|KUMPULAN BLOG MFR
|RANGKAIAN MFR
|MISI MFR
|KOLEKSI TULISAN TOKOH

Semua yang terjadi di dunia ini datang dari Allah S.W.T, Pencipta kita semua dan alam seluruhnya. Semuanya mempunyai hikmah yang sama iaitu UJIAN dan PERINGATAN agar manusia KEMBALI TAAT KEPADA ALLAH S.W.T. Begitu jugalah apabila terjadinya bencana alam seperti banjir, gempa bumi, tsunami, kemarau, dan lain-lain.

1. Pada mereka yang berdosa, bencana alam adalah sebagai UJIAN dan PERINGATAN agar mereka segera bertaubat, sedar bahawa yang menguasai alam ini bukan manusia tetapi ALLAH, maka TAATLAH PADA ALLAH.

2. Pada mereka yang sudah beriman dan beramal soleh, bencana alam adalah sebagai UJIAN dan PERINGATAN, bahawa keimanan mereka perlu diuji dan bukan sekadar hanya berkata "kami sudah beriman".Maka mereka perlu buktikan keimanan mereka pada ALLAH dengan bersabar pada ujian, memohon ampun dan petunjuk agar memperbaiki lagi iman mereka, menambah lagi amal soleh terutama berbuat kebajikan kepada mangsa bencana, dan tetap TAAT KEPADA ALLAH.

3. Pada mereka yang terkorban atas bencana ini, ia sebagai UJIAN dan PERINGATAN buat yang masih hidup, bahawa kita semua akan kembali jua kepada Allah. Apabila kita kembali kepada Allah, sama ada kerana bencana atau mati di atas katil pun, apa yang kita bawa adalah bekal iman dan amal soleh kita di saat nyawa kita diambil itu semata-mata, dan bukannya rupa, harta, pangkat, nama, kemasyhuran, sejarah dan apa saja yang bakal luput di dunia ini. Dengan bekal iman dan amal soleh itulah, kita akan tagih redha Allah di akhirat. Maka bagi yang telah pergi, tamatlah sudah peluang untuk berusaha mengumpul bekalan, jika baik bekalan, maka beruntunglah mereka berbangga meraih redha Allah, jika buruk bekalan, maka rugilah mereka serugi-ruginya.

Bagi kita yang masih diberi kesempatan ini, peluang kita baiki bekalan kita masih ada, walaupun hayat kita hanya berbaki beberapa minit, sungguh, berimanlah sungguh-sungguh, dan taubatlah dengan sebenar-benar taubat untuk TAAT PADA ALLAH SEMATA-MATA tanpa ada sikitpun kebesaran makhluk ada di hati kita, dunia hanya permainan, kurnia dan nikmat hanya pinjaman.Moga apabila kita dicabut nyawa, bekalan iman kita putih sinar, amal soleh kita walaupun kecil, tapi dibuat ikhlas dengan sungguh-sungguh menjauhi dosa dan kelalaian, ia jadi besar dan agung di sisi Allah. Moga Allah perkenan.

Tulusly,
mfr

0 komentar: