|KUMPULAN BLOG MFR
|RANGKAIAN MFR
|MISI MFR
|KOLEKSI TULISAN TOKOH

Setiap tahun kita akan merayakan Aidil Adha atau Eidul Adha atau Hari Raya Haji atau Hari Raya Korban.

Tahun ini ,erti korban pada hari raya besar ini membawa aku kepada kefahaman yang penting.

Allah s.wt berfirman dalam surah al- Hajj ayat ke 37:



"Daging dan darah binatang korban atau hadiah itu tidak sekali-kali akan sampai kepada Allah, tetapi yang sampai kepadaNya ialah amal yang ikhlas yang berdasarkan takwa dari kamu. Demikianlah Dia memudahkan binatang-binatang itu bagi kamu supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat nikmat petunjukNya. Dan sampaikanlah berita gembira (dengan balasan yang sebaik-baiknya) kepada orang-orang yang berusaha supaya baik amalnya."

Cuba tanya balik setiap pengorbanan yang kita lakukan sepanjang hidup kita, baik atas niat kerana Allah, kerana diri sendiri atau kerana dunia yang fana ini, satu pun pengorbanan itu tak ada manfaat atau mudarat pada Allah.

Kita korban masa, tenaga, harta mahupun diri pun semuanya itu tak sampai kepada Allah,yang sampai adalah amal ikhlas itu dengan kualitinya berdasarkan taqwa kita pada Allah. Sikit taqwa, maka kualiti ikhlas mungkin sedikit, maka kualiti amal pun sedikit. Nak ada taqwa , kena ada iman. Orang iman tinggi, dekat dengan taqwa. Kalau puasa Ramadhan dulu untuk asuh hati kita menjadi orang bertaqwa, lalu Aidil Fitri datang sebagai kemenangan. Aidil Adha pula adalah hari persembahan taqwa tadi, buahnya, bunganya,matang pohon taqwa itu pada nilai Qurban kita.

Kita pergi haji, apa keduniaan yang kita dapat? Kalau kata dapat beli belah di Tanah Arab, apa sangatlah produk arab yang menjadi kegilaan dunia. Bukan macam negara Jepun yang ada banyak produk teknologi terbaru atau negara Barat yang punya baju fesyen yang moden. Ibadah Haji 100% ibadah berbentuk pengobanan. Semua bakal-bakal haji dan hajjah bertolak ke Mekah dengan hati mahu menunjukkan diri sanggup berkorban masa, tenaga, wang dan diri.

Anda tak akan dengar bakal haji mengeluh "tak akan nak rasa lazat korban duit minyak pergi haji?"

Anda juga tak akan dengar orang yang berkata, "jangan jadi idealistik, jadilah realistik. zaman sekarang perlukan duit, janganlah menyusahkan diri mengorbankan harta sampai diri jadi miskin"

Memang kita miskin, kita tak punya apa-apa di dunia ini melainkan semuanya adalah pemberian Allah Taala.Kita berpakaian ihram sehelai sepinggang. Ada yang mencukur keseluruhan kepala. Licin, tak ada satu pun kemegahan di badan. Kita sedar diri kita miskin dan hanya meminjam sahaja nikmat-nikmat yang Allah berikan pada kita atas sifat RahimNya. Kita Tawaf, Sa'i, Wukuf melempar Jamrah, semua itu tak ada nilai keduniaan pada diri tapi kita sanggup berkorban dan bersusah payah akannya. Sebab yang kita korbankan bukan untuk kita raih di dunia, tapi di akhirat sana melimpah ruah ganjaran dari Allah atas RahmatNya.

Apa itu ikhlas? Ikhlas adalah melakukan amal semata-mata kerana Allah. Semata-mata hanya Allah. Langsung tak ada niat lain. Maksudnya apa? Maksudnya persembahan ikhlas kita itu langsung tidak ada tujuan melainkan untuk Allah suka dengan kita, terima amal kita, meredhai kita, merahmati kita. Lantaklah apa nak jadi pada dunia, lantaklah apa yang dunia akan lemparkan pada kita, semua itu kita terima sebagai ujian dari Allah. Benar, baik kejayaan mahupun kegagalan yang menjadi akibat bagi usaha ikhlas kita semuanya adalah ujian. Ujian bukan semata-mata kesusahan, kesenangan juga satu ujian.

Mari renung kisah Nabi Ibrahim a.s yang diperintahkan Allah s.w.t untuk menyembelih Nabi Ismail a.s yang sering didendangkan saban tahun ketika aidil adha.

Mengapa ujian yang diuji oleh Allah ke atas Nabi Ibrahim ini menjadi titik tolak ibadah Qurban yang diperintahkan ke atas kita untuk direnungi saban tahun?

Ayah yang mana tak sayangkan anak dari benihnya sendiri? Namun kasih sayang kita itu kadang kala buat kita lupa satu apa pun yang ada pada kita itu bukanlah milik kita, semuanya pinjaman dari Allah. Ertinya Allah lah pemilik sebenar, kita cuma pinjam menggunakan sahaja, nanti akan kembali semula pada Allah. Termasuklah anak kita. Itu bukan milik kita. Kan kita biasa dengar bila seorang lelaki mencintai seorang wanita, dia berhajat memiliki wanita itu. Cinta dan rasa nak memiliki memang fitrah. Tapi sungguh, hakikat cinta adalah milik Allah, maka kita perlu sanggup korbankan apa saja demi buktikan cinta pada Allah sepertimana Nabi Ibrahim dikehendaki buktikan cinta pada Allah s.w.t dengan menyembelih Nabi Ismail a.s.

Allah s.w.t berfirman,



Kamu tidak sekali-kali akan dapat mencapai (hakikat) kebajikan dan kebaktian (yang sempurna) sebelum kamu dermakan sebahagian dari apa yang kamu sayangi. Dan sesuatu apa jua yang kamu dermakan maka sesungguhnya Allah mengetahuinya. (surah ali imran ayat 92)

Allah yang tahu ikhlas atau tidak kita. Tapi kita tahu kita derma suatu yang kita sayang atau memang kita tak memerlukannya. Nabi Ibrahim diuji untuk buktikan ikhlasnya cinta baginda pada Allah s.w.t. Anaknya Ismail adalah yang baginda sangat sayang. Tapi perintah Allah itu ditaati oleh Nabi Ibrahim malah diberikan semangat oleh anaknya sendiri yang bakal disembelih.

Kalau ada seorang pendakwah berkata, "tak akan nak rasa lazat korbankan duit tol nak pergi ceramah?"

Memang pelik soalannya, apatah lagi diluahkan oleh seorang pendakwah, malah terkenal pula. Duit tol bukan persoalannya, tapi persoalannya mengapa kelazatan berkorban untuk manfaat dakwah dan umat harus dipersoalkan hanya dengan alasan wang yang dibelanjakan untuk tol? Jika berdakwah dengan melalui jalan bertol bukanlah kemampuan kita, Islam tak memaksa pun kita buat juga suatu yang di luar kemampuan kita. Pergilah berdakwah di tempat yang tidak melalui tol, atau jika memang kita ini serba daif tapi ada kemahuan berdakwah, berdakwah pada ahli keluarga dan jiran tetangga pun dah cukup baik malah itulah asas medan dakwah yang utama.

Korban bukanlah perkara yang dikatakan give and take. Kamu korban, dan kamu dapat semula apa yang kamu korban, malah nak dapat lebih pula (maksudnya di dunia). Tak adalah nama korban jika kita menuntut mendapat semula kos-kos korban tersebut. Untuk mengetahui adakah pengorbanan kita itu berbaloi atau tidak, kayu ukurnya bukan manfaat keduniaan yang akan tertimpa pada kita selepas pengorbanan, tapi manfaat yang besar untuk umat di dunia ini dekat dengan Allah dapat berlaku.

Jika asbab korban bayar tol untuk ke satu tempat ceramah, umat dapat manfaat pada dakwah, dan menjadi dekat pada agama dan Allah, mengapa tak rasa lazat? Bukankah kelazatan iman itu pada kesungguhan kita menunjukkan cinta pada Allah dan Rasul paling tinggi melebihi segala cinta kasih kita pada nikmat duniawi yang bukan pun milik kita cuma pinjaman sementara saja.

Orang bertanya kepada saya, "bolehkah kita melukis komik dakwah dan menjual komik tersebut untuk dapatkan kembali kos cetak?"

Persoalannya bukan pada boleh atau tidak boleh, tapi persoalannya adakah melukis komik dakwah kita itu satu pengorbanan kita untuk agama Allah atau hanya untuk tugasan di masa lapang, atau hobi, atau jalan untuk kita buat untung.

Jika niat kita untuk sebarkan komik kita pada siapa saja, kerana yakin komik itu boleh datangkan dakwah, maka mengapa dicaj? Jika diletakkan caj, bukanlah namanya "untuk siapa saja". Kalau komik itu cajnya RM2, maka niat kita mestilah , "untuk sebarkan pada siapa saja yang mampu bayar RM2". Tak betulkah? Kalau tak betul, ada berani letak RM0? Kalau berani, maka tak ada lagi isu caj mengecaj ini.

Sama saja kalau kita nak berdakwah dalam kem dakwah, memanglah kita propaganda "siapa saja marilah bersama-sama kami mengikuti dakwah". Tapi kalau kita sudah letak yuran pendaftaran adalah RM200, maka itu bukanlah bermakna siapa saja. Itu maknanya "siapa saja yang ada RM200 marilah bersama-sama kami mengikuti dakwah".

Saya tak adalah nak mengatakan haram mengambil kembali kos dakwah, atau mencari rezeki dalam lapangan dakwah. Tapi di situ anda pasti tersepit di antara berdakwah kerana Allah dengan berdakwah untuk dapatkan balik modal, atau rezeki lebih. Anda pasti tersepit punya. Malah tidak mustahil akhirnya anda akan mencantumkan niat anda sebagai, "sahaja aku berdakwah kerana Allah dan untuk dapatkan balik modal / dapatkan rezeki lebih". Memanglah di situ anda boleh pusingkan balik niat dengan berkata, "aku nak dapatkan balik modal kerana aku nak dakwah lagi kerana Allah dengan modal itu/ aku nak rezeki lebih kerana aku nak terus hidup untuk boleh terus berdakwah kerana Allah". Tapi mahu atau tidak mahu, ikhlas kerana Allah itu tidak ada kepentingan lainnya, keutamaan lainnya selainnya hanya penting dan utama untuk dapat redha Allah semata-mata.

Konsep dakwah adalah melakukan usaha menyeru manusia kepada Allah, menyeru yang makruf, mencegah yang mungkar, semata-mata kerana Allah. Di zaman Nabi, usaha-usaha dakwah ini mengkehendaki sahabat berkorban harta dan diri dari mereka sendiri. Kita tak pernah dengar para sahabat Nabi berdakwah pada musyrikin dengan letak bayaran, kita tak pernah dengar sahabat Nabi melawat siapa saja di pasar, jalan raya, rumah-rumah dan sampaikan dari Nabi dengan meletakkan caj kos dakwah mereka. Dakwah adalah pengorbanan.

Memang dibenarkan para alim ulama yang mengajar agama untuk dapat upah disebabkan kerja-kerja mengajar agama mereka tak membolehkan mereka mencari rezeki di jalan lain. Namun, nama pun alim ulama, maka mereka bukanlah bodoh sangat tak reti nak bahagi masa untuk mencukupkan keperluan diri, sebab itu ramai para alim ulama di zaman dulu-dulu di Tanah Melayu ini selain mengajar di pondok-pondok, mereka juga mengusahakan tanaman dan ternakan untuk keperluan hidup. Tapi alim ulama ini golongan yang Allah kasih, malah merekalah golongan-golongan bertaqwa yang memiliki iman yang tinggi pada Allah. Allah tak pernah abaikan rezeki untuk hamba-hambaNya yang soleh. Memang Allah akan datangkan pada mereka rezeki yang tak disangka-sangka.Hatta mudah bagi Allah membuka hati siapa saja untuk menanggung rezeki para alim ini tanpa diminta pun.

Soal rezeki jangan dibising sangat. Soal yang perlu dibising adalah adakah kita ini orang yang mensyukuri rezekiNya? Siapa itu yang mensyukuri rezekiNya? Itulah orang-orang yang menggunakan setiap satu nikmat yang Allah berikan pada mereka mengikut apa yang diperintahkan Allah.Sebahagian rezeki dibelanjakan di jalan Allah, sebahagian yang lain untuk keperluan diri. Dunia hanya sementara, harta yang nak dikumpul adalah harta akhirat berupa ganjaran-ganjaran besar dari Allah atas setiap pengorbanan kita ke jalan Allah. Harta dunia ini hanya penting untuk keperluan terus hidup dan supaya ibadah tidak terhalang sahaja.

Isu ini sudah begitu lama saya cuba tegakkan. Memberi percuma hasil karya kita sama ada tulisan, lukisan, syarahan, lakonan, persembahan dan apa saja yang kita hasilkan dari hati mahu berkongsi.

Setiap suatu yang terhasil dari bakat dan kebolehan kita yang membawa jalan kepada diri kita dan orang lain sama-sama mendaki dan menerokai suatu lumrah dan fitrah, wajar dikurniai secara gratis.

Namun sewaktu isu ini hangat apabila saya menyerang ideologi ini kepada para pelukis, ilustrator, kartunis, animator dan sewaktu dengannya yang menjual karya mereka berasa amat panas hati dan tidak bersetuju. Persoalannya mudah yang sering disoal mereka, "Adakah haram untuk kami menjual karya kreatif kami? Sedangkan wang keuntungan jualan itu boleh membantu kehidupan kami dan membantu kami untuk maju berkarya lagi?"

Di situ beza mereka dengan saya. Saya tidak melihat "menjual karya" itu sebagai isu halal-haram, tapi persoalan mereka itu sebenarnya adalah bukti mereka terdesak dalam mencari rezeki untuk hidup. Mereka tak akan bising dan tidak bersetuju dengan ideologi yang saya selalu canangkan sebagai "Gratis 200%" ini, jika mereka sudah ada mata pencarian yang kukuh. Oleh itu, apa penting sangat saya memperjuangkan supaya karya-karya kreatif disebar secara percuma adalah kerana masalah "mata pencarian umat" atau "ekonomi umat" yang membelenggu kita hari ini.

Apa masalah ekonomi umat itu?

Saya selalu menekankan ekonomi atau khususnya urusan jual-beli ini perlu melihat kepada keperluan hidup. Kita berniaga sesuatu yang umat perlukan untuk hidup. Saya tidak fikir ada isu demonstrasi atau protes para pengguna berkenaan dengan harga karya kreatif. Jika karya kreatif itu mahal, pengguna akan abaikannya jika tak mampu, sambil pengguna yang fanatik akan sanggup belanjakan berapa saja. Tidak ada isu bantahan, tuntutan atau desakan untuk menurunkan harga komik, harga filem, harga DVD, harga lukisan potret dan sebagainya.

Isu yang sering kita dengar punya protes, demonstrasi, bantahan, tuntutan atau desakan itu pada harga barang-barang keperluan umat. Harga minyak misalnya, harga ayam misalnya, harga gula misalnya, atau harga beras misalnya. Ini yang saya sebut sebagai barang-barang keperluan umat tadi.

Kita sering mendengar kenaikan harga barang oleh para peniaga adalah disebabkan kenaikan harga bahan mentah atau kos proses pembuatannya. Sedangkan harga bahan mentah dan kos pembuatan itu bergantung kepada kuantiti penawaran yang ada berbanding kehendak pasaran yang mendesak. Inilah dua isu asas kepada masalah ekonomi umat, pertama kita umat yang bukan pengawal pengeluaran bahan mentah, kedua kita umat yang bukan peniaga tadi. Nah, ini halnya yang saya sebutkan betapa penting dan utama, afdal lagi mendesak untuk kita menjadi peniaga-peniaga barang keperluan umat berbanding menjadi peniaga karya kreatif yang tak membantu umat kita keluar dari kesempitan mahupun cekikan dari para kapitalis ini.

Apa beza jika kita berniaga dengan puak kuffar berniaga? Banyak bezanya. Apabila saya mencadangkan supaya kita (umat Islam) menjadi peniaga barang keperluan, maka apa yang saya mahu kita gerakkan adalah sistem muamalat Islam yang berpaksikan pada "timbangan yang adil lagi berkebajikan". Sedangkan apa yang menjadi paksi puak-puak kuffar itu berniaga? Kapitalisme. Itu masalahnya, tidak lain adalah kapitalisme.

Hari ini apa sudah jadi pada anak-anak muda kita apabila disebut hal perniagaan? Anda tahukah apabila dibuat pencarian bakat anak-anak muda, tidak ada lain itulah dianya "nyanyian", "tarian", "lakonan". Mereka terpesona dengan dunia yang dipanggil gilang gemilang itu, dunia "artis". Benar, asalnya "artis" adalah merujuk kepada kata Inggerisnya "artist" yang datang dari kata "art" atau seni. Nah, inilah halnya yang sedang berlaku. Mereka melihat seni adalah satu anugerah yang sangat menguntungkan kerana boleh beranakkan wang dan kemewahan.

Mari saya cerita sikit kitaran hidup duit yang berlegar dalam dunia artis ini. Pertama, artis diambil bekerja dalam sebuah syarikat atau produksi atas kerana bakat seni mereka. Kedua, selepas diambil bekerja, maka mereka dibayar gaji untuk menghasilkan karya seni. Ketiga, hasil karya mereka diproduksikan dan dijual pada khalayak awam. Keempat, khalayak awam akan membeli hasil karya itu. Kelima, keuntungan jualan itu dapat pada syarikat produksi. Keenam, jika hasil untung banyak, maka artis tadi dapatlah bonus. Ketujuh, jika karya sudah tidak laku, maka syarikat akan mencari bakat baru di kalangan awam. Kelapan, orang awam yang teruja dengan hasil karya artis-artis mula bercita-cita mahu menjadi artis. Kesembilan, apabila syarikat mendapat bakat baru, maka bakat sudah tak laku akan disingkirkan. Kesepuluh, ulang semula pada pertama.

Apa masalah dengan kitaran ini? Masalahnya hal ini langsung tak menguntungkan umat kebanyakan, malah membantutkan dan menyempitkan kehidupan umat sekadar dapat disemai cita-cita untuk glamor dan hidup senang sebagai artis. Yang paling untung dalam kitaran itu, tak lain tak bukan adalah orang-orang yang memegang alat kawalan kepada hidup para artis, sang kapitalis syarikat produksi. Ini yang saya sifatkan sebagai suatu yang tak membantu ekonomi umat.

Mereka beralasankan Hollywood yang menjana ekonomi Amerika dengan produk dan karya kreatif mereka. Benar, sambil Amerika menjadi kaya, orang yang melabur sebagai pelanggan karya mereka dapat apa? Setakat mahu hiburan dan rekreasi, saya fikir tak wajar ada pemerasan wang dari umat keluar ke industri ini. Lainlah jika umat ini mengawal dunia, punya kapasiti makanan yang cukup malah berlebihan dan bukan setakat menjadi pengguna tapi juga peniaga, pembekal, pengusaha.

Saya teguh percaya dan yakin bahawa manusia wajar berkongsi karya mereka sesama mereka secara gratis (percuma). Ini lebih memeriahkan industri kreatif berbanding jika ada sekatan-sekatan ongkos, wang, duit, jual-beli dan sebagainya. Saya melihat fenomena yang wujud dalam dunia Internet sebagai contoh, laman yang gratis dan mengamalkan perkongsian rekreasi dan kreatif secara percuma seperti Google, Linux, Youtube, Facebook, atau Blogger merupakan bukti bahawa kekreatifan manusia semakin menyerlah dan bersinar apabila perkongsian itu tidak terhad dalam ruang lingkup jual beli, tapi percuma 200%!

Sedang si Kapitalis pula yang terpaksa mengeluar ongkos dan melabur untuk sistem gratis ini hidup dan beri manfaat pada mereka dengan mereka melanggan ruang-ruang iklan atas laman-laman gratis itu. Masih seluruh pengguna laman tidak diperas apa-apa wang untuk dibayar pada si kapitalis, malah boleh saja menyahfungsikan iklan-iklan sang kapitalis jika mereka menyampah dan enggan untuk lihat atau muncul. Ini sistem baru yang sangat mengejutkan telah berlaku, sebagai timbal balas sistem kapitalis yang meletakkan hanya yang berduit boleh menikmati produk atau karya kreatif.

Suatu masa dulu ketika saya mengatakan semua karya tidak patut diletakkan "hak cipta terpelihara" yang menyekat untuk disebar mahupun dikongsi, kawan saya pernah berikan gelaran "lanun" pada saya. Tapi hari ini, mereka semakin faham, lanun sebenar adalah kapitalis yang mengambil kesempatan atas naluri manusia untuk berrekreasi, berhibur dengan seni, berkongsi dan bertukar-tukar ilham akan tetapi si kapitalis menggunakannya untuk keuntungan material jejeran mereka. Merekalah lanun sebenar. Sedangkan para pejuang yang memperjuangkan "gerakan seni gratis" bukan lanun kerana kita berkongsi apa yang kita ada, bertukar-tukar karya dengan harga percuma. Harga percuma bukan bererti karya yang tidak bernilai, tapi nilainya cukup tak terkira hingga ia boleh dipindahkan dengan rasa dan nilai "fitrah manusia" sahaja. Seperti jika kita suka bersadaqah, apa pula nilai sadaqah bukankah harganya percuma tapi nilainya tinggi hingga mendapat ganjaran berlipat ganda yang dijanjikan Tuhan kita?

wallahua'lam.

p/s: memang saya mahu berniaga kambing. kambing juga keperluan umat.


Saya tertarik dengan cadangan dari Ahli Parlimen Kalabakan,

"Apahal wanita-wanita Islam di seluruh negara yang pakai seluar pusat keluar, apa jadi? Kenapa itu tak diambil tindakan? Kenapa? Ini Majlis Fatwa Kebangsaan sepatutnya duduk bincang buat peraturan apa yang patut kita buat, apa yang patut kita tidak buat"

Beliau menambah,

"Sekiranya ada ulama-ulama, ada orang pakar agama, masuk ke Sabah, biar siapapun masuk ke kawasan saya Kalabakan saya benarkan. Sebab ini untuk kebaikan agama."

Aurat

Pertama, saya gembira dengan cadangan untuk menangkap perempuan-perempuan Islam YANG MEMBUKA AURAT di seluruh negara termasuk golongan Istana, Menteri-menteri, isteri-isteri menteri, tokoh-tokoh, aktivis NGO, artis-artis hatta sesiapa saja yang muslimah telah MEMBUKA auratnya, kerana adalah menjadi tanggungjawab para muslimin menjaga maruah para muslimah yang kita sayangi dan cintai ini. Tentu saja pembukaan aurat oleh kaum lelaki juga wajib dibendung.

Tapi, saya kira MP Kalabakan tidak bermaksud perempuan membuka aurat, beliau hanya bermaksud perempuan membuka pusat. Jika benarlah MP Kalabakan bermaksudkan aurat, operasi tangkapan ke atas muslimah kita yang membuka aurat pastinya memerlukan kakitangan dan pegawai penguatkuasa yang ramai, kerana jumlah muslimah yang membuka aurat berjuta jumlahnya.

Penglibatan golongan istana yang muslimah membuka aurat saja sukar dibendung dan pastinya boleh menimbulkan konflik dan kontroversi jika ditangkap pegawai agama. Walaupun ada saja permaisuri yang berhijab namun kita sedia maklum siapa yang tidak berhijab, kecuali jika kes muslimah yang sudah berumur ada kelonggaran yang diberikan para ulama. Begitu jugalah kes-kes menteri-menteri muslimah yang membuka aurat dan lebih ramai jumlahnya jika dihitung di kalangan isteri-isteri menteri pula. Para tokoh dan aktivis NGO muslimah terutama yang menganut feminisme memang susah untuk kita lihat berhijab dan menutup aurat dengan kemas, apatah lagi para artis dan pengacara juga pembaca berita muslimah kita.

Namun, jikapun MP Kalabakan serius dalam cadangannya untuk membendung fenomena "buka aurat" di kalangan orang Islam seluruh negara, ia bukanlah suatu yang radikal atau mustahil untuk dilaksanakan. Apatah lagi, bukankah samaada pihak kerajaan UMNO-BN mahupun pembangkang PAS-PKR sendiri yang menyokong Dr. Asri sebagai agamawan tidak harus dimalukan dengan operasi tangkapan itu,sewajarnya menyokong idea menangkap ahlul bidaah dan ajaran sesat sebenar iaitu nun dalam industri hiburan sana.

Saya fikir jikalau semua artis baik dalam nyanyian mahupun lakonan yang membuka aurat dapat ditangkap dan diberi tarbiyah, ini sudah bagus untuk rencana kita kepada industri hiburan islamik yang saya pernah canangkan iaitu betapa soal aurat ini wajar dipelihara dalam revolusi lakonan islamik dahulu.

Namun, kasihan juga nanti para pembikin dan pejuang drama dakwah kontemporari menggigit jari dan mati kutu untuk mencari pelakon muslimah yang sudi untuk berlakon watak jahat yang membuka aurat dengan pakaian setengah dan ketat. Mereka pasti pening kepala hingga terasa ingin menghentak kepala di dinding, memikirkan bagaimana mahu menjayakan filem dan drama dakwah jika semua watak muslimah mereka WAJIB MENUTUP AURAT. Bukankah mereka pernah mengatakan, "mustahil untuk menutup aurat watak jahat".Itulah saya sudah bilang, supaya jadi kreatif dengan taat perintah Allah dan perjuangkan sunnah di mana jua hatta dalam industri hiburan dakwah. Sekarang, kalau benar kerajaan Malaysia menerima saranan MP Kalabakan untuk menangkap muslimah membuka aurat, kan sudah gagal filem dan drama dakwah suci kalian itu.

Orang yang menyokong Dr Asri memang ramai. Mereka semua berasa hairan kenapa bekas mufti yang punya phd dalam pengajian agama boleh dikatakan tidak bertauliah, malah mereka meminta para ulama dihormati. Jika benarlah semua orang Islam sudah sepakat menghormati para ulama dan para mufti mahupun bekas mufti, maka saya kira sudah sampai masanya fatwa-fatwa yang sudah digariskan di negara Malaysia ini wajar ditaati dan dilaksanakan sesungguh hati.Bukan hanya termaktub dalam lembar-lembar kertas cuma.

Pilih Bulu

Tapi seperti yang dibangkitkan oleh MP Kulim Bandar Baru, isu tak menghormati para ulama, mufti atau bekas mufti sudah berlaku sejak dulu.

MP Kulim Bandar Baru hanya menyebut dua contoh yang berlaku pada kes almarhum Dato Ishak Baharom bekas mufti Selangor yang ditahan kerana tidak diberikan tauliah di negeri sendiri, atau Mufti Perak SS Harussani Zakaria yang tidak punya tauliah di Johor, tapi kedua-dua BN dan PR ada kes tidak menghormati ulama.

Bukan orang UMNO tak sedar apa yang mereka telah lakukan pada Mufti Perak dahulu semasa isu murtad dan Datuk Azhar Mansor di Perhimpunan Agung UMNO. Bukan main sindir dan lancang sekali mulut-mulut perwakilan yang tak ingat dunia, menyindir Mufti Perak tanpa adab dan sopan. Apa jadi dengan UMNO Perak semasa fatwa haram sureheboh dulu, ada mereka pertimbangkan pandangan mufti negeri mereka?

Orang PAS pun jangan lupa apa yang mereka kata pada Mufti Perak semasa PR terguling dek lompatnya Adun mereka kepada Bebas. Penuh halaman buku tamu pejabat mufti Perak dengan bahasa-bahasa kesat dan kurang ajar. Apa ada erti menghormati Mufti dalam kamus perjuangan mereka? Dicarut dan dimaki Mufti Perak macam sudah lupa dahulu Mufti itulah yang mereka sanjung kerana lawan Islam Liberal, Murtad, dan Hedonisme.

PKR juga ada kes tidak menghormati mufti, walaupun mungkin hanya soal individu, namun individu itu antara tokoh pimpinan PKR yang punya jawatan tinggi jua. Lupakah Dr Badrul Amin panggil Mufti Perlis ketika itu Dr. Asri dengan panggilan "bapak setan"? Adakah ada sempadan pangkat "Mufti" untuk mereka beradab sopan, bak kata MP Gombak, "bertindak tidak beradab, zalim".

Penyokong Dr. Asri dan sekian banyak makhluk-makhluk "wahabi ekspres" pun jangan lupa adab mereka pada sekalian mufti yang menolak wahabi di Malaysia.Apa sindirian mereka, semua orang boleh baca dalam internet. Dr. Asri sendiri berapa kali perli "tidak sarjana" pada tokoh-tokoh mufti kita. Jika benarlah Dr.Asri meletakkan pangkat "Mufti" sebagai pangkat mulia yang berkehendakkan kita beradab sopan, sudah berapa banyak hati Mufti di malaysia terluka dengan tujahan kata Dr. Asri, pernahkah beliau memeriksa dan muhasabah?

Dan bukan penyokong-penyokong salafiyyah, wahhabiyah, manhaj salafi, gerakan tajdid tidak kenal dengan Sheikh Zaini Dahlan. Apa yang mereka kata mengenai Sheikh Zaini Dahlan? Padahal umum tahu Sheikh Zaini Dahlan yang mengarang kitab Fitnatul Wahhabiyah itu adalah Bekas Mufti Makkah Mukarramah. Adakah kebebasan bersuara untuk bekas mufti Sheikh Zaini Dahlan di Mekah? Adakah pemberian tauliah pada Sheikh Zaini Dahlan yang bertaraf bekas mufti oleh para pimpinan ulama wahhabi di Arab Saudi ketika itu? Semua ini terakam buat kita mengetahui "pilih bulu" yang ada adalah suatu yang "common" baik dalam politik mahupun dunia ilmu islam.

Kebaikan 'Wahabi'

Namun, ada kebaikan jua konflik dan kontroversi yang terjadi mutakhir ini seputar isu wahhabi dan Dr. Asri ini. Ada beberapa salah anggapan masyarakat sudah mula diperjelaskan oleh para ulama, tidaklah para ulama berdiam diri tanpa menjalankan tanggungjawab menyebarkan ilmu-ilmu di dada mereka. Ustaz-ustaz lepasan universiti timur tengah juga membuka balik kitab-kitab mereka untuk dibuat rujukan bagi melawan hujah antara satu sama lain. Baguslah, ilmu yang lumat itu adalah dengan perbincangan dan bukan dengan menelan mukasurat kitab semata-mata.

Saya yang tidak tahu selama ini majoriti ahlus sunnah wal jamaah berpegang pada mazhab akidah Asyairah dan Maturidiah pun menjadi lebih faham akidah setelah kontroversi ini tercetus. Sebab ulama-ulama mula menjelaskan. Dalil sana dalil sini, kupas sana kupas sini, kitab sana kitab sini. Orang mempersoalkan perihal mazhab-mazhab ini adakah salafus soleh itu bermazhab. Pelik saya, mereka yang mengaku tak bermazhab dan menjadi "wahabi ekspres" pun hanya bertaklid pada fatwa-fatwa guru manhaj salafinya saja. Itulah mazhab kamu, kalau itu yang kamu ikut dan tiru bukan kamu kaji sendiri pun. Kalau dia kaji dan cipta kaedah menilai hukum dan tafsir sendiri, barulah boleh mengaku tak ikut mazhab. Pelik sungguh.

Saya kira ada baiknya kumpulan manhaj salafi ini muncul untuk kita tahu apakah yang lebih utama dan dikehendaki oleh agama.Kontroversi yang mereka bawa membuatkan kita merenung semula apakah kita benar-benar memahami apa yang kita taklidkan. Asasnya memang mazhab fiqh yang 4 dan mazhab akidah yang 2 kita itu menawarkan metod menuju salafus soleh pun. memang tujuannya sama iaitu mencontohi jalan salafus soleh. Tak ada beza pun matlamat. Cuma mungkin metod dan hasil ijtihad penyudahnya saja sedikit saja yang kurang sama.Dan memang wujud sesetengah amalan kita yang aneh yang tak diajar oleh mazhab mahupun yang bukan mazhab.

Pengalaman saya sendiri, ketika menjalankan bacaan Yasin malam Jumaat di Gofuku Mosalla, ramai pelajar-pelajar datang. Yang tak solat Isyak berjemaah pun datang juga sebab nak sertai Yasin. Tapi setiap kali pun dah diperingatkan bacaan Yasin jangan diperuntukkan malam jumaat saja, disuruh dan dianjur sungguh-sungguh untuk dibaca bila-bila atau setiap malam pun untuk mendapat fadhilatnya yang tidak disangkal. Dianjur juga jangan melupakan surah-surah lain yang punya fadhilat-fadhilat besar. Kemudiannya setelah merasakan peringatan sudah cukup lama ditanam, mulalah kami mengubah Tadarus malam Jumaat pula menggantikan Yasin. Sudah, dua tiga kerat saja yang datang. Ada yang datang berjemaah Isyak, bila tiba Tadarus terus cabut. Apa masalah? Anti Al Quran dan Pro Yasin sajakah? Ini sudah pelik. Padahal ulama-ulama kita yang menyarankan bacaan Yasin itu awal-awalnya mahu mendidik untuk kita rajin membaca al Quran. Kalau boleh baca surah Yasin 5 muka surat tiap minggu, cukup 100 minggu boleh hampir khatam al Quran.

Ada artis dan orang awam tubuh kelab sokong Dr.Asri, baguslah sokong tokoh agama, jangan tokoh hedonis yang dipuja dan diangkat-angkatkan. Asasnya para ulama non wahabi yang ilmiah tidak ada masalah dengan Dr. Asri kecuali beberapa sikap beliau dalam menulis dan berceramah sahaja kadang kala dipertikaikan, contohnya Dr Asmadi Mohamed Naim. Malah golongan manhaj salaf yang ilmiah juga tidak ada masalah dengan Asya'irah atau Sifat 20 , apatah lagi dengan fiqh Syafiiyah, contohnya Maulana Asri Yusof.

Yang bergaduh dan bersengketa ini cuma yang menjadi mangsa-pemangsa dalam tikam-menikam, luka-meluka, kata-mengata, label-melabel, dan kebanyakannya digerakkan oleh makhluk-makhluk perosak yang mengelilingi tokoh-tokoh tertentu. Makhluk perosak inilah sejak dulu lagi sudah saya jejak dan sasarkan banyak kritikan pada mereka yang menjadi pejuang maki dan pengadu domba. Saya sendiri pernah difitnah oleh seorang tokoh gara-gara makhluk perosak ini salah mengadu pada tokoh kesayangannya.

Persaudaraan dan Masjid

Saya fikir orang yang tidak sukakan perdamaian, kaki carut marut dan tidak menghormati ulama ini adalah ahlul bidaah sebenar (carutan sebenar terlempar atas muka mereka), seangkatan dengan pelaku-pelaku bidaah di kalangan pembuka aurat atau pemberi restu untuk membuka aurat atas alasan berdakwah untuk disukai orang ramai.

Saya selalu mengatakan bahawa perdamaian dan penyatuan umat boleh berlaku dengan 2 perkara yang ditunjukkan Nabi selepas hijrah ke madinah, Persaudaraan dan Masjid.

Persaudaraan adalah rasa kasih kita pada siapa saja yang mengaku beriman kepada Allah. Kita bukannya boleh mengetahui hati manusia, siapa imannya yang benar,siapa yang munafik. Siapa saja yang mengaku muslim dan mukmin, kita ambil mereka sebagai saudara dan mengasihi mereka. Rasa kasih inilah akan buat kita tak sampai hati untuk melukakan saudara kita. Kecualilah sudah terpampang depan mata kita bukti saudara kita itu bersifat nifaq atau kufur yang jelas dan terang. Memang refleks iman kita tak akan menyimbah kasih pada mereka. Mustahil iman dapat mengasihi nifaq dan kufur.

Salah satu kaedah persaudaraan adalah bersilaturahmi, melawat, menziarahi, bertemu muka. Mengetuk pintu-pintu saudara kita bertanyakan khabar-khabar iman mereka dan saling ingat mengingati akan kewajipan, amanah dan iman. Kalau hari raya itu, gembira pula kita bila bersama sanak saudara. Tapi mengapa selepas hari raya, seluruh umat Islam yang merupakan saudara kita tak membuahkan rasa gembira dan kasih kita pada mereka? Saya dulu dari Jepun balik Malaysia membelah 5 negeri untuk bertemu tokoh pelbagai aliran. Mengapa sesama tokoh pula tak boleh bertemu dan berbincang berdepan dengan rasa kasih dan sayang?

Itu kerana ada satu faktor lagi belum selesai, iaitu Masjid kita. Benarkah masjid yang kita bina besar dan megah di merata malaysia itu tempat menyatukan umat? Jika menyatukan umat, mengapa tiap kali azan, tidak sepenuh masjid datang berkumpul? Mengapa sudah berkumpul tak duduk pula bermusyawarah hal umat? Mengapa bina pelbagai kumpulan dan lakukan mesyuarat sendiri-sendiri padahal masing-masing memekik minta umat bersatu? Kalau mesyuarat tak dapat lakukan bersama, apa ada jalan bersatu di situ? Padahal jika benar setiap kumpulan punya kepakaran masing-masing, jika digerakkan atas satu keputusan mesyuarat bersama, bukankah lebih cantik gerakan umat,lebih lengkap melengkapi, lebih tersusun barisan dan saf pejuang?

Meningkatkan hubungan persaudaraan berkasih sayang kerana Allah dengan bertemu dan berpisah kerana Allah, juga hati yang terpaut pada masjid adalah antara usaha-usaha untuk menjadi golongan yang mendapat naungan Arasy Allah.

Maka jika dua perkara di atas diperjuangkan tentulah kita menjadi pejuang yang mencintai sunnah. Tapi jika kita mengada-adakan jalan persaudaraan baru dengan jenama firqah masing-masing, dan jalan penyatuan yang menyepikan masjid sesepinya, pasti dan pasti bidaah-bidaah muncul dengan pelbagai resepi-resepi kejayaan yang sangat aneh lagi pelik.
Pertentangan Katolik-Protestan-Freemason dalam Dunia Kristian


Di Malaysia "Kaum Muda" yang berpolitik dan berpolemik dalam lipatan sejarah bukan lagi rahsia yang boleh disembunyi. Tema "Kaum Muda" ini tidak lain tidak bukan untuk menampakkan "Tajdid" atau "Pembaharuan" bagi memecahkan "Tradisi", "Jumud" dan "Bida'ah" yang terjadi samada dalam pemikiran, pegangan, kepercayaan, perjuangan seterusnya gaya tindakan dan amalan yang dikatakan membelenggu umat dan masyarakat untuk dilihat segar, kembali tulen, sesuai dengan zaman, maju dan ke depan.

Tokoh seperti Sheikh Tahir Jalaludin dan Syed Sheikh Al Hadi merupakan dua ikon yang awal di Tanah Melayu yang dilihat cenderung kepada tajdid Kaum Muda ini sekitar tahun 1900-an. Majalah seperti Al-Imam, Al-Ikhwan dan akhbar Saudara merupakan antara media-media yang mendedahkan intipati ideologi kaum muda itu banyak digerakkan oleh pengaruh tokoh luar negara Muhammad Abduh, Jamaluddin alAfghani dan Rashid Ridha.

Namun antara ketiga-tiga ikon "Reformis" yang mempengaruhi "Kaum Muda" awal Tanah melayu itu juga ada perbezaan di kalangan mereka.

Muhammad Abduh dilihat bermula dengan tasawuf, ilmu falsafah dan logika dan kemudian terpengaruh dengan "Islah" Jamaluddin alAfghani untuk menentang "taklid buta". Manakala gurunya Jamaluddin alAfghani pula cenderung kepada akidah Syiah membawanya mempelopori gerakan Islah sebagai satu reformasi. Rashid Ridha bermula dengan tasawwuf melalui tareqat dan akhirnya menutup perjuangannya kepada gerakan "Salafi" yang mengagumi pemikiran Ibn Taimiyyah dan perjuangan Muhammad Ibn Abd Wahab di Arab Saudi.

Kita sukar untuk menentukan apakah dasar utama "Reformasi", "Islah" atau "Tajdid" yang utama dalam perjuangan "Kaum Muda" era Sheikh Tahir dan Syed al Hadi. Adakah sebenarnya mereka cenderung kepada tasawuf yang memurnikan, ilmu logik dan rasional yang dipanggil sebagai moden, syiah atau salafi? Namun yang kita pasti mereka ingin memecahkan suatu tradisi yang sudah lama menjadi amalan di Tanah Melayu ke arah kesegaran ilmu yang lebih memajukan umat termasuk dalam menentang kekuatan kuasa Imperialis Barat seterusnya menandingi mereka dan mengembalikan kemasyhuran agung Empayar Islam.

Lebih membingungkan adalah apabila terbitnya Kesatuan Melayu Muda (KMM) yang ditubuhkan sekitar tahun 1939 yang membawa semangat nasionalisme dan sosialisme yang diadunkan dengan semangat awal "Tajdid", "Islah" dan "Reformis" yang digerakkan berdekad sebelumnya. Ikon seperti Pendeta Zaaba, Ibrahim Yaacob dan Dr Burhanuddin alHilmy antara yang boleh dikesan sebagai ikon berkarisma dalam perjuangan memecah taklid, tradisi atau pemikiran Kaum Tua ini. Apatah lagi apabila KMM mula bergabung dalam perjuangan radikal politik Parti Kebangsaan Melayu Muda (PKMM) yang dilihat jelas "Tajdid", "Islah" atau "Reformasi" yang ingin digerakkan sudah total Nasionalisme atau semangat Kebangsaan KeMelayuan yang tinggi diserapi oleh pengaruh sosialisme dan komunisme juga marhaenisme Sukarno di Indonesia.

Semangat Nasionalis-Islam yang cuba digerakkan oleh Dr Burhanuddin kemudiannya menerajui Parti Islam SeMalaya (PAS) mungkin memberi erti baru lagi dalam perjuangan pengislahan dan pentajdidan Kaum Muda ini. Anwar Ibrahim yang muncul sebagai pejuang golongan marhaen dalam gerakan pelajar lewat 1970-an dan ketika menerajui Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) dilihat kesinambungan Kaum Muda yang banyak dipengaruhi oleh Ikhwanul Muslimin di Mesir. Namun ketika kejayaan Revolusi Iran pada 1979 oleh Khomeini dan naiknya semangat "Kepimpinan Ulama" dalam PAS, sekali lagi "Tajdid" dan "Islah" punya tafsiran tersendiri.Apatah lagi apabila Tuan Guru Nik Abdul Aziz yang punya pengaruh India dan Mesir menjadi Mursyidul Am PAS bukanlah orang yang dipengaruhi oleh Syiah.

Krisis ABIM yang melahirkan Jemaah Islah Malaysia (JIM) dan kemudiannya lahir pula Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) yang masing-masing merasakan membawa "Tajdid" ala "Ikhwanul Muslimin" setelah ABIM dilihat cenderung meraikan tasawwuf dan Kaum Tua yang kemudiannya mengangkat manhaj sendiri Manhaj Malizi.

Kini kita sukar untuk meletakkan identiti sebenar siapakah Kaum Muda asli dalam perjuangan di Malaysia? Jika dilihat dalam sejarah pengaruh tasawwuf, ilmu logik dan rasional, nasionalisme, sosialisme, komunisme, marhaenisme, syiah, salafi, Muhammad Abduh, Jamaluddin alAfghani, Rashid Ridha, Muhammad ibn Abdul Wahab, Sukarno, Hasan alBanna dan lain-lain pengaruh terdapat dalam gerakan Kaum Muda ini.

Saya kira tokoh seperti Dr Asri Zainul Abidin yang banyak membawa gaya tafsiran manhaj salafi aliran Yusuf al Qaradhawi dan kadang kala melihat juga pengaruh lain dalam arena dakwah dan islah hanya salah satu dari susur Kaum Muda dan bukanlah Kaum Muda asli atau wakil perjuangan Kaum Muda sebenar. Saya tidak bersetuju jika nama Kaum Muda diletakkan dalam mentafsirkan perjuangan Dr Asri kerana Dr Asri kadang kala dilihat membawa strategi sendiri baik arena dakwah islamiyah atau permainan politik tempatan.

Walaupun pernah menerima tarbiyah PAS, dilihat cenderung pada fikrah Ikhwanul Muslimin, pengkagum Dr Yusuf alQaradhawi, anti-Islam Liberal ketika isu debat dengan Astora Jabat, atau kes-kes menyinggung ulama aliran Tradisional seperti Mufti Perak Harussani Zakaria, tokoh ISTAC Uthman el Muhammady, Sheikh Nuruddin al Banjari, dan lain-lain tokoh tradisional, tariqat,Mufti-mufti dan pegawai jabatan agama,namun ada beberapa perkara menarik lagi dalam perjalanan dakwah dan publisiti yang ada pada sosok tokoh Dr Asri ini.

Beliau pernah dipanggil "bapak setan" oleh Ustaz Badrul Amin PKR, dilihat cenderung pada suruhan bermubahalah dalam isu liwat Anwar Ibrahim (tak selari dengan pendirian Anwar), meraikan Islam Hadhari ketika era Pak Lah, cenderung pada muqabalah UMNO-PAS, kesatuan UMNO-PAS-PKR, disukai oleh SIS, Marina Mahathir, Mahathir Mohamad, disokong oleh Ungku Aziz, diminati oleh Kerajaan Malaysia untuk mengetuai YADIM, disokong oleh Pemuda UMNO dan Pemuda PAS dan sesetengah Angkatan Muda Keadilan PKR, tidak digemari kebanyakan Mufti-mufti di Malaysia, lunak dengan arena muzik dan nyanyian tapi keras dengan Yasinan dan Tahlilan, anti-Syiah, anti-Ahbash, dan terbaru sedang menimbang-nimbang idea penubuhan Parti Politik Sunnah (Manhaj Salafi).

Saya tidak kira strategi dan modus operandi perjuangan "politik" Dr Asri adalah mewakili Politik Kaum Muda hatta Politik Gerakan Salafi sendiri.Ini kerana gerakan salafi sebenar (wahabi) cenderung kelihatan pada sosok tokoh Rasul Dahri (politik gaya fatwa Arab Saudi) lebih daripada Dr Asri. Dr Asri mungkin mewakili banyak ajaran Dr Yusuf alQaradhawi (politik gaya Ikhwanul Muslimin) dengan sedikit sentimen-sentimen yang bercampur dalam kancah politik tempatan (UMNO-PAS-PKR) dan suntikan-suntikan individu berpengaruh yang berebut untuk menunggangi beliau samada dengan sedar atau tidak disedari disamping beberapa makhluk-makhluk perasan yang duduk mengampu kononnya sebagai pembela Dr Asri atau pengikut setia Dr Asri dan tidak segan silu menampakkan kehodohan perasan yang teramat sangat sebagai wakil-wakil Dr Asri yang bertebaran dalam alam maya yang penuh kelakar ini. Saya kira ini hanya salah satu drama politik publisiti imej seperti yang pernah berlaku pada Asaari Muhammad dan Anwar Ibrahim. Tidak lebih dari itu.

Wallahua'lam.