpah), protes besar-besaran diadakan sebagai anti-Mursi. Manakala penyokong Mursi juga mengadakan himpunan di tempat lain.

33. Pada 3 Julai 2013, Jeneral al-Sisi mengumumkan gugurnya jawatan Presiden dari Mursi kerana didakwa gagal menangani tuntutan rakyat.

34. Pada 9 Julai 2013,Hazem Al Beblawi mengangkat sumpah sebagai perdana menteri Mesir dengan sokongan Parti Nur (Salafi). Sebelum itu, nama El Baradei dicadangkan tetapi Parti Nur tidak menyokong.

35. Julai-Ogos 2013, penyokong Mursi dan ikhwanul muslimin terus menyatakan bantahan ke atas rampasan kuasa tentera ke atas Mursi sebagai Presiden Mesir yang sah. Tentera pula mendakwa beberapa kejadian keganasan dilakukan menjelang protes menyebabkan pihak tentera bertindak dan membunuh orang awam yang protes berjumlah ratusan dan mungkin ribuan di saat ini.

Sekian.
1. Di akhir zaman ini akan berlaku bertubi-tubi krisis di kalangan umat baik politik, ekonomi, sosial mahupun akidah.

2. Semua orang Islam beriman akan bersedih dengan krisis yang berlaku pada diri mereka dan saudara mereka ini. Ia melibatkan penindasan, kesengsaraan hidup, kemiskinan dan pembunuhan.

3. Orang beriman juga meyakini semua krisis yang terjadi adalah ujian dari Allah buat mereka, dan Allah memerhatikan siapakah yang akan terus berpegang teguh pada jalan Allah (yang datang dari Allah) dan meletakkan matlamat akhirat (untuk kembali pada Allah) semasa krisis terjadi.

4. Allah s.w.t berfirman, ""Dan sungguh akan Kami berikan ujian kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa, dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar, (yaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan,"Inna lillahi wa inna ilaihi raji'un." Mereka itulah yang mendapatkan keberkatan yang sempurna dan rahmat dari Rabbnya, dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk" (al baqarah 155-157)

5. Imam Ibnu Katsir rahimahullah berkata,"Mereka (orang beriman) menghibur diri dengan mengucapkan perkataan ini saat dilanda (bencana) dan meyakini, bahwa mereka milik Allah s.w.t. Dia (Allah s.w.t) berhak melakukan apa saja terhadap ciptaan-Nya. Mereka juga mengetahui, tidak ada sesuatu (amalan baik) yang hilang di hadapan-Nya pada hari Kiamat. Musibah-musibah itu mendorong mereka mengakui keberadaanya sebagai ciptaan milik Allah, akan kembali kepada-Nya di akhirat kelak.” (Tafsirul-Qur`anil-‘Azhim)

6. Syaikh Abdur-Rahman as-Sa’di rahimahullah dalam tafsirnya berkata, “Allah s.w.t memberitahukan, bahwa Dia pasti akan menguji para hambaNya dengan bencana-bencana. Agar menjadi jelas siapa (di antara) hamba itu yang sejati dan pendusta, yang sabar dan yang berkeluh-kesah. Ini adalah ketetapan Allah s.w.t atas para hamba-Nya. Seandainya kebahagiaan selalu menyertai kaum Mukminin, tidak ada bencana (yang menimpa mereka), niscaya terjadi percampuran, tidak ada pemisah (dengan orang-orang tidak baik). Kejadian ini merupakan kerosakan tersendiri. Sifat hikmah Allah s.w.t (ini) menggariskan adanya pemisah antara orang-orang baik dengan orang-orang yang jelek. Inilah fungsi musibah” (Taisirul-Karimir-Rahman)

7. Syaikh Nu’man berkata, “Begitu pula orang yang berdakwah mengajak kepada agama Allah harus bersabar menghadapi gangguan yang timbul karena sebab dakwahnya, karena di saat itu dia tengah menempati posisi sebagaimana para Rasul. Waraqah bin Naufal mengatakan kepada Nabi s.a.w, "Tidaklah ada seorang pun yang datang dengan membawa ajaran sebagaimana yang kamu bawa melainkan pasti akan disakiti orang." (Taisirul wushul)

8. Sabar bukan saja menahan diri dari melakukan maksiat, tapi termasuk sabar adalah menahan diri dari mengalah untuk terus teguh menyelamatkan umat dengan solusi dan dakwah.

9. Dalam kebanyakan krisis umat, krisis politik umat memainkan peranan besar dalam menentukan halatuju umat. Ini kerana kehidupan umat ini akan mengikut sifat kepimpinannya.Maka solusi bagi krisis politik hari ini adalah mempunyai umat yang kuat dengan kepimpinan yang kuat.

10. Umat yang kuat, sifatnya mampu bersatu dan mampu meletakkan kepercayaan kepada wakil kepimpinan secara bersama, iaitu Khalifah. Selagi umat hari ini tak mampu mengangkat secara bersama seorang khalifah untuk memimpin mereka, selamanya kita menjadi umat yang lemah dan mudah dipermainkan oleh musuh.

11. Jalan menuju kesepaduan umat secara menyeluruh memang susah sehingga ada yang mentertawakan idea Khalifah dengan menyatakan ia adalah idea lapuk, fatamorgana, utopia, ilusi, fantasi, tak berpijak di dunia nyata, kartun, dan sebagainya. Memperlihatkan usaha ke arahnya hampir menjadi mustahil.

12. Usaha ke arahnya tak mustahil jika kita semua bergerak ke arahnya, ia hanya jadi mustahil apabila semua kita merasakan usaha ke arahnya tidak diperlukan oleh umat ini.

13. Usaha ke arah khalifah akan mendekati umat ini jika kita melakukan sesuatu untuk meruntuhkan penghalang utama mengapa usaha ke arah khalifah kelihatan mustahil, iaitu kerjasama ketenteraan (Pakatan Tentera Islam) di kalangan umat.

14. Apabila Pakatan Tentera Islam berjaya diwujudkan, umat telah berjaya meruntuhkan dan melondehkan kepercayaan bahawa umat Islam hanya patut menjaga tanah air sendiri (runtuhkan ideologi nasionalis), umat Islam boleh menjadi satu pasukan walau berlainan bangsa (runtuhkan ideologi rasisme), umat Islam boleh mengangkat seorang ketua untuk berpasukan (mendekatkan idea khalifah).

15. Namun, idea Pakatan Tentera Islam juga dilihatkan hampir mustahil walau sudah berkurun para aktivis dan cendikiawan melontarkan hujah-hujah rasional ke arahnya kerana idea ini mustahil dilaksanakan oleh pemimpin Muslim Tak Berwibawa yang memimpin umat.

16. Memilih Muslim Berwibawa yang pro ke arah Pakatan Tentera Islam dan Khalifah hampir menjadi pra syarat wajib untuk menjayakan solusi bagi krisis politik umat hari ini.

17. Orang Islam yang merasakan tak penting untuk ada seorang Muslim Berwibawa yang pro Pakatan Tentera Islam dan Khalifah sebagai pemimpin adalah penghalang seterusnya kepada langkah menuju solusi tadi. Malah lebih mengharukan apabila orang Islam ini bersungguh mahu melantik golongan Muslim atau Non Muslim yang memperjuangkan sekular dan bersungguh-sungguh menentang segala usaha menuju Pakatan Tentera Islam dan Khalifah.

18. Bagi mencegah lahirnya orang Islam yang disebutkan di atas, solusinya adalah Musyawarah Umat, iaitu menghimpunkan kesemua umat Islam dalam satu kesepakatan suara yang mahu Islam diangkat tinggi setingginya, Muslim Berwibawa memimpin umat, Pakatan Tentera Islam dijayakan, dan Khalifah kembali diangkat di kalangan umat.

19. Musyawarah Umat boleh dijayakan sekecil-kecil musyawarah dalam keluarga, seterusnya kejiranan, seterusnya kampung atau bandar, seterusnya daerah, negeri dan negara dan dunia. Mengamalkan musyawarah dalam meletakkan kesepakatan dalam suara, pendirian, prinsip dan solusi amat terbuka luas.

20. Jika idea musyawarah umat juga dianggap lapuk, fatamorgana, utopia, ilusi, fantasi, tak berpijak di dunia nyata, kartun, dan sebagainya, fikirkan semula. Ini kerana idea musyawarah datang dari Allah s.w.t yang mencipta sekalian makhluk di dunia ini sendiri, "Dan urusan mereka (diputuskan) dengan musyawarah dan mereka menafkahkan sebahagian yang kami rezekikan kepada mereka. " (Asy-Syura: 38)

21. Musyawarah Umat merupakan indikator tahap pencapaian utama kepada banyak usaha lain yang telah dan pernah digerakkan oleh semua pendakwah, gerakan dakwah atau jemaah dakwah. Apabila umat mampu mewujudkan musyawarah, bermakna umat telah berjaya tawadhuk sebagai hamba berTuhan membuang nilai kesombongan elemen penting dalam usaha pembersihan hati dalam jihad melawan nafsu. Begitu juga umat telah berjaya meraikan ukhuwwah islamiyah ke tahap tertinggi dengan sifat peduli umat, sifat al-itsar, mementingkan persaudaraan, rasa berkeluarga dengan umat elemen terpenting dalam usrah. Begitu juga musyawarah itu adalah sifat profesionalisme dalam menghadapi masalah dengan elemen brainstorming, SWOT analysis, fokus solusi, kreativiti dalam kritis dan tentu sekali sebuah pengamalan sunnah dalam adab mencari solusi. Musyawarah umat hasil musyawarah akar umbi adalah bukti biah solehah, halaqah ilmu, majlis iman dan amal yang berjaya meresap dan dihayati umat.

22. Revolusi aman yang cuba digerakkan oleh NGO dan institusi barat ke arah demokrasi dunia adalah tidak bermakna malah berbahaya kepada umat jika umat tidak menuju ke arah Musyawarah Umat. Jika demonstrasi aman yang dilancarkan tak menuju ke arah umat yang bermusyawarah mencari solusi secara tawadhuk penuh ukhuwwah maka demonstrasi itu besar kemungkinan buah bidak musuh yang sama ada membawa kepada pembunuhan atau kucar kacir umat dengan penuh kekeliruan masing-masing menuding jari menyalahkan dan menafikan dalam masa yang sama.

23. Demokrasi tidak bermakna jika tak mampu digunakan untuk membawa kepada Musyawarah Umat seterusnya melantik Pemimpin Muslim Berwibawa, Pakatan Tentera Islam dan Khalifah. Sekiranya masih ada ruang ke arah itu, gunakan demokrasi sebaik-baiknya. Namun jika dipesong ke arah tujuan lain, awasilah seteru dan kawanmu, kemungkinan kamu menjadi sasaran untuk dipergunakan ke arah demokrasi yang bermatlamat menggagalkan usaha mendaulatkan syariat sepenuhnya.

24. Demokrasi dipergunakan bukan diperjuangkan. Maka prinsip demokrasi tidak akan dijunjung jika bertentangan dengan aspirasi agama dan syariat. Demokrasi dipergunakan sebagai medan dan ruang untuk umat menjulang misi menyatukan umat di bawah Musyawarah Umat bukan sebagai matlamat hingga menjadi penghalang pula untuk umat bebas memperjuangkan syariat.

25. Semua solusi Musyawarah Umat, Kepimpinan Muslim Berwibawa, Pakatan Tentera Islam dan Khalifah ini memerlukan kerjasama semua pihak orang Islam beriman di kalangan umat. Jika semua orang Islam beriman tidak berusaha ke arahnya, maka kita sendiri memilih untuk terus menghadapi ujian dari Allah s.w.t tanpa menyelesaikannya, dan terus bersedih dan berdoa saja buat umat ini. Moga Allah tidak murka kepada kita yang tak mahu menyelesaikan krisis dan hanya mahu bersedih dan berdoa sahaja.

26. Adapun sebilangan orang yang mendakwa, tidak ada solusi lebih tepat di zaman ini yang praktikal melainkan dengan demonstrasi, marah, kecam, kutuk, desak, protes dan sebagainya. Mereka mendakwa itu adalah solusi terakhir sesudah kesepakatan umat tak dapat dijayakan (Musyawarah Umat gagal). Tidak, solusi terakhir bagi umat yang sudah tidak tahan dizalimi dan gagal mendepani kezaliman itu kerana lemah adalah HIJRAH ke wilayah yang lebih aman untuk mengumpul kekuatan.

27. Dan jika ada wilayah AMAN hanya mendakwa "syukurlah kita aman tak perlu hadapi kezaliman yang dialami saudara kita yang lain di sana" juga sudah silap besar. BERSYUKUR dengan keAMANan yang dikecapi adalah dengan MENGUMPULKAN KEKUATAN untuk dihantar menhadapi kezaliman yang berlaku kepada saudara kita! Dan MENGUMPULKAN KEKUATAN itu bergerak ke arah Musyawarah Umat, kemudian Kepimpinan Muslim Berwibawa, Pakatan Tentera Islam seterusnya KHILAFAH.

28. Ya, tanggungjawab untuk menjayakan idea KEKUATAN UMAT dengan SOLUSI Musyawarah Umat, Kepimpinan Muslim Berwibawa, Pakatan Tentera Islam, dan Khilafah ini adalah di bahu umat di WILAYAH AMAN!

29. Jika semua orang Islam di wilayah aman mentertawakan solusi ini dan hanya gembira untuk berkumpul di padang berdemonstrasi saja, dan langsung tak ada keinginan untuk menyokong idea ini, maka tak apa. Allah s.w.t akan menggantikan umat yang tak mahu berusaha dengan umat yang mahu berusaha ke arahnya. Maka semua umat yang telah dizalimi berhijrahlah berkumpul dengan umat yang tak mentertawakan solusi ini dan kita sama-sama bergerak ke arah menjayakannya demi umat.

30. Benar, Allah s.w.t jua yang akan berikan hasil usaha itu. Tapi kita mahu mempersembahkan usaha paling terbaik ke arah solusi krisis umat. Kita sabar berusaha walaupun seluruh hidup membina kekuatan. Asal saja kekuatan itu akan kita wariskan buat generasi seterusnya meneruskannya. Kita yakin ini ujian ke atas kita. Ujian berpegang teguh pada jalan Allah (yang datang dari Allah) dan meletakkan matlamat akhirat (untuk kembali pada Allah) dalam krisis umat.

Tuntas.

Sekian, terima kasih.

mfr
1. Parti Komunis Malaya (PKM) ditubuhkan pada 1930 untuk menentang British yang menguasai Tanah Melayu ketika itu.

2. Perlu diingat, sebelum PKM ditubuhkan, ia berasal dari Parti Komunis Nanyang yang ditubuhkan di Singapura oleh Parti Komunis China pada tahun 1922. Fokusnya menyebarkan fahaman komunis dalam pertubuhan buruh/pekerja.

3. Apa itu Parti Komunis China? Parti Komunis China adalah parti politik di Tanah Besar China yang diasaskan sekitar tahun 1921. Ia merupakan susulan gerakan komunis sedunia yang berjaya menyebarkan falsafah fahaman mereka dan mahu menyebarkan pengaruh komunisme di seluruh dunia sebagai melawan semua bentuk penindasan golongan kaya khususnya golongan raja monarki, elit bangsawan, dan kaum pedagang kapitalis. Ini sesuai dengan teori falsafah yang dikemukakan oleh Karl Marx, Friedrich Engels dan Vladimir Lenin.

4. Di tanah besar China, Parti Komunis berperang dengan Parti Kuomintang yang menjunjung nasionalisme Cina dan pernah menjatuhkan dinasti maharaja China. Pada tahun 1949, Parti Komunis China berjaya mengalahkan Parti Kuomitang dan memerintah China hingga ke hari ini. Falsafah komunisme yang dibawa Parti Komunis China berevolusi sepanjang zaman hinggalah ke fahaman Komunis Moden China yang berjaya membawa China menjadi Kuasa Ekonomi Utama dunia pada hari ini hanya dengan "satu parti" memerintah.

5. Di Tanah Melayu, PKM mula mendapatkan pengaruh di kalangan kaum Cina di Tanah Melayu sekitar tahun 1937 apabila Jepun menjajah sebahagian China.

6. Apabila Jepun datang ke Tanah Melayu tahun 1941, pihak British menawarkan kerjasama ketenteraan dengan PKM untuk berperang dengan Jepun. PKM lalu menubuhkan Malayan People's Anti-Japanese Army (MPAJA).

7. Selepas Hiroshima dan Nagasaki dibom oleh Amerika Syarikat pada tahun 1945, Jepun berhasrat menyerah kalah di semua tanah jajahannya termasuk Tanah Melayu. PKM menganggap penyerahan kalah Jepun sebagai kemenangan perang oleh PKM.

8. Pada tahun 1945 juga Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM) ditubuhkan dengan dipimpin oleh Mokhtaruddin Lasso yang pernah berjuang bersama MPAJA.

9. British kembali untuk menguasai Tanah Melayu dan menubuhkan Persekutuan Tanah Melayu pada 1 Februari 1948 mengenepikan PKM yang pernah memberi kerjasama menentang Jepun. Jun 1948, berlaku pembunuhan pengurus estet bangsa Eropah di Perak yang disyaki dibunuh oleh PKM. Julai 1948, darurat diisytiharkan di seluruh negara dan PKM diharamkan. PKM mula mengangkat senjata dan lancarkan perang gerila.

10. Darurat berterusan sehingga pengaruh PKM sudah lemah, pemimpin PKM Chin Peng bersetuju mengadakan rundingan dengan Kerajaan Perikatan yang memenangi Pilihanraya pertama 1955. Rundingan itu dikenali sebagai Rundingan Baling 1955. Pihak Perikatan membuktikan pada pihak British dengan usaha Rundingan Baling untuk meyakinkan British memberikan kemerdekaan pada Malaya pada tahun 1957.

12. Pada era itu, beberapa tokoh Melayu Muslim masih mempercayai falsafah komunisme lebih baik daripada nasionalisme yang dibawa oleh Perikatan. Tapi di tanah besar China, pada tahun 1950 hingga 1958, bekas-bekas tentera Cina Muslim dari Parti Kuomintang melancarkan perang ke atas Parti Komunis China. Pada 1950, di Mesir, Jeneral Ma Bufang pemimpin tentera Cina Muslim menyatakan Cina Muslim tidak akan tunduk kepada Komunis dan akan terus melancarkan perang gerila. Pada 1951, seorang lagi tokoh Cina Muslim, Bai Chongxi memanggil seluruh dunia Islam untuk memerangi Mao (komunis di China) dan Stalin (komunis di Rusia).

13. Kembali ke Tanah Melayu,pada tahun 1960, darurat memerangi komunis ditamatkan di Malaysia. Pada tahun 1989, perjanjian damai ditandatangani antara PKM dan Kerajaan Malaysia.

Sekian.

mfr
Bismillah.

[1.] Menghadapi Politik Syiah Secara Berlembut/Toleransi/Dialog?

[1.1] Disember 2006, ketika menyampaikan kuliah berkenaan sejarah Syiah Imamiyah/Jaafariah/Isna Ashariah/Imam 12, TG Hj Hadi berkata,

"Mereka adalah golongan Syiah yang kedua terbesar dan berusaha supaya lebih hampir pada perpaduan dengan umat Islam seluruhnya. Golongan Syiah ini adalah paling ramai pengikutnya, iaitu dua pertiga penduduk Iran, separuh daripada penduduk Iraq, sebahagian penduduk Lubnan, beberapa juta di India dan di Asia Tengah yang dijajah oleh komunis Rusia."
"Fahaman mereka tidak menyebabkan mereka menjadi kufur, kerana ia hanyalah dalam masalah cabang."

[1.2] Delarasi Islamabad 2007 ditandatangani oleh Malaysia oleh Bekas Menteri Luar Datuk Syed Hamid Albar. Deklarasi itu menyebut,

"No Muslim, whether he or she is Shi'ite or Sunni, may be subject to murder or any harm, intimidation, terrorisation, or aggression on his property; incitement thereto; or forcible displacement, deportation, or kidnapping. All Muslims to refrain seriously from any provocation of sensitivities or sectarian or ethnic strife, as well as any name-calling, abuse, prejudice or vilification and invectives."

[1.3] Mac 2010, Presiden PAS TG Hj Hadi menyertai Muktamar Taqrib Antara Mazhab, Tehran Iran.

[1.4] 20 Disember 2010, Bekas Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishamuddin Hussein menyebut syiah bukan ancaman.

[1.5] 22 Mei 2013, dalam satu dialog dengan Bekas Presiden Iran, Mohamad Khatami Tun Dr Mahathir berkata, "Apa yang penting, kita terima perbezaan pendapat itu dan berhenti membunuh satu sama lain kerana kita sembah Tuhan yang sama, mengikut nabi yang sama dan berpandu kepada kitab yang sama.

"Jika kita saling bunuh membunuh, musuh Islam akan bertepuk tangan kerana gembira kita melakukan kerja itu bagi mereka, jadi sudah tiba masanya kita semua berhenti melakukan keganasan sesama Islam,"

[1.6] Ogos 2013, TG Hj Hadi berkata, "“Syiah yang masih lagi dianggap seorang Islam yang dianuti di Iran, di Iraq dan selatan Lubnan. Mereka dibenar menunaikan haji di Mekah kerana ulama mengatakan mereka juga orang Islam.

“Jadi hendak bincang hal Syiah kena ada orang akademik, perbincangan dalaman dan kerajaan mesti bertindak secara ilmu dan bukan bertindak untuk jadikan isu politik,”.

[2.] Menghadapi Politik Syiah Secara Tegas Dengan Mengharamkannya?

[2.1] Mac 2012, Menteri di JPM Datuk Jamil Khir menyebut di parlimen, syiah boleh diamalkan oleh para pengikutnya tetapi tidak boleh disebarkan kepada umat Islam lain.

[2.2] 14 Jun 2013, Timbalan Menteri Besar Kelantan, Datuk Mohd Amar menggesa semua pihak berperanan serius memastikan fahaman Syiah tidak menular. Beliau berkata, "Kita tidak boleh biarkan fahaman Syiah berkembang dengan bebas, walaupun kita hormati pegangan dia, tapi dalam konteks masyarakat kita di Malaysia, pada pandangan kita, kerajaan persekutuan dan kerajaan Kelantan sendiri, pegangan kita adalah Sunnah Wal Jamaah. Kumpulan Syiah ini apabila mereka 'di atas' (berkuasa), mereka menekan orang-orang Sunni"

[2.3] Julai 2013, Menteri Besar Kedah, Mukhriz Mahathir berkata, "kita tak soal pada seseorang itu dari lahir lagi berada didalam Syiah. Namun menjadi pertikaian sekarang ni adalah sekiranya mereka-mereka yang menyumbangkan fahaman Syiah ini cuba untuk mempengaruhi umat Islam di negeri Kedah yang rata-ratanya dari kalangan ahli Sunnah Wal Jamaah"

[2.4] 24 Julai 2013, Tun Dr Mahathir berkata, "Pengembangan ajaran Syiah di negara ini akan memecahbelahkan lagi umat Islam yang pada ketika ini sudahpun lemah kerana perbezaan fahaman politik,"

[2.5] Julai 2013, Ahli Majlis Syura PAS, Ust Zaharuddin Mohammad berkata, “Jika ada bukti seorang itu adalah pengikut Syiah, kita pecat serta merta tidak kira apa jawatannya sekali pun dalam parti,”

[2.6] Ogos 2013, Mursyidul Am PAS TG Nik Aziz berkata, "Fahaman Syiah adalah sesat kerana ia mengubah Islam sehingga tidak mengikut ajarannya yang sebenar".

[3.] Berlembut/Toleransi/Dialog ATAU Tegas Dengan Mengharamkannya?

[3.1] Jika berlembut/toleransi/dialog akan diambil kesempatan oleh pengikut Syiah sebagai mengiktiraf mereka satu mazhab/taifah sebaris dengan mazhab-mazhab Ahlus Sunnah wal Jamaah. Jika tegas mengharamkan akan diambil kesempatan oleh pengikut Syiah sebagai diskriminasi hak asasi manusia, bersifat sektarian mahupun penindasan golongan minoriti.

[3.2] Para pemimpin politik telah memainkan peranan baik secara berlembut mahupun bertegas dalam menghadapi politik Syiah, kita hargai dan ucapkan terima kasih.

[3.3] Namun, atas kerana ahli politik tidak konsisten dalam prinsip menghadapi politik Syiah sehingga tak dapat memuktamadkan adakah Syiah sebahagian Islam atau tidak, maka usaha dialog dan ketegasan mereka hanya menggambarkan ahli politik berTAQIYYAH dan setiap tindakan mereka tak berdasarkan prinsip jitu yang konsisten tapi prinsip bercampur baur yang mengelirukan masyarakat awam Malaysia.

[3.4] Ahli Politik mesti menjelaskan adakah mereka menghadapi Syiah sebagai kumpulan bukan Islam atau kumpulan saudara seIslam. Kemudian barulah mereka boleh meletakkan prinsip jitu seperti berikut:

i. Jika menghadapi Syiah sebagai kumpulan bukan Islam:
a) Dialog dibuat secara debat seperti mana Rasulullah s.a.w berjidal dengan kafir Kristian, dengan harapan Syiah meninggalkan fahaman mereka dan kembali kepada Islam sebenar.
b) Syiah boleh diamalkan oleh penganutnya namun tidak boleh disebarkan kepada orang Islam sepertimana ajaran-ajaran bukan Islam di Malaysia.

ii. Jika menghadapi Syiah sebagai saudara seIslam:
a) Dialog dibuat secara akademik dan menegakkan dengan hujah-hujah dalil dengan harapan menunjukkan Syiah adalah ijtihad yang lemah malah sesat untuk dianuti oleh orang Islam.
b) Syiah tidak boleh diamalkan oleh penganutnya dan setiap penganutnya wajib dipulihkan semula sepertimana anggota ajaran sesat lain di Malaysia.

[3.5] Melihatkan sejarah umat dan pengalaman para ulama besar zaman berzaman menghadapi Syiah, kedua-dua usaha dialog dan penguatkuasaan yang mengharamkan semata-mata tidak cukup menjadi solusi permasalahan ini. Saya mencadangkan sebuah Institut Kefahaman Umat diwujudkan dengan bidang tugas berikut:

i. Mengumpul semua individu yang dikenalpasti sebagai penganut, pengamal mahupun penyebar ajaran Syiah di kalangan rakyat Malaysia ke dalam satu premis lengkap asrama, dewan makan, tandas, kawasan riadah dan lain-lain hak asasi untuk disekolahkan tanpa dibenarkan untuk keluar ke dalam masyarakat.
ii. Sistem sekolahnya adalah selama 1 tahun lengkap dengan modul berikut:
a) Berdialog secara intensif dengan Ulama ahlus sunnah yang merupakan para pengkaji Syiah dengan membuka dari kulit ke kulit segala kitab Syiah muktabar untuk melihat permasalahan terpesongnya ajaran Syiah.
b) Mendalami kitab-kitab akidah ahlus sunnah dari kulit ke kulit untuk membandingkannya dengan akidah Syiah.
c) Beribadah secara intensif untuk mencapai taubat nasuha.
iii. Kesemua mereka akan digraduasikan selepas setahun bersekolah.

[3.6] Jika usaha ini mampu memulihkan pengikut Syiah, ia wajar dilaksanakan juga pada semua pengamal ajaran sesat, pendokong Islam Liberal, pluralisme agama, sekularisme mahupun kesemua artis Muslim Malaysia yang terang-terangan menonjolkan kejahilan baik dari segi hidup seharian mereka mahupun dari karya-karya mereka. Di samping usaha pencegahan dibuat di peringkat kanak-kanak dengan memperkasakan pembelajaran Akidah di peringkat sekolah.

[3.7] Jika usaha ini dianggap mustahil untuk dilaksanakan oleh para pemimpin politik hari ini, maka saya doakan moga tidak mustahil oleh para pemimpin politik akan datang yang bakal menggantikan ahli politik hari ini. Moga umat tidak lagi meneruskan tradisi mengundi pemimpin yang lemah, dan beranilah berubah untuk mengundi pemimpin yang terbukti kuat atau umat sendiri jadi pemimpin yang kuat untuk ganti semua pemimpin hari ini yang lemah.

Tuntas.

Sekian.

mfr
Bismillah.

1. Adakah memegang anjing menghina Islam?

Pegang anjing tak hina Islam. Sebahagian ulama menganggap anjing adalah najis mughalazah sepertinya babi. Adakah pegang najis adalah haram? Jika pegang najis adalah haram, maka haramlah kita pegang segala tahi. Tahi sejenis najis.Cebok masa istinjak tak terlepas dari tersentuh najis. Dalam Islam, jika kita telah memegang najis, wajiblah kita membersih dan menyucikan kembali anggota yang menyentuh itu.

2. Jadi apa yang menghina Islam dalam video meraikan aidilfitri dengan anjing?

Membuat video meraikan aidilfitri dengan anjing itu pastilah menghina taraf aidilfitri yang merupakan hari yang mulia dalam Islam. Jika saya buat video bertajuk "Mari meraikan hari jadi Tuan Guru dengan anjing" atau "Mari meraikan Tuan Guru dengan babi hutan" membuatkan semua penyokong Tuan Guru tidak rasa terhina, maka kita boleh lanjutkan perbincangan mengenai hal ini.

3. Video meraikan aidilfitri dengan anjing itu mungkin tidak diniatkan menghina Islam.

Mungkin. Saya bersangka baik kemungkinan Chetz itu mahu menyampaikan di hari mulia aidilfitri itu, haruslah kita sebarkan kebaikan dan bersedekah dengan semua makhluk, bukan saja manusia tetapi juga haiwan seperti anjing. Saya puji usaha Chetz berbuat baik pada anjing. Rasulullah s.a.w dalam sebuah hadis juga menceritakan pelacur yang berbuat baik pada anjing dengan memberinya minum telah dimasukkan oleh Allah s.w.t ke dalam syurga. Mulia sungguh hati manusia yang berbuat baik pada semua makhluk Allah.

4. Apa kata Chetz tentang tujuan video tersebut?

Chetz berkata, “No special reason, I just want people to know that having dogs isn’t a dirty thing. We clean them and we clean ourselves well.”
(rujuk http://www.freemalaysiatoday.com/category/opinion/2013/08/01/why-my-friend-chetz-made-that-video/ )

5. Bela dan sayang anjing tak ada masalah?

Buat baik dengan anjing suatu yang terpuji. Tapi bela dan sayang anjing letak di rumah, pelihara tanpa ada keperluan seperti nak guna memburu, menjaga ladang, jaga keselamatan dan sebagainya adalah DILARANG oleh ISLAM.

6. Apa kata ulama mengenai membela anjing tanpa keperluan/sebab?

Dr Yusuf al Qaradhawi dalam kitabnya Halal wa Haram fi al-Islam pun ada menyebut termasuk yang dilarang oleh Nabi ialah memelihara anjing di dalam rumah tanpa ada sesuatu keperluan. Nabi bersabda: "Barangsiapa memelihara anjing tidak untuk keperluan berburu atau penjagaan, maka pahalanya akan berkurang sebanyak satu qiroth bagi setiap hari" (Muttafaq 'Alaih)

Jika pun sebahagian ulama tidak mengharamkan membela anjing tanpa keperluan, tetapi tetap memakruhkannya. Apa maksud makruh? Makruh perbuatan yang besar kemungkinan boleh mendatangkan dosa dan meninggalkannya lebih baik.

"Keberadaan anjing di dalam rumah seorang muslim, akan memungkinkan terdapatnya najis pada pinggan mangkuk dan sebagainya karana jilatan anjing tersebut.

Rasulullah s.a.w telah bersabda:

"Apabila anjing menjilat dalam bekas kamu, maka cucilah ia sebanyak tujuh kali, salah satu di antaranya dengan tanah. "
[Riwayat Bukhari]
Sebahagian ulama ada yang berpendapat, antara hikmah dilarangnya memelihara anjing di rumah ialah: ia dapat menakutkan tetamu yang datang,membuatkan orang lari dan dapat mengganggu orang yang sedang berjalan.

Dari Nabi s.a.w. telah berkata:

"Malaikat Jibril a.s telah datang kepadaku, kemudian dia berkata kepadaku: Aku telah datang kepada engkau semalam, tidak ada sesuatu pun yang menghalangi aku untuk masuk kecuali karena di pintu rumahmu ada patung, dan di dalamnya ada dinding yang bergambar, dan di dalam rumah pula ada anjing. Oleh itu , perintahkanlah supaya kepala patung yang berada di dalam rumah itu dipotong. Di potong sehingga menjadi bentuk sebatang pokok. dan perintahkan juga supaya dinding itu dipotong untuk dijadikan dua bantal yang boleh diduduki, dan perintahkanlah anjing itu supaya ia keluar”
[Riwayat Abu Daud, Nasa'I, Tarmizi dan Ibnu Hibban]
Anjing yang dilarang dalam hadis ini hanyalah anjing yang dipelihara tanpa ada keperluan, bukannya anjing yang boleh dimanfaatkan.

________________________

Rujukan: الحلال و الحرام للقراضاوي"

Ibnu Hajar menyebut tentang memelihara anjing di dalam rumah:

i. Ia menakutkan jiran dan orang lalu lalang di luar rumah atau orang yang mengunjunginya.

ii. Berkurangnya pahala kepada pemeliharanya.

iii. Keengganan Malaikat masuk rumah yang ada anjing.

iv. Ada anjing yang menjadi daripada jelmaan anjing (anjing hitam pekat).

v. Tabiat anjing yang suka menjilat dan kenajisan jilatan itu mungkin menyukarkan pemeliharanya. (al-Fath)

Imam al-Nawawi berpendapat bahawa selain alasan untuk tiga tujuan membela anjing yang diharuskan melalui sabda baginda, iaitu boleh atau tidak membela anjing selain menjaga ternakan, menjaga tanaman dan memburu. Baginda mengharuskan sekiranya anjing itu dipelihara untuk menjaga keselamatan rumah dan tuan. Ini kerana alasan keharusan yang terdapat dalam hadis menunjukkan keperluan untuk membela anjing dengan adanya keperluan.

Namun, ini tidak bermaksud anjing disimpan dalam rumah kerana Nabi SAW telah menegaskan bahawa Malaikat (rahmat) tidak akan memasuki rumah yang terdapat anjing, sekali gus mengelak sebarang kemudaratan yang mungkin berlaku kerana anjing.

7. Termasuk video-video menghina Islam adalah kesemua video raya yang mengandungi aksi joget dan hedonisme di tv. Saya pernah menulisnya pada tahun 2010 di sini:
http://alhikmah-diari.blogspot.com/2010/09/iklan-hari-raya-sesat.html


Tuntas.

Sekian.

mfr