|KUMPULAN BLOG MFR
|RANGKAIAN MFR
|MISI MFR
|KOLEKSI TULISAN TOKOH
Idea menentang peperiksaan sebagai penilaian pendidikan bukan suatu yang baru keluar dari diri saya. Berbekalkan idea "Pendidikan Pejuang" dan misi "Remaja Gagah" dahulu, saya melawan habis-habisan "Pendidikan berorientasikan peperiksaan" di Malaysia khususnya, dan dunia amnya.

Saya sedar diri saya tak berseorangan dalam mendesak pendidikan berorientasikan peperiksaan bertukar menjadi pendidikan mengasah bakat dan kebolehan.





Pernah seseorang bertanya pada saya apakah pengisian pendidikan bagi idea menentang "Pendidikan berorientasikan peperiksaan" itu.

Pertamanya mungkin ungkapan di bawah boleh meletakkan dasar penentangan sistem pendidikan berorientasikan peperiksaan itu yang berbeza dengan pendidikan pejuang yang saya perjuangkan,

"..pendidikan pejuang meraikan bakat dan kebolehan seorang manusia yang pelbagai dan pengisian pendidikan adalah memfokuskan kepada usaha mengasah dan menggilap bakat dan kebolehan itu supaya akhirnya terbentuk seorang manusia yang berjuang. Akan tetapi pendidikan berorientasikan peperiksaan menetapkan jalan-jalan piawai untuk membezakan manusia cemerlang dan kecundang dari sudut piawai peperiksaan yang dipanggil sistem markah,gred atau pointer yang akhirnya melahirkan seorang penjawab soalan peperiksaan yang cemerlang (semata-mata).."
-MFR,2007 "Himpunan Idea dan Strategi"


Keduanya, walaupun saya menentang sistem pendidikan berorientasikan peperiksaan itu tidak bermakna tiada langsung sesi menjawab soalan di atas kertas peperiksaan. Cuma idea yang sesuai dengan sistem pendidikan pejuang ini, dapat saya katakan sebagai kuiz berbanding menyebutnya sebagai peperiksaan.

Dengan kata lain, saya pejuang anti-exam tetapi pro-kuiz.

Apa yang dikatakan kuiz itu? Di sini akan saya jelaskan.

Berbeza dengan peperiksaan atau ujian, yang kebanyakannya dibuat di hujung suatu tempoh pembelajaran dan dibuat tanpa boleh melihat nota atau buku teks dan rujukan, kuiz yang saya perjuangkan adalah sebaliknya.

Contohnya di dalam kuliah, pengajar akan mengajar dengan memberikan nota-nota, ulasan-ulasan, dan apa saja metod interaksi yang kreatif seperti simulasi, persembahan slide, gambar dan sebagainya sebagai bentuk input.

Input ini diproses oleh pelajar dengan menulis nota, menandakan rujukan pada buku teks, mahupun apa saja cara untuk merekod input tadi.

Kemudiannya selepas tamat kelas, kuiz akan berjalan.

Kuiz adalah soalan-soalan yang meliputi poin-poin penting yang ingin pengajar ujikan untuk mengetahui proses pencernaan input dari para pelajar. Kuiz mestilah soalan berkenaan input tadi, jika ada soalan menguji minda pun, hanyalah sebagai bonus untuk pelajar-pelajar "advance" yang inginkan cabaran.

Kemudiannya pelajar akan menjawab kuiz berdasarkan nota-nota, buku-buku teks dan segala macam bahan yang menyimpan input awal tadi, dan inilah proses output.

Selesai sahaja kuiz itu, maka, pengajar bolehlah memberikan jawapan yang sepatutnya untuk soalan kuiznya, ataupun boleh juga menimbang jawapan pelajar jika pelajar ada mencadangkan teori baru yang tidak sama dengan teori input, kerana sistem pendidikan pejuang mestilah tidak tertakluk pada jalan si pengajar menjajah daya intelektual pelajar, akan tetapi pengajar hanya memandu daya intelektual pelajar berkembang mengikut lunas yang hak supaya tak terjerumus dalam kehendak nafsu.

Habis sahaja pembelajaran itu, pelajar boleh pulang berehat untuk sesi pembelajaran hari esok pula. Jikapun pelajar yang tak mahu berhenti setakat itu, boleh saja mengadakan sesi perbincangan dengan rakan pelajar lain untuk mencerna pelajaran hari itu atau yang lepas, atau juga boleh bertemu pengajar untuk diskusi lanjut.

Soalnya tiada sistem kerja rumah atau sistem pergi kelas balik kelas tanpa input dan output seperti lazim sistem berorientasikan peperiksaan. Oleh itu, pelajar tidak perlu bertungkus lumus berjaga malam untuk menghafal semua pelajaran menjelang hari peperiksaan, disebabkan peperiksaan berorientasikan hafalan tanpa ada daya rujuk dan semak.

Menghafal itu perlu, namun manusia yang faham boleh menghafal dengan lebih baik dan lama berbanding manusia yang menghafal untuk cemerlang hari menjawab peperiksaan sahaja. Impaknya, seorang graduan universiti yang cemerlang belum tentu mampu cemerlang sekali lagi dalam peperiksaan SPM jika diberi soalan sama yang dia pernah jawab lama dulu.

Ilmu yang dicerna dan dikupas kemudian diambil kefahaman kesimpulannya lebih lama diingati dan mampu pula diaplikasi berbanding ilmu yang hanya diingati untuk diluahkan sekaligus pada satu hari yang bernama hari peperiksaan itu.

Semua mahasiswa siswi pasti tahu suasana ke kuliah di universiti, yang kadangkala mengkehendaki mereka ke kelas mendengar kuliah, mereka boleh mengambil nota, ataupun boleh juga memilih untuk tidur. Nanti selesai kuliah, mereka boleh meminjam nota rakan sekuliah. Apa yang penting bukan hari-hari kuliah itu, yang penting adalah hari sebelum peperiksaan.

Seorang siswa yang datang ke kelas setiap hari mengambil nota dan tidak tidur dalam kuliah belum terjamin lulus subjek kuliah itu jika hari sebelum peperiksaan dia tidak menghafal nota-nota kuliahnya, kerana peperiksaan tidak boleh membawa nota. Namun, seorang siswa yang tidak datang ke kuliah, hanya menyuruh rakannya menanda kehadiran, menyalin nota rakannya bila menjelang peperiksaan, dan menghafal nota atau jawapan soalan-soalan lepas, masih mampu lulus cemerlang dalam peperiksaan dan akan dianugerah sebagai pelajar cemerlang oleh piawai peperiksaan.

Memang sesetengah tenaga pengajar cuba untuk memecah sistem biasa ini, dengan adanya ujian kecil setiap minggu kuliah yang mengkehendaki pelajar ulangkaji pelajaran selepas kelas, namun sistemnya masih menghafal dan membebankan pelajar dengan perasaan takut dan bimbang akan soalan ujian. Berbeza dengan sistem kuiz yang saya jelaskan tadi, pelajar akan sentiasa gembira dan seronok untuk belajar kerana pembelajaran bukan menuju ke arah beban dan tekanan untuk menghafal ditambah perasaan takut dan bimbang yang tidak baik untuk psikologi. Pelajar tidak akan gembira belajar dengan tekanan, tapi mungkin akan belajar kerana terpaksa dan penuh kebencian.

Memang ada juga sistem peperiksaan yang boleh membawa nota dan buku rujukan bersama. Namun apalah mampu soalan peperiksaan satu hari menguji pembelajaran seluruhnya, berbanding sistem sama dibuat selepas tamat kuliah yang dipanggil kuiz yang dibuat dengan cara "belajar hari ini, diuji hari ini, dibetulkan faham hari ini" yang lebih meraikan sistem penyampaian ilmu.

Dalam konteks sekolah rendah, saya lebih cenderung mendesak memansuhkan segala bentuk peperiksaan umum, ujian, malah kuiz juga. Bagi saya sekolah rendah adalah tempat mengenal Allah, diri dan dunia yang bakal dihadapi. Mengenal Allah akan bawa kepada matlamat dan kefahaman segala hikmah dalam dunia dan kehidupan. Mengenal diri akan bawa kepada diri mengenal bakat, minat dan kecenderungan dan mampu untuk merencana cita-cita dan plan perancangan dengan fantasi yang terpimpin. Mengenal dunia membawa kepada kefahaman akan cabaran-cabaran dunia, kebaikan dan kejahatan, sejarah dan masa depan.

Kesimpulannya, sekolah rendah adalah medan proses perkenalan kepada bidang-bidang dan cabang-cabangnya, sekolah menengah adalah proses memilih jalan dan berusaha menajam dan mempersiapkan diri ke arahnya. Universiti adalah tempat menggilap , mencipta, bereksperimen dan diskusi pertukaran dan perkembangan. Selepas itu maka bermulalah proses menyumbang dan bekerja.

Mungkin perbahasan mengenai sistem pejuang yang saya cadangkan lebih luas lagi. Cuma berbanding menjadi penerus sistem peperiksaan, saya memilih idea anti-peperiksaan dan pro-kuiz.

Saya harap idea ini dapat disebarkan dan ditambahbaik oleh para peminat sistem pendidikan pejuang, sistem pengasahan dan meraikan bakat serta kebolehan, sistem pencernaan ilmu, dan para pejuang-pejuang anti-exam oriented, dan juga pejuang pro-kuiz.





selembar diskusi sistem pendidikan:
Rombak penilaian sekolah rendah
Halusi dasar pendidikan bangsa
Perlukah semua rakyat Malaysia jadi doktor
Elak terlalu taksub kepada prestasi akademik
Utamakan budaya pembelajaran
Utamakan kualiti dalam pendidikan
kaji sistem peperiksaan
Keputusan mansuh UPSR, PMR belum muktamad
Cadangan mansuh UPSR umpama sabotaj PIPP
Pendidikan negara perlu reformasi segera
Dasar pendidikan terlalu berorientasikan peperiksaan
Orientasi peperiksaan timbulkan gejala negatif
Sistem pendidikan sudah kurang berorientasikan peperiksaan

0 komentar: