|KUMPULAN BLOG MFR
|RANGKAIAN MFR
|MISI MFR
|KOLEKSI TULISAN TOKOH
Tuan Zamir Mohyedin menyebut dalam posting FB nya:

Pelopor sains moden adalah orang-orang Barat yang tak baca Quran pun. Itu pun dah menjadi aras perkembangan sains dan teknologi tidak memerlukan Quran.
Orang salah faham apa yang aku maksudkan etika. Etika kalau ditafsirkan dalam konteks bahasa Melayu memang sekadar adab dan akhlak.
Tapi dari istilah Inggeris, etika (ethics/moral philosophy), ia bukan sekadar adab, tapi lebih daripada itu. Ia bermain dengan konsep moral, tindakan, sosial, undang-undang. Malah, etika Kant pun sampai ke peringkat ketuhanan (metafizik).
Itulah aku kata, perkembangan teknologi ikut kaedah saintifiklah. Roh-roh orang yang menggerakkan itu, ikutlah etika masing-masing. Muslim wajiblah ikut Quran dalam etika mengendalikan sains.
Semudah itu. Tak perlulah campur-campur kaedah atau teori sains dengan kandungan Quran.

Rujuk:https://www.facebook.com/khalifah.prince/posts/1426357967384377

INI ULASAN SAYA:

 1. Pelopor sains moden dari Barat atau Timur (bukan islam) mungkin kebanyakan tidak membaca Al Quran tetapi penglibatan Muslim dalam arena sains moden tidak boleh diketepikan. Walaupun Abdus Salam yang menjadi dikatakan muslim pertama memenangi Nobel adalah dari gerakan Qadiani yang sesat boleh diabaikan, saintis muslim lain termasuk dari Malaysia yang membaca Al Quran tak boleh dikesampingkan seperti yang disenaraikan oleh Thomson Reuters sebagai ‘Minda Paling Berpengaruh Di Dunia 2015′: Prof Dato’ Dr. Ir. Hj Wan Ramli Wan Daud (UKM), Prof Dr Siti Khatum Kamarudin (UKM), dan Prof Dr Bassim H Hameed (USM).

2. Pelopor sains dan teknologi yang tidak berpandu Al Quran bukan saja ada di zaman ini, zaman sebelum Al Quran diturunkan seperti kaum-kaum yang dibinasakan oleh Allah seperti kaum Tsamud, Aad dan Madyan juga adalah di kalangan bangsa maju dalam sains dan teknologi di zaman mereka. Tinggalan artifak membuktikannya.

3. Sains dan teknologi yang tidak berpandu Al Quran di zaman ini bukan mahu ditolak, sebahagiannya bermanfaat untuk umat islam juga, tetapi hala tuju dan tujuannya dibangunkan tentulah bukan untuk memenuhi hala tuju dan tujuan seperti yang digariskan oleh Al Quran khususnya dalam Adz Dzariyat ayat 56 dan As Saf ayat 9. Dalam ilmu agama sendiri, ilmu yang bermanfaat disebar oleh alim dihargai manusia, tapi jika alim itu mempunyai hala tuju dan tujuan berbeza tiada nilai di sisi Allah s.w.t seperti yang disebut dalam hadith bagaimana seorang alim di dunia tetap ke neraka atas kerana niatnya menyebar ilmu hanya kerana mahu dikenali.

4. Kita semua tak dapat nafikan sebahagian besar teknologi yang diwujudkan di zaman moden oleh pelopor saintis bukan islam untuk memenuhi hala tuju dan tujuan konsumerisme, kapitalis, politik global atau pembuktian doktrin agama adalah salah.

5. Sains dan teknologi seperti ilmu falak/astronomi pernah dipelopori saintis muslim yang kajian mereka yang berpandu Al Quran mempunyai hala tuju dan tujuan untuk menyempurnakan ibadah (kait dengan Adz Dzariyat ayat 56) seperti penentuan anak bulan dengan kiraan, jadual solat atau kiblat; atau menyempurnakan misi dakwah (kaitan As Saf ayat 9) seperti dalam pelayaran ke benua asing melalui jalan laut.

6. Hala tuju dan Tujuan ini bukan soal Etika semata-mata walaupun Etika itu mahu dikaitkan sehingga ke peringkat ketuhanan (metafizik), tapi hala tuju dan tujuan ini merangkumi permasalahan, pengukuran dan hasil suatu eksperimen yang dijalankan seperti kajian sains berkaitan arah kiblat, permasalahannya untuk menyempurnakan ibadat solat yang ditetap oleh Al Quran, pengukurannya untuk mendapatkan arah kiblat yang ditetapkan oleh Al Quran, hasilnya untuk sujud ke arah kiblat dalam solat secara sempurna seperti ditetapkan oleh Al Quran. Kajian sains begini kait rapatnya dengan Al Quran sangat dekat.

7. Apa akan jadi jika anak-anak muda kita di lapangan sains dan teknologi melihat usaha dan inisiatif kajian mereka tidak berkait dengan Al Quran atau tidak memerlukan Al Quran?

i. Mereka akan jauh dari hala tuju dan tujuan yang digariskan oleh Al Quran.

ii. Kajian mereka dibimbangi hanya memenuhi konsumerisme, kapitalis, politik global dan mungkin pembuktian agama tidak relevan sepertimana juga teknologi yang dipelopor bukan islam.

iii. Kita tak mampu membangunkan peradaban sebenar yang dituntut islam yang disebut sebagai Baldatun Thayyibatun Wa Rabbun Ghafur untuk menjadi bukti konkrit pada dunia bahawa islam mampu membina peradaban yang berbeza dengan apa yang ada di dunia hari ini.

iv. Sampai bila-bila kita sukar menghadirkan sumbangan original (pinjam istilah Za'ba) yang datang dari Al Quran, petunjuk dari Allah sebagaimana Allah pernah ajarkan teknologi baju besi kepada Nabi Daud (rujuk Al Anbiya ayat 80)

8. Saya mahu lihat suatu hari nanti bagaimana Tuan Zamir boleh hadirkan sumbangan original dalam sains untuk membangunkan peradaban menurut Al Quran tanpa merujuk apa-apa dari Al Quran dan hanya berteraskan alam. Ia sangat mustahil. Kita mahu sumbang ikut Al Quran tapi tak mahu rujuk sedikitpun dari Al Quran.

Sekian.

mfr studio


-------------------------------

PERBINCANGAN SAYA DENGAN TUAN ZAMIR MOHYEDIN.
Ringkasan (bagi yang malas baca):
1. Secara ringkas, beliau mengakui saintis muslim MEMERLUKAN AL QURAN tapi hanya pada "etika saintis". Etika saintis bagi beliau meliputi bab hala tuju dan tujuan seperti yang saya timbulkan. 

2.Kemudian beliau mengakui contoh saya berikan tentang kajian sains penentuan arah kiblat oleh Ibn al Syatir telah membuktikan al quran diperlukan untuk dicampur dalam scientific method terutama pada penentuan masalah, latar belakang kajian dan hipotesis. Beliau anggap ini hanya kes terpencil.

3. Ini telah membidas kenyataan beliau bahawa "aras perkembangan sains dan teknologi tidak memerlukan Quran" dan  "perkembangan teknologi ikut kaedah saintifiklah. Roh-roh orang yang menggerakkan itu, ikutlah etika masing-masing" kerana jelas kajian penentuan arah kiblat bukan sekadar etika tetapi dimasukkan dalam scientific method step.

4. Dari segi penjelasan beliau walaupun beliau mendakwa argumen saya dan beliau sama, tetapi jelas, beliau mahu mengekalkan  al quran diasingkan dari scientific method, sedangkan saya mahu al quran dijadikan asas pada scientific method oleh saintis muslim.

5. Saya lihat beliau hanya fokus pada isu sains yang telah published seperti kuantum, graviti dan lain-lain oleh saintis non muslim dan dakwa semua itu tak memerlukan al quran. Padahal isu itu tak timbul kerana memang saintis non muslim tak rujuk alquran pada scientific method mereka kerana mereka tak beriman pada al quran. Sepatutnya beliau fokus juga kesan anggapan beliau supaya al quran diasingkan dari scientific method pada usaha saintis muslim akan datang dalam membina peradaban islam.

6.Maka saya dan beliau berbeza. Saya tegaskan al quran mesti dimasukkan dalam scientific method supaya permasalahan kajian sains itu berkait dengan hala tuju dan tujuan yang digariskan al quran dan menyumbang pada peradaban menurut al quran.

Berikut transkip penuh perbincangan di FB sebagai rekod (merah:Zamir, biru:saya):

Zamir Mohyedin 
Tuan, saya tak pernah minta Quran ditinggalkan dalam apa jua lapangan. Saya fikir, tuan masih belum faham maksud 'etika' yang saya ketengahkan. Saya minta tuan sendiri baca berkenaan moral philosophy. Tengok di YouTube pun okey, penyampaian yang mudah.

Apa yang tuan sebut, tak bercanggah pun dengan apa yang saya utarakan. Hala tuju yang tuan canang-canag itu pun ada dalam etika.

Tapi saya tahu, tuan muncul apabila tuan tak bersetuju dengan saya. Tuan muncul apabila tuan fikir, apa yang saya sampaikan bercanggah dengan Islam.

Saya letih apabila orang salah faham apa yang saya maksudkan. Nak terangkan balik satu-satu. Macam saya ini menyembah sains.

Saya suka ambil pendekatan menyiasat. Kalau betul-betul tak faham, tanya dulu. Paling tidak Tuan tanya dulu apa etika yang saya maksudkan. Tuan lihatlah komen saya di atas, even perkataan 'neutral' pun saya tanya dulu apa yang pengkomen maksudkan, supaya definisi kita selari dan lebih dengan persefahaman.

Terpulanglah. Terima kasih atas penjelasan panjang lebar



---------

 Saya hairan bagaimana argumen tuan dan saya boleh sama. Boleh terangkan poin saya nombor 6 dari segi Etika yang dimaksudkan tuan.
_____________

Zamir Mohyedin 
Hala dan tujuan itu etika juga.


-------

Poin nombor 6 saya menyebut permasalahan, pengukuran dan hasil eksperimen berkait dengan Al Quran. Bagaimana argumen ini boleh sama dengan pandangan tuan bahawa Quran dan Sains tak patut dicampurkan? Mohon pencerahan.

__________________

Zamir Mohyedin 
Apa maksud pengukuran dan hasil eksperimen berkait dengan Quran?


Zamir Mohyedin 

Apa yang tuan sebut dalam pengukuran dan hasil bermula dari definisi arah tuju dan matlamat yang Tuan bawa.


Zamir Mohyedin 

Saya anggap sains adalah 'non-moral'. Tiada moral. Ia alat seperti pisau. Sains jadi 'jahat' apabila yang mengendalikan menuruti etika-etika 'jahat'. Sebaliknya begitulah juga.

Manusia ada moraliti. Apabila manusia berinteraksi alat, yang menjadi penentu arah tuju adalah manusia. Bukan alat itu sendiri yang sudah menentukan arah tujunya di mana, sebab ia alat.

Alat ada kaedahnya macam mana nak digunakan, ada teori-teorinya macam mana nak guna benda itu, yang manusia invent/discover sendiri macam mana nak guna.


------------

Tuan,

Poin nombor 6 saya menjurus pada contoh Ibn al Shatir ahli astronomi Islam yang bertugas sebagai muwaqqit (penjaga waktu ibadah) (1304–1375)

Kajian sains beliau untuk menyempurnakan ibadah solat, salah satu bab kajiannya adalah arah kiblat. Ketika empayar Islam telah luas, permasalahan berlaku dalam menentukan di manakah arah kaabah secara tepat.

Maka beliau melakukan pengukuran berdasarkan gerakan matahari yang akhirnya membawa kepada model bumi. Pihak barat sendiri mengakui model glob Ibn al Shatir lebih awal daripada Copernicus (1473-1543).

Permasalahan Ibn al Shatir untuk menyelesaikan permasalahan ibadah solat yang disebut al Quran, hukum menghadap kiblat dari al Quran, pergerakan matahari dari al Quran, dan hasil eksperimennya mencadangkan solusi pada soal ibadah tersebut dari al Quran. Pihak barat tidak berinisiatif untuk mencipta model bumi untuk tentukan arah kiblat tapi ibn al Shatir MEMERLUKAN AL QURAN untuk mula mengkaji dan mendapatkan hasil seperti diperintah al Quran.

Jika al Quran tidak dirujuk Ibn al Shatir, maka tiadalah model bumi al Shatir, malah al Shatir sendiri tak menjadi muwaqqit dan astronomer yang mengkaji kiblat.

Bagaimana mungkin argumen saya ini boleh sama dengan tuan dalam keadaan tuan katakan kajian sains (termasuk oleh saintis islam) tak memerlukan al quran sedangkan muslim mula mengkaji sains kerana mahu menyelesaikan permasalahan ibadah dan misi dakwah bagi memenuhi hala tuju dan tujuan yang saya sebutkan adz Dzariyat ayat 56 dan as Saf ayat 9.

Saya benar-benar hairan Etika yang dimaksudkan tuan adalah hala tuju dan tujuan tetapi kesimpulan tuan al Quran tak patut campur dengan sains, namun kajian ibn al Shatir memerlukan perintah solat menghadap kiblat dari al Quran jika tidak, tiadalah kajian ibn al Shatir sebagai penjaga waktu ibadah.

Mohon pencerahan tuan.


____________________

Zamir Mohyedin 
Saya dah terangkan di atas. Tuan tanya soalan yang sama, cuma dengan perkataan yang berbeza. Tak apalah kalau saya tak difahami. Mungkin saya tak jumpa perkataan yang sesuai ataupun saya tak tahu penyampaian yang sesuai. Terima kasih, Tuan.

-----------------

Terima kasih.

Jika argumen saya dan tuan adalah sama, maka secara tak langsung tuan mengakui saintis muslim MEMERLUKAN AL QURAN dalam kajian sains mereka kerana puncak sains dan teknologi yang ingin di capai saintis muslim adalah PERADABAN menurut al Quran bagi meninggi dan memenangkan islam ke atas agama lain dan menyempurnakan ibadah kepada Allah (seperti dalam as Saf ayat 9 dan adz Dzariyat ayat 56).

Sekian.


_________________

Zamir Mohyedin 
Saya sudah cakap awal-awal, saya tidak pernah sebut Muslim kena tinggalkan Quran. Dalam apa jua kita buat, kita ada etika, etika Muslim follow Quran. Sains ada kaedah dia pula, ada cara-cara dia sendiri, ada teori-teorinya sendiri yang kita tak perlu rujuk Quran. Dan jangan dicampur. Yang perlu dirujuk Quran adalah etika saintis, apa yang matlamat dia, apa tujuan dia, apa batas-batasannya.

--------------

Tuan,

Saya masih hairan dan keliru dengan pendirian tuan.

Boleh jawab dua soalan saya yang ini:

1. Adakah kajian saintis muslim dalam bidang sains MEMERLUKAN AL QURAN atau tidak?

2. Jika Ibn al Shatir tidak merujuk al quran langsung (tak pernah baca quran) adakah wujud kebarangkalian Ibn al Shatir mengetahui perintah supaya solat menghadap kiblat seterusnya memulakan kajian sains penentuan arah kiblat?

Mohon pencerahan.


______________________

Zamir Mohyedin 
1. Ya, tapi dari sudut etikanya.

2. Tidak. Menentukan arah kiblat, ikut kaedah sains sebab Quran tak sebut bagaimana kaedahnya. Etika beliau, beliau follow Quran.



------------------

 Soalan saya paling akhir,

3. Tuan mengakui Saintis Muslim MEMERLUKAN Al QURAN dalam kajian sains mereka, tetapi tuan katakan al quran tak patut campur dalam kajian sains. Bagaimana kajian sains penentuan arah kiblat mampu mengasingkan perintah al Quran dalam kajian sains mereka?

Mungkin saya sudah hampir tangkap apa maksud tuan.


____________________

Zamir Mohyedin 
Tuan, Kalau saintis ada munculkan apa-apa teori, jangan sesekali dikaitkan dengan Quran sebab teori bersifat tak konsisten. Sama ada teori itu masih 'bayi' ataupun teori itu ada kesilapan. Sains ada keadah saintifiknya sendiri, which disiplinnya tak sama dengan tafsiran, yang kadangkala orang suka campurkan.

Ini saja yang saya tegaskan, jangan dicampur-campur.

Perintah, matlamat, atau apa saja itu adalah etika. Etika saintis.


--------------------

 OK, maka saya sudah faham maksud tuan.

Dalam metod kajian sains yang saya fahami bermula dengan penentuan masalah, latar belakang kajian, hipotesis dan kemudian baru bermula eksperimen atau pengumpulan data.

Bagi tuan, penentuan masalah, latar belakang kajian malah hipotesis bukan sebahagian metod sains kerana dalam kajian penentuan arah kiblat mahu atau tidak, kita terpaksa campur perintah al Quran pada bahagian penentuan masalah, latar belakang kajian dan hipotesis.

Jadi di sinilah perbezaan kita. Kajian sains saya bermula dengan penentuan masalah (sebahagian scientific method/kaedah saintifik), latar belakang kajian malah hipotesis. Bagi tuan penentuan masalah, latar belakang kajian atau mungkin hipotesis bukan sebahagian kaedah saintifik, tetapi hanya etika. Kerana mustahil tuan dapat mengasingkan perintah al quran dalam step tersebut dalam kajian penentuan arah kiblat.

Sekian.


____________________

Zamir Mohyedin 
Tuan, saya masih mengikuti kaedah saintifik piawaian antarabangsa. Saya sedang buat program sarjana (Master), tentulah saya ikuti hipotesis, latar belakang kajian dan sebagainya.

Iyalah, kiblat adalah kes terpencil. Itu sajalah yang Tuan tegaskan dari awal. Kajian-kajian sains lain, tak merujuk pada Quran. Kuantum, graviti, solid state, phonon, etc. Kecuali saintis Muslim, yang rujuk Quran adalah pada etikanya.


---------------

 Jadi inilah juga perbezaan kita. Bagi tuan, kajian kiblat kes terpencil dan kajian-kajian sains lain tak merujuk pada Quran, mungkin tuan rujuk pada saintis bukan islam atau muslim yang tak mengikuti hala tuju dan tujuan al Quran yang saya sebut berulang kali di atas adz Dzariyat 56 dan as Saf ayat 9.

Bagi saya, SEMUA KAJIAN MUSLIM MESTI MERUJUK AL QURAN bagi MEMENUHI HALA TUJU DAN TUJUAN YANG DIGARISKAN AL QURAN (ADZ DZARIYAT AYAT 56 DAN AS SAF AYAT 9) pada step penentuan masalah, latar belakang kajian dan hipotesis.

Semua kajian sains Muslim mesti menjurus ke arah menyempurnakan ibadah dan meninggi dan memenangkan islam, sehingga terbina PERADABAN.

Jika muslim mengkaji mekanik mesin, mesti dalam penentuan masalah itu dipetik apa keperluan mesin itu pada agama (sempurna ibadah dan tinggikan islam) , jika tak ada manfaat tak perlu teruskan kajian tersebut, hanya baik untuk agama (sempurna ibadah dan tinggikan islam) baru ia jadi suatu permasalahan untuk umat islam selesaikan.

Inilah beza peradaban yang islam mahu bina dan kajian sains yang ada sekarang.

Saya sokong peradaban islam yang meletakkan kajian sains nya mesti berkaitan penyempurnaan ibadah dan meninggikan islam, maka syarat kajian mesti ada rujuka al Quran pada step penentuan masalah, latar belakang kajian dan hipotesis. Apa yang ada sekarang yang dipelopori oleh bukan islam tidak menetapkan hal tersebut.

Sekian.


----

 Tuan menyebut dalam edited komen di atas:

Kajian-kajian sains lain, tak merujuk pada Quran. Kuantum, graviti, solid state, phonon, etc.

Respon saya:
Perbincangan kita sepatutnya fokus pada isu kajian sains oleh muslim perlukan al quran atau tidak?

Jika kita bawakan contoh kajian saintis non muslim, sudah tentu jawapannya MEREKA TIDAK PERLU QURAN KERANA MEREKA TAK BERIMAN PADA AL QURAN. Nak buat apa kita bincangkan sama ada saintis non muslim perlukan al quran pada kajian mereka atau tidak KALAU KITA TELAH SETUJU DAN MEMAHAMI BAHAWA MEREKA NON MUSLIM TIDAK BERIMAN PADA AL QURAN.

Hairan saya tuan heretkan isu kajian non muslim di sini. Hatta jika tuan bawakan kajian muslim yang patuh pada hala tuju dan tujuan sains non muslim juga tak berbaloi untuk kita bincang.

Saya timbulkan isu ini kerana KEBIMBANGAN saya anak-anak muda yang berkecimpung dalam arena sains dan teknologi tetapi langsung TIDAK ADA ASPIRASI UNTUK MEMENUHI HALA TUJU DAN TUJUAN YANG DIGARISKAN AL QURAN (ADZ DZARIYAT AYAT 56 DAN AS SAF AYAT 9) BAGI MEMBINA PERADABAN ISLAM MENURUT AL QURAN DALAM KAJIAN SAINS MEREKA.

Sebab itu saya tak setuju al quran hanya pada etika saintis, tapi al quran mesti dimasukkan dalam step scientific method sebagai asas terutama pada penentuan masalah, latar belakang kajian dan hipotesis.

Saya rasa garis perbezaan kita jelas.

Tuan berpegang untuk meneruskan mengasing al quran dari kajian sains seperti yang diamalkan saintis non muslim.

Saya berpegang kita saintis muslim mesti memasukkan hala tuju dan tujuan AL QURAN pada isi penentuan masalah, latar belakang kajian dan hipotesis (sebahgian scientific method) supaya hasil kajian sains kita menyumbang pada terbinanya PERADABAN ISLAM MENURUT AL QURAN.

sekian.


________________________

Zamir Mohyedin
Saya nampak pandangan Tuan sama seperti polemik komik dahulu. Bila amati betul-betul, Tuan masih belum faham mesej saya.

Saya anggap sains adalah 'non-moral'. Tiada moral. Ia alat seperti pisau. Sains jadi 'jahat' apabila yang mengendalikan menuruti e
tika-etika 'jahat'. Sebaliknya begitulah juga.

Manusia ada moraliti. Apabila manusia berinteraksi alat, yang menjadi penentu arah tuju adalah manusia. Bukan alat itu sendiri yang sudah menentukan arah tujunya di mana, sebab ia alat.

Alat ada kaedahnya macam mana nak digunakan, ada teori-teorinya macam mana nak guna benda itu, yang manusia invent/discover sendiri macam mana nak guna.

Saya tak peduli membangun jadi tamadun Islam ke kafir ke, konsumerisme ke dan sebagainya.

Saya nak tekankan, sains mampu berkembang tanpa cara Tuan. Itu sudah menjadi maksud sains itu bersifat 'alat'. Terpulang pada kita nak gunakan ke mana, arah mana dan sebagainya.

--------------------

Jika tuan sudah anggap tak peduli sains akan membangunkan peradaban apa, maka logiklah tuan anggap sains tidak perlukan al Quran.

Saya tetap berpegang peradaban islam itu tujuan muslim terjun dalam kajian sains dan kajian sains muslim mesti berkembang ikut acuan Allah s.w.t dalam al Quran.

Apa-apa pun terima kasih kerana sudi berbincang.

Sekurang-kurangnya tuan ada nyatakan Saintis Muslim wajib rujuk al Quran dalam kajian sains dengan Etika walau tuan tak setuju pandangan saya kandungan al quran perlu dimasukkan dalam scientific method dalam membangun produk sains peradaban menurut al quran.

Ini secara tak langsung mewajibkan setiap Muslim meletakkan Al quran di hadapan setiap kajian mereka.

Terima kasih sekali lagi sudi membenarkan pandangan panjang lebar saya dicoret di sini.

Sekian.

0 komentar: